شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، رسانههاي خبري در عين حال كه وظيفه انتشار اخبار به طور كامل را دارند، وظيفه سرگرم كردن خوانندگان و بينندگان خود را نيز دارند. از طرف ديگر شركتهاي بزرگ نياز به اطلاعات دقيق در مورد سليقه مصرفكنندگان، كيفيت محصولات، انتظارات خريداران و... دارند. معمولا دسترسي به اين اطلاعات از طريق رسانههاي خبري مخصوصا تلويزيون كار آساني نيست. براي حل اين مشكل يك راهكار خلاقانه وجود دارد كه در عين جلب مخاطب براي رسانهها، اطلاعات مورد نياز شركتها را نيز فراهم ميآورد. برگزاري نظرسنجي يكي از بهترين ايدهها براي جلب منافع هر دو گروه خبرگزاريها و شركتهاست. انجام نظرسنجي در تلويزيون (بهعنوان يك رسانه خبري) علاوه بر افزايش تعداد مخاطبان و در نتيجه اعتبار آن خبرگزاري، اطلاعات مورد نياز شركتهاي مختلف را نيز فراهم ميكند.
ايده
«نسكافه» پرفروشترين برند قهوه در انگلستان است. براي مدتها اين شركت يكسري تبليغات بر محور نقش قهوه «نسكافه» در ايجاد ارتباط و آشنايي افراد با يكديگر را در دستور توليد خود قرار داده بود.بهدليل سازگاري تبليغات شركت با فرهنگ كشورهاي مختلف اين نوع از تبليغات براي برند نسكافه موفقيت نسبي را به همراه داشتند. در بريتانيا مانند هر كشور ديگري دعوت از يك شخص براي نوشيدن قهوه بهطور مشترك معاني مختلفي را در بر دارد.
بهعنوان مثال نوشيدن قهوه ميتواند بهانه مناسبي براي آشنايي بيشتر با افراد باشد. شركت نسكافه با توجه با همين موضوع اقدام به برگزاري يك نظرسنجي عمومي به طور گسترده كرد، مضمون اصلي نظرسنجي اين بود كه دعوت به نوشيدن يك فنجان قهوه «نسكافه» چه معنايي براي شما دارد؟ پاسخهاي داده شده به اين سوال بسيار قابل توجه بودند.
در عين حال كه عدهاي دعوت براي صرف قهوه را به معناي آشنايي بيشتر با ديگران ميدانستند عدهاي ديگر آن را صرفا به معناي گذراندن وقت آزاد خود قلمداد ميكردند. برگزاري اين نظرسنجي علاوه بر اينكه سود بسيار مناسبي براي رسانهها دربرداشت به شركت نسكافه نيز كمك كرد تا ديدگاه مناسبي نسبت به انگيزه مصرفكنندگان از نوشيدن قهوه شركتش بهدست بياورد.
آنچه در عمل بايد انجام دهيم
-اجراي يك نظرسنجي به طور دقيق اهميت بسيار زيادي دارد، اگر خودتان قادر به انجام آن نيستيد از يك آژانس معتبر براي برگزاري نظرسنجي كمك بگيريد.
-براي نظرسنجي خود سوالي بحثبرانگيز انتخاب كنيد تا مردم به شركت در آن متمايل شوند. در غيراين صورت رسانهها از نظرسنجي شما استقبال چنداني نخواهند كرد.
-سوال نظرسنجي را بهگونهاي طراحي كنيد كه بتوان از پاسخهاي آن اطلاعات مورد نياز را استخراج كرد.
منبع: فرصت امروز