شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ديجيتالي كردن، راهكار اصلي تجارت در تمام صنايع در سراسر جهان مي باشد. صنعت روابط عمومي نيز در اين زمينه تحت تاثير قرار گرفته است، كه منجر به تغيير عظيمي در نحوه 'فروش' خدمات آژانس هاي روابط عمومي به شركت ها شده است.
آژانس هاي روابط عمومي در حال حاضر نه تنها در بحث ديجيتالي شدن به چالش كشيده شده اند، بلكه با اين مسئله كه آيا آن ها مهارت هاي لازم براي اطمينان از اجراي صحيح مبارزات تبليغاتي به منظور دستيابي به حداكثر مخاطب ممكن، را دارا مي باشند، نيز آن ها را به چالش كشانده است. علاوه بر آن، دوران سخت اقتصادي منجر به كاهش بودجه ها مي شوند - پس چگونه مي توانيد به مشتريان خود اطمينان دهيد كه وجهه خود را به دست مي آورند؟
شكي نيست كه اقتصاد تحت فشار مي باشد، و با وجود حاشيه اطمينان پايين در همه زمان ها و همچنين وجود يك محيط سياسي بي ثبات براي شركت هاي چند مليتي، شركت ها مصمم به يافتن راه هايي هستند كه به واسطه آن ها هزينه هاي خود را بكاهند. در حالي كه ارزش روابط عمومي درك شده است، اغلب بخش دشوار بازاريابي نشان دادن بازگشت سرمايه است. و اگر اين مسئله به درستي اجرا نشده باشد، نتايج تجارت مذكور را نشان نخواهد داد. اين مسئله، همراه با اين واقعيت كه بودجه بازاريابي معمولا اولين بودجه اي است كه قطع مي شود، بدان معني است كه سازمان هايي كه در خط مقدم تغيير تاكتيك نيستند، عقب خواهند ماند. در سال 2016، مرزهاي مبهم ميان روابط عمومي و بازاريابي افزايش خواهند يافت، چون آنها به منظور كاهش هزينه ها حتي يكپارچه تر از قبل خواهند شد.
Lizelle McDermott، مدير عامل McD Squared، مي گويد، "اين صنعت با كمبود متخصصان روابط عمومي كه در يك صنعت خاص تخصص داشته باشند مواجه است. من اعتقاد دارم براي آن كه هر سازماني بتواند در مقابل اين ازدحام بايستد (مقاومت كند)، نياز به پيدا كردن يك بازار گوشه اي (يا خاص) داشته و بايستي به طور مداوم مهارت هاي خود را در آن منطقه به عنوان يك سازمان رشد دهد." روز هاي 'همه كاره ' بودن به پايان رسيده است، چون اين مسئله منجر به حصول نتايج معمولي (متوسط) مي شود و مشتري به همان اندازه معمولي به شما پول پرداخت خواهد كرد.
اگر شما مي خواهيد خود را در صنعت روابط عمومي در سال 2016 متمايز كنيد، شما بايد از خود خلاقيت نشان دهيد. سازمان ها ديگر نمي توانند اميدوار باشند كه تاكتيك هاي قديمي، آن ها را به تجارت جديد هدايت كند. "سال جديد نيازمند خلاقيت، انعطاف پذيري و تمايل به يادگيري مهارت هاي جديد است، اگر شما مي خواهيد زنده بمانيد. اگر شما مشتاقيد كه همچون يك آژانس تكامل پيدا كنيد، شما زنده خواهيد ماند، اما، اگر شما به اين امر مشتاق نيستيد، شما بايد عواقب آن را بپذيريد. اين مسئله همچنين نياز به همكاري بيشتر با ساير شركت ها و سازمان ها دارد، كه منجر به رشد يك صنعت خلاق، مستحكم و قابل اطمينان خواهد شد. "
در سال 2015 نشان داده شد كه مشتريان به مقدار بسيار زيادي در روابط عمومي درگير شده اند و درك آگاهانه تري از اين عمل (آن هم بيشتر از هر زمان ديگري) پيدا كرده اند. گفته مي شود، سازمان هاي روابط عمومي تحت فشار مضاعفي هستند تا نشان دهند كه مي توانند منجر به ارزش آفريني براي تجارت شوند، به جاي آن كه صرفا سيلي از پوشش با AVE ها را به وجود آورند، كه ارزش حقيقي روابط عمومي را به درستي به تصوير نمي كشد. اين رويكرد يكپارچه همچنين برخي اوقات نقطه اي از بحث در صنعت مي شود. همچون رويكردهاي سال 2016 ، اين بحث در راه اجراي سازمان هاي روابط عمومي مشهودتر خواهد بود، و اين مسئله چيزي بيش از يكپارچه سازي رسانه هاي سنتي با رسانه هاي اجتماعي خواهد بود.
آژانس هاي ديجيتال، با مشاركت مشاوران روابط عمومي
متخصصان روابط عمومي، براي آن كه به روز باقي بمانند نياز به تكامل دارند، و بايد مهارت هاي خود در ارتباط با بازاريابي محتوا و روابط با تاثير گذاران (influencer)، به منظور استفاده از آن ها، را افزايش دهند. Samantha Wright، سردبير Tech Girl توضيح مي دهد: "آژانس هاي ديجيتال به دنبال همكاري با آژانس هاي روابط عمومي هستند كه واقعا مشتريان آن ها و صنعتي كه آن ها در آن مشغول هستند را درك نمايند. اين مسئله منجر به مبارزاتي مي شود كه نه تنها نتايج دلخواه را فراهم مي نمايد، بلكه همچنين ارزش استثنايي براي مشتريان آن ها به دنبال خواهد داشت. به واسطه درك درست يك صنعت، شما قادر به طراحي كمپين هاي ديجيتال، تاثير گذار، برنامه هاي رسانه اي سنتي و اجتماعي خواهيد بود، كه براي شركت ها ارزش به دنبال خواهد داشت. آژانس هاي روابط عمومي نبايد آژانس هاي ديجيتال را به عنوان تهديدي براي جايگزيني نقش روابط عمومي بدانند، بلكه در واقع آن ها بايد خود را به عنوان دو شريك متقابلا سودمند براي هم بدانند."
McDermott معتقد است كه هيچ شكي نيست كه در سال 2016 ، شاهد همكاري نزديك تري بين بازاريابي، روابط عمومي و ديگر آژانس هاي ديجيتال خواهيم بود. "رشد در همكاري هاي بين سازماني، يك ضرورت مطلق خواهد بود، چنان چه ما در تلاش به دنبال ايده هاي خلاقانه بزرگ تر و بهتري براي مشتريان خود باشيم. ما به سادگي نمي توانيم اجازه دهيم كه مهارت هاي درونيمان ما را محدود كنند. همكاري با سازمان هاي متخصص مناسب (درست)، آژانس هاي روابط عمومي را قادر خواهد ساخت تا ايده هايي فراتر از روابط عمومي سنتي و اجراي رسانه هاي اجتماعي براي هدايت مشتريانشان به سمت ارزش بيشتر، داشته باشند. "
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا