شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ده توصيه براي داشتن يك روز كاري فوق‌العاده
چهارشنبه، 21 بهمن 1394 - 10:31 کد خبر:21537
اگر شما مي‌خواهيد بهتر و بيشتر كار كنيد، بايد پاره‌اي ملاحظات را مدنظر داشته باشيد؛ ازجمله بايد برنامه‌ريزي مدون و مشخصي براي كارتان داشته باشيد. اولويت‌ها را رعايت كنيد و بدانيد چه كاري را در چه مرحله‌اي انجام دهيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اگر شما مي‌خواهيد بهتر و بيشتر كار كنيد، بايد پاره‌اي ملاحظات را مدنظر داشته باشيد؛ ازجمله بايد برنامه‌ريزي مدون و مشخصي براي كارتان داشته باشيد. اولويت‌ها را رعايت كنيد و بدانيد چه كاري را در چه مرحله‌اي انجام دهيد. اما بايد به اين مساله توجه كنيد كه تا وقتي از كاري كه مي‌كنيد، لذت نبريد و آن را دوست نداشته باشيد، كاري از پيش نخواهيد برد. مهم‌ترين و كليدي‌ترين عامل براي افزايش بهره‌وري، بيش از هرچيز ديگري، داشتن برنامه‌ريزي و منظم بودن در محل كار است. بدون توجه به اصل منظم بودن در محل كار، ساير ترفند‌هاي مرتبط با ارتقاي بهره‌وري، آنچنان كه بايد، مفيد و تاثير‌گذار نخواهند بود.با استفاده از تكنيك‌هاي زير خواهيد توانست استاد و مالك بي‌چون و چراي وقت خود باشيد و روز‌هاي كاري پربازده و فوق‌العاده‌اي را رقم بزنيد.

1-
هميشه يك برنامه زماني مكتوب و مدون داشته باشيد و تمام افكار، گفت‌وگوها و فعاليت‌هاي مهم خود را طي هر هفته يادداشت كنيد.اين كار شما را در مورد ميزان فعاليت‌ها و عملكرد هفتگي‌تان آگاه‌تر مي‌سازد و شما از اين طريق درمي‌يابيد كه وقت ارزشمندتان را به چه صورت صرف كرده و چه نتايجي را رقم زده‌ايد. با داشتن چنين برنامه و يادداشت‌هايي است كه ميزان هدررفتن زمان شما مشخص مي‌شود و مي‌توان براي به حداقل رساندن آن عمل كرد.

2-
براي فعاليت‌ها و ارتباطاتي كه تاثير بيشتري بر موفقيت‌تان دارند، برنامه‌ريزي دقيق‌تري داشته باشيد و زمان بيشتري را به آنها اختصاص دهيد. براي رسيدن به عملكرد بهتر در اين زمينه طراحي فهرست اولويت‌هاي كاري و ضرب‌الاجل‌ها تاثير بسزايي خواهد داشت. تصميم‌گيري در مورد زمان شروع و پايان هر كاري مي‌تواند به منظم‌تر شدن شما كمك شاياني
كند.

3-
به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه حداقل 50 درصد زمان خود را صرف فعاليت‌ها و تفكراتي كنيد كه بخش عمده نتايج و دستاوردهاي مثبت‌تان را موجب شده‌اند. بازي كردن با برگ‌هاي برنده باعث برنده شدن دوباره شما خواهد شد.

4-
براي تمام ساعات كاري‌تان برنامه‌ريزي كنيد و از تمام دقايق آن نهايت استفاده را ببريد، چراكه همين دقايق هستند كه ساعات و روزهاي كاري موفق‌تان را رقم مي‌زنند.

5-
هميشه 30 دقيقه نخست هر روز كاري‌تان را صرف برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري فعاليت‌هاي همان روز كنيد و تا زمان تكميل فرآيند برنامه‌ريزي، اقدامات اجرايي‌تان را آغاز نكنيد. هميشه به ياد داشته باشيد كه مهم‌ترين زمان در هر روز كاري‌تان همان دقايقي است كه شما داريد براي آن روز برنامه‌ريزي مي‌كنيد.

6-
پنج دقيقه قبل از هرگونه فعاليت و تماس كاري با ديگران به روشني تصميم بگيريد كه در آن روز مي‌خواهيد چه نتايجي را به‌دست بياوريد. اين كار به شما اين امكان را مي‌دهد تا قبل از شروع هر كاري تصويري روشن و عيني از موفقيت‌هايي كه قرار است به‌دست آوريد، ترسيم كنيد.

7-
در زمان‌هايي كه سرتان خيلي شلوغ است و زمان‌هايي كه اوج كاري‌تان محسوب مي‌شود، علامت «لطفا مزاحم نشويد» را روي در دفتر كارتان نصب كنيد. در مورد انجام اين كار هيچ ترديد و تعارفي نداشته باشيد و هيچ‌كس را از اين مساله مستثني نكنيد چراكه همين وقفه و مزاحمت‌هاست كه شما را از رسيدن به موفقيت‌هايتان بازمي‌دارد.

8-
با اراده‌اي قوي و مصمم سياست عدم پاسخگويي به تماس‌هاي تلفني بي‌موقع و ايميل‌هاي ناخواسته و ناگهاني را به مرحله اجرا درآوريد. تلفن‌ها و پيامك‌هاي متعدد و بي‌خاصيت بخش عمده‌اي از توجه و تمركز شما را از بين مي‌برند و شما را از اهدافتان دور مي‌سازند. در عوض در هر روز زمان محدود و مشخصي را به پاسخگويي به تماس‌هاي تلفني و ايميل‌ها و پيامك‌ها اختصاص دهيد.

9-
تاثيرگذاري منفي رسانه‌هاي اجتماعي و همگاني بر فعايت‌هاي كاري‌تان را از طريق اعمال مديريت هدفمند و دقيق بر آنها به حداقل برسانيد، بدون اينكه به كاربرد‌هاي مثبت و مولد آنها بر كارتان خدشه‌اي وارد شود.

10-
هميشه به ياد داشته باشيد كه رسيدن به همه اهداف و آرمان‌هايتان امري غيرممكن است، بنابراين بايد با رويكردي نسبي‌گرايانه با واقعيت‌ها برخورد كرد و از ايده‌آل‌گرايي افراطي اجتناب كرد و در همه حال و در هر شرايطي از كاري كه در حال انجامش هستيد، لذت ببريد و شاد باشيد چراكه اين شادي و لذت از كار كليد به‌ثمر نشستن برنامه‌ريزي‌هاي كاري‌تان به‌حساب مي‌آيد.با اين همه بايد دانست كه اگر شما خود را در اوج قله موفقيت كاري و در بهترين مرتبه ممكن احساس مي‌كنيد، بدانيد كه عامل اصلي تمام موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي شما در اين واقعيت ساده نهفته است كه شما از آنچه كه انجام مي‌‌دهيد، لذت مي‌بريد و در محيط كارتان شاد هستيد و به عبارت بهتر، عاشق كارتان بودن موجب به حداكثر رسيدن بهره‌وري و بازدهي شما شده است.اما آيا فقط شاد بودن است كه موجب افزايش بهره‌وري مي‌شود يا اينكه با افزايش بهره‌وري كار، احساس شاد بودن نيز بيشتر مي‌شود؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه تاثير مثبت و سازنده دو عامل شادي و بهره‌وري برهم، رابطه‌اي دوسويه و علت و معلولي است.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3700