شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فضاي مجازي و تبليغات نوين انتخاباتي
شنبه، 1 اسفند 1394 - 18:28 کد خبر:21758
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رويكر نامزدها به حضوردر فضاي مجازي و استفاده از اين تريبون نوين و موثر از شاخصه هاي تبليعات انتخابات دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رويكر نامزدها به حضوردر فضاي مجازي و استفاده از اين تريبون نوين و موثر از شاخصه هاي تبليعات انتخابات دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان است.

به گزارش قدس آنلاين و به نقل از ايرنا، اين رويكرد روند و روال تبليغات نامزدهاي انتخاباتي را متحول كرده و حال و هوايي تازه ، بي سابقه و متفاوت به انتخابات بخشيده است .


فضاهاي مجازي كه عمر كوتاهي از رويش آنها مي گذرد فرصتي را براي رد و بدل پيام هاي مختلف كاربران در مناسبت هاي مختلف و مسائل روز جامعه فراهم كرده و هم اكنون نيز به عنوان مهمترين و فراگيرترين ميدان كارزار تبليغات و رقابتهاي انتخابات هفتم اسفند مورد توجه نامزدها و طرفداران آنها قرار دارد .


سواي همه محسنات و معايب واقعيت اين است كه شبكه ها و كانال هاي مختلف مجازي اكنون به مهمترين عرصه ارتباط بين مردم تبديل شده و افراد، گروه ها، طيفهاي مختلف سياسي و اجتماعي مي توانند براحتي نظرها و برنامه هاي خود را مطرح و در معرض قضاوت ديگران قرار دهند.


در سايه اين رويكرد، تبليغات خياباني نامزدها كاملا كمرنگ شده و به فضاي مجازي و گوشي هاي تلفن همراه كوچ كرده است به همين دليل نقش فضاها و شبكه مجازي به عنوان يك متغيير تاثير گذار در مشاركتهاي سياسي و روند انتخابات غير قابل ترديد است.


از سوي ديگر با توجه به اينكه انتخابات صحنه مشاركت ملي عموم مردم است ورود برنامه ريزي شده به فضاهاي مجازي و استفاده درست ازاين امكان نوين ارتباطي مي تواند شور و هيجان بيشتري را درخصوص مشاركت در انتخابات ايجاد كند.

 

استفاده از فضاي مجازي و شبكه هايي مانند تلگرام، وايبر، واتس آپ و... در عرصه انتخاباتي در سطح وسيعي قابل ملاحظه است.


به گفته محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حال حاضربيش از 71 ميليون نفر در كشورمان از تلفن همراه وبيش از 9 ميليون نفر نيز از اينترنت موبايل استفاده مي كنند، اين امار نشان مي دهد كه تلفن همراه و شبكه هاي مجازي مي تواند از ضريب نفوذ بالايي برخوردار باشد.


از آنجايي كه استفاده از اينترنت همراه و گوشي هاي هوشمند در ايران رونق گرفته، تعداد مشتركان ايراني كه از وايبر و تلگرام استفاده مي كنند بسرعت درحال افزايش است.


مركز آلكسا گزارش داده است كه ايراني ها بزرگترين گروه مخاطبان وايبر را در جهان تشكيل مي دهند و به عبارت ديگر، بزرگترين گروه اعضاي وايبر ايراني هستند.


دراين گزارشها عنوان شده كه 1/11 درصد از تمام مشتركان سرويس پيام رسان وايبر ايراني هستند و پس از آن امريكايي ها با 2/7 درصد قرار گرفته اند.


ابزار واتساپ نيز به عنوان يكي سيستم پيام رسان اينترنتي جهان 600 ميليون مشترك دارد و تنها 5 سال از زمان تولد آن مي گذرد، هم اكنون 5 ميليون ايراني درشبكه عضويت دارند با توجه به اينكه روزانه يك ميليون كاربر جهاني به مجموع مشتركان اين ابزار اضافه مي شود، پيش بيني شده است كه به همين نسبت بر تعداد ايراني هاي فعال درواتساپ نيزافزوده شود.


تلگرام برنامه اي با ٤٥٠ ميليون كاربر در سراسر جهان است كه به گفته دبير شوراي عالي فضاي مجازي سهم كاربران ايراني از اين شبكه اجتماعي موبايلي ١٣ ميليون نفرو تبادل روزانه ١٠ ميليون پيام است.


در برگيري گسترده، دسترسي آسان و هزينه پايين فضاي مجازي در قياس با تبليغات ستادي در شهرها و مناطق گوناگون يكي از دلايل رويكرد نامزدهاي انتخاباتي به عرصه تبليغات نوين است.


از سوي ديگر برخي نامزدهاي انتخاباتي تبليغات خود درقالب ارائه برنامه پيش از موعد قانوني و مقرر در گروه ها و كانال هاي خاص خودشان آغاز كردند بنابر اين آرايش واقعي رقابتهاي انتخاباتي اين دوره را با همه نقاط قوت و ضعف آن مي توان در شبكه ها و فضاهاي مجازي ملاحظه نمود و براي بهره برداري هرچه بهتر از قابليتهاي اين عرصه برنامه ريزي كرد .


دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي همزمان با انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري روز جمعه هفتم اسفند در سراسر كشور برگزار خواهد شد.