شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ترغيب كارمندان به نوآوري؛ چگونه؟
شنبه، 10 آبان 1399 - 10:54 کد خبر:2100
مقاومت در برابر تغيير، بخشي از ماهيت هر انساني است؛ چراكه در غير اين صورت سكون نمي‌توانست يكي از اصول بنيادين فيزيك باشد. وقتي اين واقعيت را دريابيم، آنگاه چگونه مي‌توانيم از كارمندان خود بخواهيم كه صميمانه حامي تغيير باشند؟ اينجا شش قدم را به شما معرفي خواهيم كرد تا بتوانيد كارمندان خود را به نوآوري و تغيير ترغيب كنيد.


 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| امروزه، شركت‌هايي از هر اندازه، چه كسب و كارهاي كوچك، چه بزرگ، مشتاقانه در پي نوآوري و ابتكار هستند. براي صاحبان كسب و كارهاي كوچك نوآوري از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، اما متاسفانه كارمندان‌شان توجه چنداني به اين مساله مهم ندارند.
 

دست آخر، نوآوري به معناي تغيير است، اما خود تغيير نيز به معناي برهم‌زدن سيستم‌ها و فرآيندهايي است كه كارمندان با آنها راحت هستند. به همين خاطر، واداشتن كارمندان به پذيرش پيامدهاي نوآوري حتي مي‌تواند چالش بزرگ‌تري باشد تا اينكه از آنها بخواهيم با ايده‌هاي نوآورانه دست و پنجه نرم كنند.


مقاومت در برابر تغيير، بخشي از ماهيت هر انساني است؛ چراكه در غير اين صورت سكون نمي‌توانست يكي از اصول بنيادين فيزيك باشد. وقتي اين واقعيت را دريابيم، آنگاه چگونه مي‌توانيم از كارمندان خود بخواهيم كه صميمانه حامي تغيير باشند؟ اينجا شش قدم را به شما معرفي خواهيم كرد تا بتوانيد كارمندان خود را به نوآوري و تغيير ترغيب كنيد.


1. پذيراي احساسات كارمندان خود باشيد.

 

اضطراب در قبال امكان از دست دادن كار و تغيير قوانين كار، ترديد درباره اينكه نوآوري جواب مي‌دهد، ترس از شكست به خاطر پذيرش وظايف تازه، همگي احساسات رايجي هستند كه كارمندان نسبت به مساله نوآوري‌ نشان مي‌دهند. تلاش براي رد، تفسير، يا گذشتن از خير اين دغدغه‌ها تنها مي‌تواند اوضاع را بدتر از قبل كند.

 

بايد بتوانيد كارمندان خود را ترغيب كنيد كه بتوانند به راحتي درباره دغدغه‌ها و نگراني‌هايشان با شما صحبت كنند و درگيري‌هاي ذهني خود را با شما به اشتراك بگذارند. واژه كليدي در مورد اين مساله «همدلي و همراهي با كارمندان» است. شما نياز داريد كه به سخنان كارمندان خود گوش بسپاريد و با آنها همراه شويد تا آنها نيز مشكلات‌شان را تنها در ميان خودشان طرح نكنند.


2. دغدغه‌هاي كارمندان خود را مورد خطاب قرار دهيد.

 

وقتي دانستيد كه گروه كاري شما چه نگراني‌اي دارد، آنگاه خواهيد توانست كه مورد به مورد به مشكلات آنها بپردازيد و به شيوه‌اي واقع‌گرايانه و به‌خصوص هر مورد را خطاب قرار دهيد. ديگر نبايد به آنها بگوييد «اوه! اوضاع خوب خواهد شد! نگران نباشيد!»

 

براي نمونه، اگر كارمندان شما گمان مي‌كنند كه تلاش براي نوآوري سبب مي‌شود تا زمان بيشتري را صرف كار در شركت كنند، آنگاه شما بايد بگوييد «بله، در ابتداي پروژه‌مان قدري به زمان بيشتر نياز داريم، اما دست آخر اين پروژه به تغييري مي‌انجامد كه زمانِ كار را براي همه كاهش خواهد داد. حتي مي‌توانيم دست كم تا 40 ساعت در هفته صرفه‌جويي كنيم و زمان توليد را كاهش دهيم.»


3. با همه كارمندان خود همكاري كنيد. اغلب اوقات، نوآوري نتيجه همكاري و همدستي اشخاص درون يك شركت است. چه بسا يك پروژه به نظر آن دسته از كارمنداني كه اهميتي به مفهوم همكاري با ديگران نمي‌دهند، بي‌مورد باشد، يا چه بسا يك پروژه مختص كارمندان رده‌بالا به حساب بياورند.

