شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- وقتي مراحل برنامهريزي براي كمپين محتواي ويدئويي از جمله تعريف اهداف، بازار هدف و سبك ويدئو را كامل ميكنيد، زمان آن فراميرسد كه دست به كار شده و نخستين ويدئوي خود را بسازيد. اما چه گامهايي بايد برداريد؟ ادامه گزارش را بخوانيد.
مرحله 1: اجرا
شما بايد در رابطه با پيام خود داستانپردازي كنيد كه اجزاي اصلي آن عبارتند از:
* يك مقدمه قابل توجه/شخصيتپردازي اوليه/ تنظيم صحنه
* راهاندازي/ مسئله/چالش
* رزولوشن/ لب مطلب (جمله اصلي)/ راهحل
* فراخواني براي بازي
با يك پيام اصلي و يك داستانپردازي بجا، زمان فراخواني افراد حرفهاي براي كمك به شكلدهي و اصلاح ويدئو است تا محصول نهايي به دست آيد. به طور كلي، احتمال دارد كه شما به تركيبي از برخي خدمات زير نياز داشته باشيد:
* يك نمايشنامهنويس
* يك تيم استوديو
* سخنان افزوده (بر تصوير)
* افكتهاي موسيقي و صدا
* ويرايشگر
مرحله 2: كانالهاي توزيع مناسبي را انتخاب كنيد
ويدئو را روي وبسايت خود قرار دهيد. اين كار بايد انجام شود اما به تنهايي كافي نيست، مگر آنكه حجم ترافيك بسيار بالايي از بازار هدف خود را داشته باشيد. حتي در اين صورت هم محدوديتهايي وجود دارد، چرا كه شما نياز داريد علاوه بر بازديدكنندگان موجود، افراد جديدي را نيز تشويق كنيد تا ويدئوهاي شما را ببينند.
گزينه دوم يوتيوب است كه يك گزينه رايگان عالي براي قرار دادن محتواي ويدئويي شما در معرض ديد ميليونها بيننده بالقوه است. اين مشابه يك كار بدون نياز به تفكر است. براي اثربخشي كمپين شما، توانايي تصاحب، تبديل و مناسبسازي روش تصرف تقدم، حياتي است، بهويژه اگر در تلاشيد تا فروش را پيش ببريد و مجموعهاي از چشماندازهاي با كيفيت بالا را تعريف كنيد. متاسفانه ابزار دستيابي به اين مسئله در يوتيوب در دسترس نيست.
همچنين شما بايد به آگهيهاي ابتداي ويدئو توجه داشته باشيد. آيا شما ميخواهيد مخاطبان قبل از شروع ويديو شما آن را خاموش كنند يا اينكه توجه آنها قبل از شروع برنامه شما تا حدي جلب شده باشد؟
مرحله 3: مردم را براي تماشاي ويدئوهاي خود تشويق كنيد
مرحله بعدي تشويق مردم براي تماشاي آن است كه اين مرحله را ميتوان به سه بخش مجزا تقسيمبندي كرد:
1- استفاده از SEO براي كمك به مردم براي يافتن شما.
2- به مردم بگوييد چرا بايد اين ويدئوها را تماشا كنند.
3- ارائه شواهد اجتماعي براي غلبه بر شك و ترديد.
* عنوان: اطمينان حاصل كنيد كه عنوان شما شامل كلمات كليدي پيام اصلي شما باشد، اگر ويدئو را در يوتيوب قرار ميدهيد، عنوان را تا 60 كاراكتر يا كمتر قرار دهيد.
* فراداده: از آنجا كه موتورهاي جستوجو نميتوانند محتواي واقعي ويدئو را بررسي كنند، بايد به آنها كمك و يك شرح آماده كنيد كه شامل كلمات كليدي شماست. تنها 55 تا 70 كاراكتر به طور معمول در يوتيوب نمايش داده ميشوند اما شما ميتوانيد توضيحات بلندتري هم بنويسيد.
