شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كشور ايتاليا با جمعيتي حدود 5/ 59 ميليون نفر در جنوب اروپا واقع شده است. ايتاليا به همراه آلمان، فرانسه، هلند، بلژيك و لوكزامبورگ «اتحاديه اقتصادي اروپا» را تاسيس كردند. اين كشور داراي يك جمهوري دموكراتيك بر مبناي يك سيستم حقوق مدني است. نخستوزير در راس دولت قرار دارد و رياست هيات وزرا به عهده اوست. ايتاليا داراي دو مجلس مقننه شامل مجلس سنا و مجلس نمايندگان است. اقتصاد اين كشور متنوع است: مناطق شمالي «موتورهاي» صنعتي براي اقتصاد ايتاليا به شمار ميروند.
بخشهاي اصلي: غذا، پارچه، ماشينآلات، آهن و فولاد، پوشاك، كفش و سفالسازي است. در مقابل، مناطق جنوبي، كمتر موفق بودهاند و شكاف اقتصادي قابلتوجهي بين شمال و جنوب كه اقتصاد آن بر مبناي شركتهاي كوچك كشاورزي و توليدي و بخش توريسم(جنوب ايتاليا داراي طبيعتي فوقالعاده است) وجود دارد. صادرات اصلي جنوب ايتاليا محصولات مهندسي، غذا به خصوص روغن زيتون، پارچه و پوشاك، ماشينآلات، وسايلنقليه، تجهيزات حمل و نقل، محصولات شيميايي، فلزات معدني و غيرآهني است. حضور زنان در موقعيتهاي فني و كسبوكار در حال افزايش است؛ گرچه هنوز يافتن آنها در موقعيتهاي بالاي يك سازمان غيرمعمول است. تنها 38 درصد زنان ايتاليايي زير 65 سال در بازار كار اين كشور وجود دارند؛ كه اين خود پايينترين درصد در غرب اروپا محسوب ميشود. با وجود اين، زنان خارجي بدون مشكل خاصي ميتوانند در اين كشور فعاليت كنند.
برخي عرفهاي فرهنگي در ايتاليا كه بايد از آن آگاه باشيد
ايتالياييها به خصوص با خارجيها بسيار خوشمشرب هستند؛ دليل اين امر شايد اين باشد كه اين كشور مكان محبوبي براي توريستهايي است كه اغلب شيفته تاريخ، زيبايي طبيعي و فرهنگ ايتاليا هستند. شما ميتوانيد از آنها انتقاد كرده و با آنها شوخي كنيد؛ آنها براي حس شوخطبعي شما ارزش قائلند. هميشه سعي كنيد پيش از ترتيب يك جلسه، رابطه خوبي با شريك بالقوه تجاري خود ايجاد كنيد، چرا كه ايتالياييها دوست دارند با كسي وارد كسبوكار شوند كه او را ميشناسند و ميتوانند به او اعتماد كنند. ابتدا چند ايميل حاوي اهداف خود بنويسيد اما انتظار پاسخ فوري از طرف ايتاليايي نداشته باشيد؛ در حقيقت با عدم انتظار يك پاسخ از طرف ايتاليايي آسودهتر خواهيد بود: در برخي موارد، يك تماس تلفني گزينه بهتر و مناسبتري است. اگر براي بعدازظهر برنامهريزي كردهايد، بايد بدانيد جلسات كاري معمولا بين 10 يا 11 صبح برگزار ميشود. بهتر است در روزهاي نزديك به تعطيلات براي انجام كسبوكار با ايتالياييها اجتناب كنيد. بهخصوص ماه آگوست؛ چرا كه بسياري از كارمندان كار نميكنند و انجام كارها به موقع چندان آسان نخواهد بود. گرچه اين مساله به نوع كسبوكاري كه در حال انجام آن هستيد بستگي دارد. در روند و مراحل كسبوكار با ايتالياييها شتابزده عمل نكنيد. در حقيقت، مذاكرات ميتواند به آرامي انجام شود؛ چون ايتالياييها ميخواهند همه امور را با جزئيات بدانند و طرف مقابل خود را كاملا بشناسند. علاوه بر اين، صبور نبودن و عجله براي به سر انجام رساندن مذاكرات به نوعي نشانه ضعف است. بنابراين براي موفقيت بايد صبور بود.