 

اما واقعيت اين است كه يك گروه كوچك مي‌تواند يك ايده خوب توليد كند، در حالي كه همواره به يك گروه واقعي نياز است تا اين ايده پخته شود و به صورت محصول يا خدمات به بازار برسد.

 

بايد با همه كارمندان همكاري كنيد، با آنها درگير شويد و مشغوليت‌هاي تازه‌اي برايشان فراهم آوريد. به آنها توضيح دهيد كه چگونه و چرا هر شخص براي عملي‌شدن نوآوري‌هاي جمعي ضرورت دارد.


4. به روشني و با صراحت با كارمندان خود ارتباط بگيريد. كارمندان بايد كاملا متوجه شوند كه نوآوري چيست، چه چيزي نوآوري را به عرصه بازار مي‌آورد و نتيجه نهايي يك نوآوري چه مي‌تواند باشد. وقتي نتوانيد اطلاعات كافي در مورد پروژه‌ها را به روشني و با صراحت به كارمندان خود منتقل كنيد و نادانسته‌هايي در مورد كار وجود داشته باشد، آنگاه كارمندان شما عصبي خواهند شد و شايعه‌پراكني دامن شما و فعاليت‌هايتان را خواهد گرفت.

 

همه با هم پچ‌پچ خواهند كرد و در مورد مناسبات دروني شركت شايعه خواهند ساخت. براي جلوگيري از اين عوامل، ابتدا بايد فعالانه و مشخص با گروه‌هاي كاري‌تان صحبت كنيد، به آنها به روشني گوش بسپاريد و طي مراحل كار در مورد نوآوري‌ها به گفت‌وگو بنشينيد. نواحي نامشخص و تيره و تار فرآيندهاي كاري‌تان را توضيح دهيد و مطمئن شويد كه هيچ اطلاعات كاذبي در فضاي كسب‌و‌كار پخش نشود.


5. به كارمندان خود روحيه و دلگرمي بدهيد.

 

ترديدي نيست كه يك پروژه نوآورانه بزرگ بسيار مهيج است. اما چه بسا به خاطر همه هيجانات و علايقي كه در اين پروژه مي‌توانند حضور داشته باشند، مساله كمي اضطراب‌آور و فرساينده شود. در اينجا بايد بتوانيد پيشرفت هر فرد به سوي هدف و گزارش‌هاي روزانه و هفتگي او را بسنجيد و هر كارمند را بر اساس تلاش‌هاي سازنده و مثبت‌اش ارزيابي كنيد.

 

مي‌توانيد براي كوشش‌هاي كارمندان خود پاداش تعيين كنيد و به اين ترتيب به آنها دلگرمي بدهيد. به نحوي به گروه خود روحيه و انرژي بدهيد كه به خوبي براي شما كار كنند. مي‌توانيد در انتهاي هفته ميهماني برقرار كنيد يا حتي برنامه‌هاي ديگري ترتيب دهيد كه از اضطراب كارمندان بكاهد و نيروهاي آنها را افزايش دهد.


6. از نتايج كار گروهي كارمندان خود تجليل كنيد.

 

وقتي كارمندان شما به موفقيت‌هاي چشمگير دست مي‌يابند، از آنها قدرداني كنيد. وقتي نوآوري شما به اتمام رسيد و نتيجه گرفتيد، زماني را به گروهتان اختصاص دهيد و مشاركت و همكاري آنها را به رسميت بشناسيد. به‌علاوه بايد نقشي را كه هر فرد در اين نوآوري داشته است، تصديق كنيد. به اين ترتيب، خواهيد توانست از كارمند خود تجليل كنيد. اين مورد مي‌تواند حتي از رهگذر پاداش‌هاي گوناگون نيز محقق شود.


نتيجه‌گيري

 

وقتي نوآوري شما به نتيجه رسيد نبايد اين قدم‌هاي شش‌گانه را متوقف كنيد. همچنان بايد كارمندان خود را نسبت به نوآوري‌ها و تغييرات تازه هوشيار نگه داريد. آنها بايد بدانند كه نوآوري و تغيير به افزايش فروش، ازدياد مشتريان و ارتقاي سطح كيفي و كمي شركتشان در صنعت منجر مي‌شود. بايد به دنبال راه‌هايي باشيد كه همچنان بتوانند وضعيت شما را بيش از پيش بهبود بخشند. به‌علاوه، هرگز نبايد پاداش‌ها و انعام كارمندان خود را به خاطر نقشي كه در موفقيت جمعي‌تان ايفا كرده‌اند، از ياد ببريد. همواره از خود بپرسيد كه كارمندان شما به چه نحوي مي‌خواهند تغييراتي را اداره كنند كه از بطن نوآوري نشات مي‌گيرند؟


 

www.donya-e-eqtesad.com