شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رييس انجمن متخصصان روابط عمومي هاي ايران با تاكيد بر اين كه آينده پژوهي در حوزه روابط عمومي ها هنوز جايگاه چنداني ندارد گفت: اعتقاد داريم آينده پژوهي داراي منشا مشابه در روابط عمومي است كه متخصصان روابط عمومي از طريق آموزش، پژوهش، برنامه ريزي و يكپارچه سازي فعاليت ها مي توانند برنامه هاي آينده نگرانه را ايفا كنند.
به گزارش كاوشگران روابط عمومي به نقل از ايرنا، مهدي باقريان روز يكشنبه در دوازدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي هاي ايران گفت: مطالعات آينده و آينده پژوهي در دين مبين اسلام به ويژه قرآن و فرمايشات گوهربار پيشوايان ديني ما جايگاه ويژه دارد و تاريخ كشور عزيزمان ايران سراسر از مآل انديشي براي ترسيم آينده هاي احتمالي است .
وي افزود: در مدح هاي ديني و اساطيري ايران باستان و ادبيات پارسي اين مرز و بوم، مملو از پيش بيني آينده حدس زدن و آرزو كردن براي فردا و آينده بهتر است .
به گفته وي براي مثال انديشه آرماني كه پژواك آروزهاي انسان براي دستيابي به كمال و رستگاري است در كتاب انديشه هاي اهل مدينه فاضله ابونصر فارابي متبلور است .
رييس انجمن متخصصان روابط عمومي اضافه كرد: يا در بررسي تاريخچه آينده پژوهي، به آثار ابن خلدون و نظرات و انديشه هاي آن به عنوان يك تاريخ نگر، مردم شناس و سياستمدار برمي خوريم .
به گفته باقريان در اين كتاب ابن خلدون مثالي از طرح نظريه تكرار تاريخ در يك چرخه 6 نسلي كه سعي دارد رويدادهاي احتمالي آينده را پيش بيني كند آمده كه مسلما بخشي از آينده پژوهي به شمار مي رود .
وي خاطرنشان كرد: همچنين در فرمايشات گوهربار پيشوايان ديني ما به اهميت آينده پژوهي و فعاليت هاي آينده نگرانه تاكيد بسياري شده است به عنوان مثال حضرت علي (ع) مي فرمايد آن كس كه به استقبال آينده برود بصيرترين است و آن كه به آينده پشت مي كند سرانجام سرگردان مي ماند .
وي افزود: در سال هاي اخير بسياري از سازمان ها و شركت هاي بزرگ براي برنامه ريزي استراتژيك قدرتمند براي آينده آماده مي شوند .
باقريان گفت: در برخي كشورها، سازمان ها و شركت ها، كميته ها و شوراهاي مختلف با مسووليت فعاليت هاي پيش بيني و آينده پژوهي تشكيل شده و تعداد گروه هاي تحقيقاتي و عملياتي درگير در اين فرايند مرتب در حال افزايش است .
رييس انجمن متخصصان روابط عمومي افزود: پيش بيني يكي از ابزارهاي بسيار مهم براي متخصصان روابط عمومي براي درگير شدن در مكالمه سريع در مورد مسايل آينده با استفاده از ايده هاي سازنده است .
باقريان در پايان گفت: متخصصان روابط عمومي بايستي برنامه ها و استراتژي هاي خود را براساس آنچه مي تواند آينده مثبت تر را براي مخاطبان و مشتريان و به طور كلي جامعه بشري تشكيل دهد بپردازند، چون اين آينده همانگونه كه مي تواند حيات يك سازمان پويا را تضمين كند مي تواند شيرازه يك سازمان بي برنامه را از هم بپاشد .
باقريان در بخش پاياني سخنان خود يادآور شد: پس از برگزاري اين كنفرانس كتاب مجموعه مقالات دوازدهمين كنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران به چاپ خواهد رسيد و براي 100 نفر از شركتكنندگان در اين كنفرانس گواهي مهارت حرفهاي صادر خواهد شد.