شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، آنتوني هوس، مدير ارشد روابط عمومي و ارتباطات گوگل، از طرحي پرده برداشت كه در آن به كاربران در پاسخ به جستوجوهاي مرتبط با تروريسم، لينكهايي با محتواي ضد افراطگرايي نشان داده ميشوند. اين طرح، پيش از اختصاص كميتهاي در پارلمان بريتانيا براي مبارزه با تروريسم، تعريف شده بود.اين ايده، ارائه يك نوع محتواي جايگزين به كساني است كه دنبال اطلاعات در مورد افراطگرايي ميگردند. طرحي به نام برنامه آزمايشي گرنت Google AdWords است كه در حال حاضر، گوگل كار بر روي آن را با مشاركت چند سازمان غيرانتفاعي واجد شرايط، دنبال ميكند. اين برنامه، سازمانهاي غيردولتي (NGO) را قادر ميسازد كه تبليغات ضد افراطگرايي را در برابر جستوجوي مرتبط با تروريسم، قرار دهند.
اين برنامه هنوز در مرحله آزمايشي قرار دارد، اما مديران اجرايي گوگل اميدوارند كه اين طرح جديد به مانند يك ابزار هوشمند، همچنان كه مدافع آزادي در اينترنت است، از زندگي شهروندان جهان نيز محافظت كند.
اين مدير ارشد گوگل گفت: ما بايد با استفاده ناهنجار از اينترنت مبارزه كنيم، اما اين بسيار حائز اهميت است كه مردم قادر به يافتن اطلاعات مفيد در فضاي اينترنت باشند تا در زماني كه احساس تنهايي ميكنند و آنلاين ميشوند بتوانند جامعهاي سرشار از اميد بيابند، نه جامعهاي مملو از آسيب.
علاوه بر تبليغات ضد تروريسم، گوگل اطمينان داده است كه شركت زير مجموعه اش يعني يوتيوب، دسترسي به ويدئوهاي ضد افراطگرايي را تسهيل كند كه خود كمك چشمگيري به تلاشهاي عمومي براي مبارزه عليه داعش و گروههاي تروريستي مشابه است.
در حالي كه تبليغات گوگل، ممكن است يك راهكار جامع نباشد، اما قطعاً گامي رو به جلو در مسيري صحيح براي استفاده از فناوري در راه مبارزه با افراد شرور است.
منبع: ايمنا