شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دستورالعمل 14 ماده‌اي تبليغات انتخابات در فضاي مجازي
دوشنبه، 3 اسفند 1394 - 11:09 کد خبر:21778
هدف از تدوين و ابلاغ دستورالعمل فعاليت تبليغي انتخابات در فضاي مجازي بهره گيري از فرصت هاي فضاي مجازي براي ايجاد شور انتخاباتي، افزايش مشاركت مردمي در انتخابات، مقابله با تخريب و شائبه افكني عليه نامزدها ... به استناد قانون مجازات اسلامي و قانون جرائم رايانه اي و قوانين انتخاباتي است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به گزارش شارا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در اجراي مصوبه بيست و هفتمين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي كشور دستورالعمل فعاليت تبليغي انتخابات در فضاي مجازي تدوين و ابلاغ شد.

هدف از تدوين و ابلاغ دستورالعمل فعاليت تبليغي انتخابات در فضاي مجازي بهره گيري از فرصت هاي فضاي مجازي براي ايجاد شور انتخاباتي، افزايش مشاركت مردمي در انتخابات، مقابله با تخريب و شائبه افكني عليه نامزدها، ضابطه مند كردن استفاده از فضاي مجازي و تسري قوانين و مقررات انتخاباتي در بخش هاي قابل تسري به فضاي مجازي به استناد قانون مجازات اسلامي و قانون جرائم رايانه اي و قوانين انتخاباتي است.

متن كامل اين دستورالعمل كه مطابق نظر ستاد انتخابات كشور و با اعمال پيشنهادهاي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در 14 ماده و يك تبصره تدوين و ابلاغ شده است.

اين دستورالعمل به شرح زير به اين شرح است:

« دستورالعمل فعاليت هاي تبليغي انتخابات در فضاي مجازي »

ماده 1 – تعاريف : الف- تارنماي اينترنتي: وب سايت و وب لاگ هاي اشخاص حقيقي و حقوقي در فضاي مجازي كه قابل دسترس براي آحاد مردم باشد.

ب - شبكه پيام رسان اجتماعي: شبكه هاي اجتماعي مجازي جهت تبادل پيام و فايل با مخاطبين از طريق تلفن همراه و ...

ج - اپراتور: كليه ارائه دهندگان خدمات تبادل پيامك انبوه ويا مجموعه هاي داراي مجوز از طرف آنان، خدمات دهندگان ارزش افزوده، خدمات اينترنتي و...

ماده 2 – تبليغات انتخاباتي نامزدها در فضاي مجازي محدود به مواعد مقرر در قوانين و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان كانديداتوري خارج از زمان مجاز و قانوني در اين فضا ممنوع مي باشد.

ماده 3 – استفاده رسمي از تارنماي اينترنتي، توسط نامزدها در راستاي فعاليت تبليغي انتخاباتي با ثبت نام، درج اطلاعات و دريافت نشانه (لوگو) هوشمند در ستاد ساماندهي پايگاههاي اينترنتي به نشاني www.samandehi.ir صورت مي گيرد. ستاد ساماندهي موظف است ظرف دو ساعت نشانه هوشمند مذكور را به وبگاه نامزدهاي انتخابات اعطا نمايد.

ماده 4 – نامزدهاي انتخاباتي مكلفند پيامك انبوه تبليغاتي خود را صرفاً از طريق اپراتورهاي داخلي و براساس مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي ارسال نموده وشماره و نام اپراتور طرف قرارداد خود را به فرماندار مركز حوزه انتخابيه و هيأت نظارت مربوطه اعلام نمايند. اپراتورها موظفند پيامك هاي انبوه انتخاباتي ارسالي را به شماره اي كه توسط فرماندار مركز حوزه انتخابيه و هيأت نظارت مربوطه اعلام مي شود نيز ارسال كنند.

ماده 5 – نامزدهاي انتخابات مكلفند در صورت استفاده از وبگاه و شبكه هاي پيام رسان اجتماعي (داخلي و خارجي) در امرتبليغات انتخابات، قبلاً عنوان شبكه و نشاني مربوطه را به هيأت اجرايي مركز حوزه انتخابيه و هيأت نظارت مربوطه اعلام نمايند.