* برچسبها: مجددا با كلمات كليدي خود برچسب مناسبي براي ويدئو ايجاد كنيد.
* متن اضافي: در صورتي كه ويدئو را در سايت خود يا در كانالي گذاشتهايد كه به شما اجازه ميدهد از متن اضافه استفاده كنيد، اين به موتورهاي جستوجو كمك ميكند تا آن را يافته و در نتايج خود به درستي نمايش دهند.
* از يك نقشه سايت ويدئويي استفاده كنيد: گزينه بهتر اينكه يك نقشه سايت ويدئويي خاص ايجاد كنيد تا به صراحت به موتورهاي جستوجو بگوييد كه ويدئوي شما چيست و كجا يافت ميشود.
* از تصاوير كوچك مناسبي استفاده كنيد: داشتن تصاوير مناسبي بهعنوان ريزتصاوير ميتواند اثر فراواني بر كليكها داشته باشد، بنابراين اطمينان يابيد كه از بهترين مورد استفاده و بررسي كنيد كه قابل بهتر شدن هست يا خير.
* لينكها: مجددا همانند SEO طبيعي، تعداد لينكهايي كه به ويدئوي شما اشاره دارند (روي يوتيوب يا جاهاي ديگر)، موجب بالا رفتن امتياز ويدئوي شما در سراسر موتورهاي جستوجو خواهند شد.
مرحله 4: بهصورت ويروسوار به گسترش آن كمك كنيد
زماني كه شما فردي را متقاعد ميسازيد كه ويدئوهاي شما را تماشا كند، مرحله بعدي اين است كه او را تشويق كنيد تا در شبكه خود ويدئو را ارسال كند كه در اين صورت يك اثر ويروسي ايجاد ميشود كه ميتواند به ميزان قابل توجهي هزينههاي بازاريابي شما را كاهش داده و تعداد بازديدها را افزايش دهد. اين موضوع را به سه حوزه عمده تقسيمبندي كردم تا به آن توجه كنيد:
اگر چيزي را درخواست نكنيد، آن را به دست نخواهيد آورد. براي درخواست از بينندگان براي به اشتراكگذاري ويدئوهاي شما با ساير شبكهها خجالت نكشيد، بهويژه اگر هدف نهايي شما ساخت برند، آموزش يا ساير اهدافي است كه نياز به توزيع گسترده دارد. اين كار را براي آنها آسان سازيد: تا حد ممكن به اشتراكگذاري، دانلود يا جاسازي ويدئوهاي خود را آسان سازيد. اطمينان حاصل كنيد كه هر كجا كه ويدئوي خود را قرار ميدهيد، دكمههاي به اشتراكگذاري سريع براي توييتر، گوگل پلاس و فيسبوك همچنين از طريق ايميل را فراهم سازيد.
امكان دانلود را فراهم سازيد تا بتوانند بهصورت آفلاين ويدئو را تماشا كرده و آن را به اطرافيان خود، حتي وقتي آنلاين نيستند نشان دهند. امكان اينكه بتوانند ويدئو را در سايت خود قرار دهند فراهم كنيد و آنگاه مخاطبين آنها نيز ميتوانند ويدئو را ببينند. همچنين ميتوانيد نظرات آنها را براي مشاهده بازخوردهاي اجتماعي بخواهيد. با وجود اين، اگر ما به طور خاص درباره جذب بازديدكننده براي به اشتراكگذاري يك ويدئو صحبت ميكنيم، آنگاه چهار تم اصلي وجود دارند كه بسيار موثر خواهند بود:
* مباحثه: مباحثه به سادگي ميتواند با اظهارات جسورانه برخلاف دانش مقرر در صنعت شما عمل كند اما با وجود اين شما اين كار را انجام دهيد؛ مباحثه همواره جلب توجه كرده و به سرعت منتشر ميشود.