رفتار خوب و مودبانه در همه جهان پسنديده است و اين امر در ايتاليا بهعنوان يك امر حياتي شناخته ميشود. روش صحيح براي معرفي خود و ارتباط با اشخاص، دست دادن با طرف مقابل است. اين كار را هم در زمان ملاقات و هم در زمان خداحافظي بايد انجام داد. دست دادن با افراد حتي اگر تعداد آنها زياد باشد امر مهمي محسوب ميشود. ممكن است بعد از يك زمان طولاني، وقتي كه روابط كاري حالت غيررسميتر به خود ميگيرد، روابط صميميتر شود ولي در اين صورت بايد عكسالعمل مناسبي داشت تا طرف مقابل دلسرد نشود. طرز پوشيدن لباس نيز بر افراد مقابل تاثير زيادي ميگذارد. ايتالياييها به تصويري كه ديگران از آنها در ذهن دارند بسيار اهميت ميدهند. بنابراين استفاده از لباسهاي رسمي در ملاقاتهاي اوليه از اهميت زيادي برخوردار است. با افزايش تعداد ملاقاتها و در موارد غيررسمي ميتوان از لباسهاي معموليتر استفاده كرد.ايتالياييها خيلي آدمهاي وقتشناسي نيستند، بنابراين در اين زمينه انعطافپذير هستند. از آنجا كه وقتشناسي و دقيق بودن ميتواند تاثيرات مثبتي بر طرف مقابل بگذارد بايد اين امر را در روابط رعايت كرد ولي اگر در يك قرار طرف مقابل شما با 15 تا 30 دقيقه تاخير حاضر شود نيز نبايد خيلي تعجب كنيد.ايتالياييها به غذا خوردن حتي در هنگام انجام كار علاقه زيادي دارند. اكثر ملاقاتها شامل صرف ناهار يا شام با طرف مقابل ميشود. در واقع از آنجا كه مهماننوازي براي ايتالياييها اهميت زيادي دارد، در يك قرار ملاقات شما حتما به يك رستوران محلي دعوت خواهيد شد.
در واقع براي آشنايي با طرف مقابل، نشستن دور يك ميز يك روش مناسب به حساب ميآيد. بنابراين موضوعات مورد بحث فقط به كسبوكار مورد نظر محدود نميشود و ميتواند در رابطه با امور جاري، آداب و رسوم خارجي و حتي مسائل ورزشي باشد. در نتيجه فضاي مذاكرات از حالت خشك و بيروح خارج شده و فضاي گرمتري به وجود ميآيد. اما سعي كنيد حداقل چند كلمه ساده به زبان ايتاليايي براي موثر كردن بيشتر جلسات ياد بگيريد؛ در حقيقت اين عمل به طور قطع تاثيرات مثبتي خواهد داشت. گرچه اشاره به تابوي خاص در ايتاليا دشوار است اما بايد توجه داشته باشيد كه شماري از مسائل مانند امور سياسي، مافيا، مسائل خصوصي خانوادگي، درآمد شخصي موضوعاتي حساس براي ايتاليا هستند. Bella Figura عبارتي است كه اغلب براي توصيف توانايي تاثيرگذاري و رفتار باوقار و رسمي بهكار برده ميشود و يك عنصر كليدي در فرهنگ كسبوكار ايتالياييها است. در فرهنگ ايتاليايي ظاهر و نظرات ديگران به شدت مهم است. زمان انجام كسبوكار در ايتاليا، بسيار ضروري است كه اطمينان يابيد همه ارائهها و جزئيات كسبوكار خوشايند همتايان ايتاليايي شما است. در اين كشور فوقالعاده زيبا هيچ چيز مهمتر از ايجاد و حفظ bella figura براي دستيابي به يك معرفي موفقيتآميز در محيط كسبوكار نيست. ايتاليا براي ميراث فرهنگي قوي خود شهرت دارد و اين امر به رسوم و آداب كسبوكار آن كشيده شده است. سلسله مراتب اساس كسبوكار ايتالياييها است. آداب كسبوكار ايتالياييها نياز به عناوين حرفهاي، چه در مكالمات غيرمهم، چه در نوشتار رسمي دارند. به علاوه ترجيح ايتالياييها عموما بر اين است كه تنها با مهمترين افراد در هر سازمان وارد تجارت و كسبوكار شوند؛ چرا كه موقعيت اجتماعي و عنوان در اين فرهنگ اهميت بسزايي دارد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3707