ماده 6- توليد محتوا توسط شخص نامزد در رسانه هاي معاند و ضد انقلاب و همچنين بازنشر مطالب درج شده در رسانه هاي مذكور توسط نامزدهاي انتخابات و هر شخص ديگر در تارنماي رسمي نامزد ممنوع است. نامزدها براي انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانين و مقررات و در رسانه هاي داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام نمايند.

ماده 7- نامزدهاي نمايندگي و طرفداران آنان به هيچ وجه مجاز به تبليغ عليه نامزدهاي ديگر در فضاي مجازي نبوده و تنها مي توانند شايستگي هاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمايند.

ماده 8- هرگونه توهين، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامي و قانون جرايم رايانه اي توسط نامزدهاي انتخاباتي درفضاي مجازي ممنوع بوده و با متخلفين طبق قوانين و مقررات برخورد خواهد شد.

ماده 9- در صورتي كه مطالبي عليه يك نامزد ومنتسب به نامزد ديگري يا طرفداران وي در پايگاههاي مجازي رسمي يك نامزد انتشار يابد، شخص شاكي بايد مراتب را به صورت مستند به هيأت اجرايي و هيأت نظارت شهرستان مركز حوزه انتخابيه اعلام نمايد. هيأت اجرايي پس از بررسي، مراتب را جهت حذف موارد مورد شكايت به نامزد موردنظر ابلاغ و نتيجه را به هيأت نظارت اعلام مي نمايد.

ماده 10- مطابق قانون جرايم رايانه اي، هرگونه دسترسي غيرمجاز، ايجاد اختلال و تغيير غيرمجاز محتواي پايگاههاي مجازي رسمي متعلق به نامزدهاي انتخاباتي جرم محسوب شده و درصورت وقوع، نامزد مكلف است بلافاصله موضوع را به هيأت اجرائي و هيأت نظارت شهرستان مركز حوزه انتخابيه به صورت مكتوب اطلاع رساني نموده و درصورت امكان ضمن رفع مشكل، مراتب را از طريق مبادي مجازِ در اختيار خود به عموم اطلاع رساني نمايد.

ماده 11- استفاده از پايگاه هاي مجازي متعلق به وزارتخانه ها و ادارات، شركتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداريها وشركتها وسازمانهاي وابسته به آنها و نيروهاي مسلح و كليه نهادها، پايگاه ها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي( به هر مقدار) استفاده مي كنند يا دارايي يا بخشي از دارايي آنان از اموال عمومي است و كليه دستگاههائي كه حسب قوانين و مقررات از تبليغ ممنوع مي باشند و همچنين در اختيار گذاشتن اين فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب مي شود.

تبصره- دستگاه هاي ياد شده در متن اين ماده حق تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي در فضاهاي مجازي متعلق به خود را حتي به صورت درج آگهي ندارند.

ماده 12- احزاب، تشكلهاي سياسي و ائتلاف ها در صورت انجام فعاليت تبليغي انتخاباتي در فضاي مجازي مكلف به رعايت مقررات مربوط به نامزدها كه در اين دستورالعمل تصريح شده است مي باشند.

ماده 13- مسئوليت حسن اجراي اين دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات كشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضاي مجازي را جهت رسيدگي فوق العاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذيصلاح اعلام مي نمايد، بدين منظور كميته اي متشكل از نمايندگان تام الاختيار وزارت خانه هاي كشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي ( پليس فتا ) مطابق اين دستورالعمل بر تبليغات نامزدهاي انتخابات در فضاي مجازي نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتي گزارشهاي خود را به ستاد انتخابات كشور اعلام و اين ستاد مطابق ضوابط قانوني اقدام خواهد نمود.

ماده 14- كليه دست اندركاران برگزاري انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها و همچنين كليه دستگاههاي اجرائي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و نهادها و مؤسساتي كه به هر مقدار از بودجه عمومي استفاده نموده يا دارايي آنان از اموال عمومي است مكلف به رعايت دقيق اين دستورالعمل و همكاري با كميته موضوع ماده 13 آن مي باشند./آ