شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هر نويسنده تبليغاتي يك راننده فرمول يك
شنبه، 12 دی 1394 - 12:41 کد خبر:20586
با اينكه همه به قوانين رانندگي آگاهند ولي همه نمي‌توانند فرمول يك برانند. نويسندگي تبليغات نيز چنين است. دليل پايين بودن كيفيت توليدات داخل، عدم توجه شركت‌ها به تأمين رضايت مصرف‌كننده و قابل اطمينان نبودن خدمات پس از فروش نيز همين است.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، با اينكه همه به قوانين رانندگي آگاهند ولي همه نمي‌توانند فرمول يك برانند. نويسندگي تبليغات نيز چنين است. دليل پايين بودن كيفيت توليدات داخل، عدم توجه شركت‌ها به تأمين رضايت مصرف‌كننده و قابل اطمينان نبودن خدمات پس از فروش نيز همين است. زماني كه تصميم مي‌گيريم به عرصه‌اي وارد شويم، ابتدا بايد آن را بشناسيم و با ويژگي‌ها و آمادگي‌هايي كه به آن نياز داريم، آشنا شويم. نوشتن دو عنصر اصلي دارد؛ معني و قالب معني يا محتوا و لفظ. آنها كه به عرصه نوشتن قدم مي‌گذارند، بسته به ميزان توانايي‌اي كه در ارائه اين دو عنصر دارند، موفق يا ناموفق مي‌شوند.

لفظ و معني براي ايجاد يك اثر خوب، ارزش اساسي دارند و هر كدام دچار نقص شوند، به نوشته خلل وارد مي‌كنند. سخن در اينجاست كه نويسنده تبليغات، نوشتن را به‌عنوان يك فن فرا‌مي‌گيرد يا به چشم هنر به آن مي‌نگرد. كسي كه فن نوشتن را بداند، به درستي از عهده بيان و نگارش مطلب موردنظرش برمي‌آيد و معاني ذهني را در قالب الفاظ بي‌عيب و مناسب مي‌ريزد و عرضه مي‌كند. الفاظ او از نظر دستوري و قواعد فصاحت و بلاغت، صحيح و مطابق اصول است.

از جهت نگارش و املا هم مشكلي ندارد. واضح است كه آموختن اين فن براي هر كس در هر رشته‌اي از علوم، لازم است. هر كس بخواهد دست به قلم ببرد و اثري خلق كند، بايد اصول اين فن را آموخته باشد.بسيارند كساني كه در يك رشته علمي به جايگاهي مي‌رسند و چون نمي‌توانند دانسته‌هاي خود را راحت و درست بنويسند و نوشته مناسبي عرضه كنند، به آموختن فن نوشتن رو مي‌آورند تا اثري از خود به يادگار بگذارند.

نوشتن فني است آموختني و اكتسابي و تنها با تمرين و ممارست و مطالعه و به كار بستن اصول و قواعد، مي‌توان به حد مطلوبي از آن رسيد. اما هنر نويسندگي علاوه بر ممارست، نيازمند آن است كه با ذوق و شم نويسندگي همراه شود. نويسندگي تبليغاتي، شامل انشا، نگارش و ويراستاري متون تبليغاتي به منظور انتشار در رسانه‌هاي چاپي يا ديجيتال بوده كه با هدف پيشبرد فروش محصولات يا خدمات خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 

وظايف نويسنده تبليغاتي شامل اين موارد است: نگارش متون تبليغاتي با ادبيات و در سطح مشتريان و مصرف‌كنندگان، به نحوي‌كه پيام تبليغاتي برند يا محصول/خدمت موردنظر به شكل شايسته‌اي به مخاطب هدف منتقل شود، بحث و بررسي با مشتريان درخصوص محصولات، روش‌ها و زمينه‌هاي تبليغاتي و تغييرات مطلوبي كه مي‌تواند منجر به افزايش رضايتمندي آنان شود، انشا، نگارش و ويرايش متون تبليغاتي كه در رسانه‌هاي طرف قرارداد به منظور پيشبرد فروش محصولات و خدمات منتشر شود، ارائه پيش‌نويس و بحث ايده‌هاي چالشي با صاحبان مشاغل درخصوص نحوه پيشبرد فروش، تغيير ادبيات و لحن پيام تبليغاتي متناسب با محصول و رسانه تبليغاتي، مشاوره به نمايندگان بازاريابي، فروش و رسانه به منظور جمع‌آوري اطلاعات محصول/خدمت و بحث درباره شيوه نگارش و طول متون تبليغاتي، ويرايش و بازنويسي متون تبليغاتي موجود حسب مورد، ارسال نسخه نهايي جهت تأييد، نگارش مقاله، روزنامه‌ديواري، سخنراني و ساير محتواهاي تبليغاتي و پيشبرد بازاريابي و انجام پژوهش و مصاحبه به منظور تعيين و تشخيص ويژگي‌هاي اصلي كه بايد در متون تبليغاتي درخصوص محصول بيشتر برجسته شود.

 

منبع: فرصت امروز