شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نظرخواهي: آيندة روابط عمومي درخشان به نظر مي‌رسد
دوشنبه، 7 دی 1394 - 08:24 کد خبر:20417
بنياد ارتباطات و روابط عمومي، بودجة دو مطالعة پژوهشي جديد دربارة روابط عمومي در كانادا را تأمين كرده است: گزارش GAP VIII[1] با مشاركت با دانشگاه ماونت سنت وينسنت هاليفاكس انجام شد و "Do They Have What it Takes" توسّط دانشگاه منچسر صورت گرفت.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دو مطالعة جديد، تصويري مثبت براي حرفة روابط عمومي ترسيم ميكند، امّا يك تغيير بارز را نيز نشان ميدهد.

 

طبق مطالعة جديدي كه توسّط بنياد ارتباطات و روابط عمومي (CPRF) صورت گرفته، اكثريت عظيمي (95%) از شاغلان كانادايي روابط عمومي داراي چشماندازي مثبت به حرفة مزبور از لحظ رشد و توسعه دارند.

بنياد ارتباطات و روابط عمومي، بودجة دو مطالعة پژوهشي جديد دربارة روابط عمومي در كانادا را تأمين كرده است: گزارش GAP VIII[1] با مشاركت با دانشگاه ماونت سنت وينسنت هاليفاكس انجام شد و "Do They Have What it Takes" توسّط دانشگاه منچسر صورت گرفت.

 

بروي مكللان، رئيس سيپيآراف ميگويد، هر دو مطالعه "تصويري مثبت از حرفة روابط عمومي، امّا يك تغيير بارز را نيز" نشان ميدهند.  "البتّه در ادارة رسانههاي اجتماعي براي سازمان تغيير حاصل ميشود."

در مطالعة GAP VIII معلوم شد كه متخصّصان روابط عمومي و ارتباطات بازيگران برتر در كاربرد راهبردي سازمانهاي رسانهاي اجتماعي، و جلوتر از بازاريابي و فروش، فناوري اطّلاعات، منابع انساني و روابط مشتريان تلقي ميشوند.

 

هشتاد و چهار درصد از جواب دهندگان گفتند كه بخش روابط عمومي/ ارتباطات مسئول مشاركت رسانههاي اجتماعي و نظارت بر رسانههاي اجتماعي است، در حالي كه 78 درصد گفتند كه آنها مسئول سنجش و ارزيابي رسانههاي اجتماعي هستند.

 

مكللان گفت، "خبر خوب اين است كه شاغلان روابط عمومي عميقاً درگير راهبردها و اداره رسانههاي اجتماعي هستند.  معضل در اين است كه اين عرصهاي در حال ظهور و بروز با موارد بسياري براي يادگيري و تكامل است كه بايد رخ بدهد.  حرفه در مرحلة عمدة انتقالي در تاريخ صد سالة خود است و آينده درخشان، ولي نه لزوماً واضح، به نظر ميرسد."

 

در اين مطالعه اين نكته نيز مشهود گشت كه روابط عمومي در اكثر سازمانها ارزشمند مشاهده ميشود.  هفتاد و نُه درصد پاسخ دهندگان موافق بودند كه روابط عمومي / ارتباطات توسّط مديريت ارشد جدّي گرفته شود، و 75% نظر موافقت داشتند كه روابط عمومي/ ارتباطات به طور فعّال در برنامهريزي راهبردي درازمدّت در تمام سطح سازمان مشاركت داشته باشد. امّا فقط 52% موافق بودند كه مدير ارشد اجرايي/مديران طراز اوّل اجرايي براين باورند كه روابط عمومي/ ارتباطت در موفّقيت مالي سازمان آنها نقش مؤثّر دارد.

 

مكللان اظهار داشت، "به عقيدة من هنوز جا براي پيشرفت وجود دارد و اين كه با شاغلان روابط عمومي در مراحل اوّلية هر تصميم بازرگاني بايد مشورت كرد." بنابراين دلگرم كننده است كه 79% پاسخ دهندگان بر اين باورند كه مسئولين سطح C[2] به سخن آنها گوش ميدهند، امّا هنوز جا براي بهبود بيشتر وجود دارد.

 

در اين ضمن، مطالعة مكمستر بر ديدگاههاي متخصّصان روابط عمومي در سطح ورودي و نيز مديران ارشد اجرايي در رابطه با مهارتها و دانش مورد لزوم جوانان جهت موفّقيت در صنعت روابط عمومي متمركز بود.

در اين مطالعه مشخّص شد كه شاغلان جزء و در سطح ورودي منطقاً داراي تحصيلات بالا هستند كه 29% آنها مدرك كارشناسي و 22 درصد مدرك كارشناسي ارشد در روابط عمومي و ارتباطات دارند.

نگارش هنوز قابليت مطلوب شماره يك در روابط عمومي/ مديريت ارتباطات است؛ پس از آن تدبير، رهبري، و قابليت در فناوري اطّلاعات و ارتباطات مورد نياز است.

 

امّا مكللان گفت كه دانشكده‌‎هاي روابط عمومي بايد برنامههاي درسي خود را بررسي نمايند و مشخّص كنند كه آيا منطبق با زمان پيش رفتهاند يا خير.  براي بنگاههاي روابط عمومي كه در صدد استخدام هستند، "علاقه و توجّه بيشتري به درك تجارت و علاقة به مراتب بيشتر به كاربرد دادهها و داشتن توانايي براي ارزيابي سريع دادهها وجود دارد ... بنابراين همراه با تكامل حرفة روابط عمومي، دانشكدههاي روابط عمومي بايد دربارة آنچه كه مرتبط است خود را زير سؤال ببرند."

 


[1]. عبارت مزبور سرواژة Global Generally Accepted Practices است ـ م

[2]. عبارت C-Suite كه به "سطح C" ترجمه شده اشاره به آن دارد كه عناوين مديران بالاترين سطح معمولاً با نام "رئيس" (Chief) شروع ميشود. اين عناوين ميتوانند با كلمه "ارشد" همراه باشند.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

برگردان: گروه ترجمه شارا