* سورپرايز: هر چيزي خارج از عادت يا قابل توجه، همواره توسط افراد به اشتراك گذاشته ميشود تا آنها باشند كه به بقيه براي «كشف» آن مورد كمك كردهاند.
* سودمندي: اگر ويدئوهاي شما به مديران اجرايي براي حل يك مشكل خاص كمك كنند، مشاوره دهند يا روندهاي آتي را بررسي كنند، احتمال دارد آنها ويدئو را با همكاران خود كه داراي چالشهاي مشابهي هستند به اشتراك گذارند.
* ضمير و نفس: مردم دوست دارند ويدئوهايي را به اشتراك بگذارند كه بهگونهاي خود آنان را نمايش ميدهد. مصاحبهها و مونتاژها راههاي مناسبي براي به دست آوردن توجه اشخاص ثالث است كه احتمال زيادي وجود دارد تا اين ويدئوها را با دوستان و همكاران خود به اشتراك بگذارند. ويدئوي جوايز نيز براي اين هدف مناسب است. تا حدي درباره اين رويكرد با احتياط عمل كنيد، زيرا اگر محتوا بسيار خوب نباشد، آنگاه بسيار فراتر از درجه اول انتشار نخواهد رفت.
مرحله 5: بهينهسازي تبديلها
زماني كه مردم را به تماشاي ويدئوي خود متقاعد ساختيد، چگونه ميتوانيد از آن فراتر رويد تا به اهداف خود برسيد؟ اگر ميخواهيد كه بازديدكننده اقدامي جز به اشتراكگذاري در شبكه خود انجام دهد، بايد تبديلها را بهينهسازي كنيد.
* فراخواني براي اقدام را بگنجانيد: بسياري از ويدئوها شامل فراخواني براي اقدام نميشوند، بنابراين تمام موجوديت خود را از دست ميدهند. اطمينان يابيد ويدئوي شما داراي فراخواني براي اقدام است و مطمئن شويد كه با هدف اوليه شما در تطابق است. اگر تقدم و پيشروي ميخواهيد، اطلاعات بخواهيد؛ اگر فروش ميخواهيد، دعوت به خريدن كنيد؛ اگر گفت و گو ميخواهيد، نظر بخواهيد.
* ساده نگاه داريد: اگر ويدئوي شما داراي تنها يك پيام است، آنگاه درخواست براي اقدام قاطع از سوي بيننده سادهتر و واضحتر است.
* اندازهگيري: بررسي كنيد كجا تعداد بينندگان افت ميكند و طول ويدئو را تا آن نقطه كاهش دهيد، يا حداقل فراخواني مناسب براي اقدام را قبل از نقطه افت قرار دهيد.
* كار را ساده سازيد: ويدئوي خود را با فراخواني براي اقدام احاطه كنيد تا بينندگان تنها روي يك لينك كليك كنند، فرم كنار آن را پر كنند. اطمينان يابيد كه اقدامات در حول و حوش ويدئو و همچنين درون آن قرار داده شوند تا استفاده از آنها آسان باشد.
* حق انتخاب دهيد: ممكن است شما تنها درخواست يك اقدام را داشته باشيد، اما بيش از يك راه براي انجام آن پيشنهاد دهيد. برخي افراد از فرمهاي اينترنتي نفرت دارند و ممكن است ترجيح دهند تا ايميل بزنند، در حالي كه بقيه ترجيح دهند تا تلفن كنند. مردم را با ارائه دهها گزينه گيج نكنيد، بلكه دو يا سه گزينهاي را قرار دهيد كه اطمينان داريد پرمصرفترين كانالهاي ارتباطي براي مشتريان شما هستند.
* انگيزه دهيد: به برخي بينندگان انگيزه آني دهيد تا جزئيات را با شما به اشتراك گذارند يا خريد كنند – يك گزارش منحصر به فرد، يك تخفيف محدود به زمان، يك قرعه كشي – تا آنها را از لبه شك و ترديد وارد عمل كنيد.
