شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا استفاده از كارتون‌ها در تبليغات مي‌تواند براي‌مان مفيد باشد؟
دوشنبه، 3 اسفند 1394 - 12:01 کد خبر:21784
قدر به يقين هيچ مدير تبليغاتي تمايل ندارد آگهي را به نمايش بگذارد كه در آن مردي كه به تجاوز محكوم شده نقش اصلي را داشته باشد؛ باز موضوع به اينجا ختم نمي‌شود چرا كه حتي با گذشت زمان هم اثرات اين گونه شخصيت‌ها روي يك برند مي‌تواند تاثير منفي داشته باشد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پيش‌تر در خصوص تاثير شخصيت‌هايي كه در آگهي‌هاي تبليغاتي نقش ايفا مي‌كنند گفتيم و همين‌طور توضيح داديم وقتي تبليغي براي جوانان ساخته مي‌شود از چه شخصيتي‌هايي بايد استفاده شود و اين شخصيت‌ها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند. مطالعات بسياري روي تاثير‌گذاري كارتون‌ها بر كودكان صورت گرفته است؛ كارتون‌هايي كه دائم از شبكه‌هاي تلويزيوني و ماهواره‌اي در حال پخش هستند. گاهي اين شخصيت‌هاي كارتوني محبوبيت‌شان از پدر و مادر كودكان هم بيشتر مي‌شود، لذا وقتي شخصيتي كارتوني تصميم مي‌گيرد كه از لباسي استفاده كند، چرا كودك از آن استفاده نكند؟

 

در اين نوبت به شخصيت‌هاي كارتوني نگاهي خواهيم انداخت و خواهيم گفت اين شخصيت‌ها چه تاثيري مي‌توانند روي مخاطبان داشته باشند و استفاده از آنها چه كمكي مي‌تواند به ما بكند. برنامه‌هاي كارتوني بيش از 80 سال است كه در حال نمايش هستند و در اين سال‌ها كمتر كسي است كه بايكي از شخصيت‌هاي كارتوني خاطره نساخته باشد، از ميكي موس، تا رابين هود و از لوك خوش شانس تا شرك و... آمار نشان مي‌دهد يكي از كارتون‌هايي كه در سال 2002 به نمايش در آمد بيش از 80‌ميليون خانواده آمريكايي آن را تماشا كرده‌اند همين‌طور اين كارتون در 145 كشور جهان به نمايش در آمد در عين حال بررسي‌ها نشان داده است كه 68‌درصد مخاطبان كارتون‌ها كودكان و نوجوانان در گروه سني 2تا 17 سال مي‌باشند و 32‌درصد باقيمانده بالاي 18 سال سن دارند.

 

هسته مركزي كودكاني كه به كارتون نگاه مي‌كنند بين 6 تا 11 سال سن دارند بسياري از شركت‌هاي توليد‌كننده اسباب بازي از شخصيت‌هاي كارتوني نهايت استفاده را مي‌كنند. لذا همان‌طور كه گفتيم اين ويژگي‌ها مي‌تواند براي بسياري از مديران يك نقطه مثبت باشد كه در زير به آنها خواهيم پرداخت.

 

-‌ نخستين ويژگي‌اي كه انيميشن‌ها دارند اين است كه دست مديران تبليغات را باز مي‌گذارند تا هر طوري كه مي‌خواهند آگهي را هدايت كنند و اين به نوبه خود امتياز بزرگي براي مديران محسوب مي‌شود كه از آن حداكثر بهره را ببرند.

 

-‌ دومين ويژگي اين است كه وقتي از كارتون‌ها استفاده مي‌كنيم به راحتي مي‌توانيم فضاي ملايم‌تري به آگهي خود بدهيم و از خشكي و جديتي كه در يك آگهي با شخصيت‌هاي انساني وجود دارد بكاهيم؛ رنگ‌هاي و چهره‌ها را هر طور كه بخواهيم ترسيم كنيم حتي فضاي تخيلي به داستان خود بدهيم و هر راهي را براي نفوذ به مخاطب به‌كار بگيريم در حالي كه در فيلم‌هاي غير‌كارتوني اينها شايد ميسر نباشد.

 

-‌  سومين ويژگي اين است كه وقتي مي‌خواهيم يك آگهي غير‌خوشايند را براي بيننده نمايش بدهيم به راحتي مي‌توانيم از كارتون استفاده كنيم در حالي كه اگر اين آگهي به‌صورت واقعي و انساني درست شود شايد اصلا جالب از كار در نيايد و با مقاومت مخاطبان رو به رو شود.

 

-‌ چهارمين ويژگي اين سبك تبليغات اين است كه كنترل كامل روي محتواي آگهي در دست مدير تبليغات است؛ منظورم اين است كه وقتي شما از يك شخصيت واقعي در دنياي پيرامون خود به‌عنوان بازيگر اصلي آگهي استفاده مي‌كنيد عملا آن فرد را با برند خود گره مي‌زنيد؛ لذا وقتي شخصيت اصلي آگهي مرتكب اشتباهي بشود مي‌تواند تمام آگهي را به خطر بيندازد لذا مديران تبليغاتي هميشه در اضطراب خواهند بود كه شخصيت اصلي آگهي چه خواهد كرد.

 

بگذاريد با يك مثال موضوع را روشن كنم؛ وقتي «لوييز سوارز» بازيكن معروف فوتبال در جام جهاني شانه حريف خود را گاز گرفت مدير تبليغاتي كه از سوارز به‌عنوان شخصيت اصلي استفاده كرده بود گمان مي‌كنيد چه حالي داشت؟ يا «مايك تايسون» كه به‌عنوان يك شخصيت در آگهي تبليغاتي براي بسياري از برندهاي معروف ايفاي نقش كرده بود وقتي به تجاوز جنسي محكم شد چه بر سر برند‌ها و پروژه تبليغاتي كه او در آن ايفاي نقش كرده بود آمد؟

 

  قدر به يقين هيچ مدير تبليغاتي تمايل ندارد آگهي را به نمايش بگذارد كه در آن مردي كه به تجاوز محكوم شده نقش اصلي را داشته باشد؛ باز موضوع به اينجا ختم نمي‌شود چرا كه حتي با گذشت زمان هم اثرات اين گونه شخصيت‌ها روي يك برند مي‌تواند تاثير منفي داشته باشد. اما در آگهي‌هاي كارتوني اين موضوعات هرگز رخ نمي‌دهد چون ما آنها را ساخته‌ايم و آنها در دنياي واقعيت امتحان خود را پس داده‌اند و جايي براي نگراني نيست؛ حتي گاهي شما مي‌توانيد كارتون مخصوص به آگهي خود را براي برند خود بسازيد و سال‌هاي سال از آن استفاده كنيد بي‌آنكه اين شخصيت كارتوني شما پير شود يا از بين برود.

 

-‌ پنجمين ويژگي بارز در ساخت يك آگهي كارتوني صرفه‌جويي در هزينه است؛ شما وقتي يك آگهي كارتوني مي‌سازيد به راحتي مي‌توانيد با يك نرم‌افزار و چند متخصص اين كار را انجام دهيد و اين در حالي است كه ساخت يك فيلم تبليغاتي غير‌كارتوني مي‌تواند براي شما بسيار هزينه داشته باشد.

http://forsatnet.ir