* آزمون: تنها ويدئو و فراخواني را قرار نداده و آن را رها نسازيد – آزمون. كپيرايترهاي وب درباره آزمودن اثر سخنان خود، موقعيت خود، محيط اطراف خود و حتي رنگ و فونت براي بهينهسازي تبديلها، وسواس دارند.
مرحله 6: تاثير ويدئوي خود را به حداكثر برسانيد
اكنون كه كمپين محتواي ويدئويي خود را داريد، ميخواهيد اطمينان يابيد كه داراي حداكثر تاثير باشد. اين به آن معناست كه بايد سه راه اصلي را در نظر بگيريد تا اثر آن را با استراتژي بازاريابي B2B كلي افزايش دهيد.
* آن را به بخشي از كمپين چندكاناله با گزارشها، تحقيق، وبلاگنويسي و ... مبدل سازيد تا اينكه نقاط تماس متعدد و رسانههايي وجود داشته باشند تا مديران بتوانند به كار گيرند. هر فردي ويدئو دوست ندارد، بنابراين داشتن يك متن از آن ايده خوبي است. به طور مشابه بهتر است كه يك گزارش در مورد آن وجود داشته باشد، زيرا بهعنوان يكي از معروفترين انواع محتويات B2B در بازاريابي باقي ميماند.
* تلاش كنيد كه كمپين خود را حوالي تقويم وقايع خود زمانبندي كنيد. ويدئوهاي خود را در ماهي منتشر كنيد كه رويداد پس از آن رخ ميدهد تا به ايجاد buzz و ساخت آگاهي قبل از زمان رويداد كمك كند. اين ميتواند به مشتريان كمك كند تا با برند شما بيشتر آشنا شوند و احساس كنند شركت شما را درك ميكنند؛ پيش از آنكه با شما در نمايش آشنا شوند. همچنين اين ايده خوبي براي ضبط ويدئو در رويداد و انتشار آن است.
* به يوتيوب بهعنوان يك كانال توزيع متكي نباشيد. آن را روي وبسايت خود قرار دهيد و به طور قطع پورتالهاي محتوايي مخصوص كسبوكار را در نظر بگيريد كه در آن مديران اجرايي محتويات حرفهاي را تماشا كنند و اين سادهتر خواهد بود تا افراد مناسب به سادگي ويدئوي شما را بيابند.
مرحله 7: همه را يكجا گرد آورده و تكرار كنيد
همانگونه كه نميتوانيد اميد داشته باشيد كه يك محصول را ايجاد كرده و تا ابد جوايز را درو كنيد، همين وضعيت براي كمپين ويدئويي شما نيز برقرار است. آنچه ماه قبل تازگي داشت، ماه ديگر تازه نخواهد بود، بنابراين بايد فرآيند را تكرار كنيد، هر بار با بررسي و اصلاح خروجي خود، بيشتر ياد گرفته و بهتر شويد.پيشنهاد من اين است كه حداقل ماهي يكبار براي چيزي جديد هدفگذاري كنيد و كمپينهاي خود را بر سيكلهاي سه يا چهار ماهه بنا نهيد.
بهعنوان مثال، ممكن است شما براي توليد چهار ويدئو، همه مبتني بر آگاهي برند، برنامهريزي كنيد كه هر ماه يكبار براي چهار ماه اول سال منتشر شوند. آنگاه، چهار ماه بعدي بر ايجاد تقدم پس از اين رويداد و همچنين با يك ويدئوي جديد منتشر شده در هر ماه، متمركز خواهند بود. در نهايت با به رسميت شناختن برند، پيشرويها و يكسري مجموعه داده بازاريابي و معيارها در دستان شما، چهار ماه نهايي ميتواند منجر به فروش شود، بهويژه با ويدئوهاي شما كه با هدف خريد توليد شده بودند. در ويدئوهاي خود براي بازاريابي موفق باشيد.
متخصص شبكههاي اجتماعي
http://forsatnet.ir