شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حاميان مالي؛ محورهاي اصلي كسب‌وكار مدرن
یکشنبه، 22 آذر 1394 - 10:55 کد خبر:20252
وقتي شما افرادي را به عنوان حاميان مالي تصور مي‌كنيد، احتمالا تصاويري از دوچرخه‌سواران حرفه‌اي يا رانندگان ماشين‌هاي مسابقه را با لباس‌هاي مزين به نام شركت‌ها مجسم مي‌كنيد. اما نوع ديگري از حمايت‌ها وجود دارد كه هر حرفه‌اي، نه فقط ورزشكاران مشهور مي‌توانند به نفع خود از آنها استفاده كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، «سيلويا آنه هيولت» اقتصاددان در كتاب جديدش با عنوان «مربي را فراموش كنيد، يك اسپانسر بيابيد» حاميان مالي را به‌عنوان محورهاي حياتي هر كسب‌وكار در دوران مدرن مورد تحسين قرار مي‌دهد. هيولت مي‌گويد: «حاميان مالي مي‌توانند همچون مربيان به شما توصيه كنند و شما را راهنمايي كنند، اما نقش اصلي آنها، ارتقاي شما به عنوان يك رهبر تجاري است». به اين مفهوم كه: يك مربي مي‌تواند شما را به سمت دروازه‌هاي درست هدايت كند، اما يك اسپانسر مالي كمك مي‌كند تا آن دروازه‌ها را باز كنيد.  هيولت قطعا مزاياي داشتن اسپانسر و حامي بزرگ را به‌خوبي مي‌داند. او قبل از راه‌اندازي اتاق فكر بسيار موفقش كه مركز نوآوري و پرورش استعداد بود، گفته است: «مبحث حامي مالي در سيستم آموزش به من و در به‌دست آوردن مقام مورد درخواستم در دانشگاه كمبريج نقش بسيار مهمي را ايفا كرده است».با توجه به تجارب مثبت هيولت در اين زمينه، از او خواستيم در راستاي نحوه جذب اسپانسرهاي قانوني و يافتن راهكارهايي براي اصلاح اشتباهات كليدي براي جلوگيري از قرار گرفتن در مسير غلط، تجربيات خود را با مخاطبان ما به اشتراك بگذارد. گزيده‌اي از اين گفت‌وگو را با هم مي‌خوانيم.
  

شما ايده نوشتن اين كتاب را از كجا گرفتيد؟
من در دره فقيرنشين معدن ويلز بريتانيا بزرگ شده‌ام و از همان ابتدا مي‌خواستم يك زندگي بهتر داشته باشم. يك زندگي بهتر از هر آنچه محيط اطراف به من داده است. با خوش شانسي، چند حامي مالي مهم يافتم كه از تحصيلات و كارم حمايت كردند. من در اوايل زندگي آموختم كه فقط شايسته‌سالاري و كار سخت، اهداف بزرگ را براي شما قابل دسترس مي‌كند. حاميان مالي كساني هستند كه واقعا كشش لازم را براي شما ايجاد مي‌كنند و كسب وكار  شما را به سطح بعدي انتقال مي‌دهند.

چه تفاوتي بين يك اسپانسر و يك مربي وجود دارد؟
به‌طور خلاصه، مربيان توصيه و مشاوره مي‌كنند، در حالي‌كه حاميان مالي عمل مي‌كنند. حاميان، شما را با معرفي به رهبران درون‌سازماني و همچنين افراد بزرگي خارج از شركت، مطرح مي‌كنند. آنها شما را به فرصت‌هاي شغلي مرتبط مي‌كنند و زماني كه با مشكل روبه‌رو مي‌شويد شما را پوشش مي‌دهند. يكي ديگر از مزيت‌هاي اسپانسر مالي آن است كه پس از يك موفقيت، متوقف نشده و همچنان شما را تا رسيدن به آستانه قدرت ياري مي‌دهند.

اسپانسرها براي اثرگذاري در روند كار شركت بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند؟
در هر بخش كسب‌وكار، گزينه‌هاي بزرگي براي اسپانسر شدن وجود دارد اما ممكن است آنها حاميان مالي موثري نباشند. شما بايد بسيار استراتژيك عمل كنيد و با درايت به دنبال يك حامي باشيد كه قدرت متحول ساختن كسب‌وكار شما را داشته باشد و به يك متحد استراتژيك، با آرمان‌ها و اهداف مشابه شما تبديل شود. در نظر داشته باشيد كه هيچ‌گاه اسپانسر را توسط يك سبك رهبري خاص، تحت فشار قرار ندهيد. شما بايد به حامي خود احترام بگذاريد. در پايان، اين قدرت نفوذ حامي است كه كار شما را با سرعت به پيش مي‌برد نه سبك كار او.

چگونه مي توان يك حامي مالي بزرگ گرفت؟
حمايت چيزي نيست كه شما بتوانيد آن را درخواست كنيد يا برنده شويد؛ شما بايد راهي براي به‌دست آوردن آن بيابيد. به‌خاطر داشته باشيد كه اعتبار شما براي جذب يك حامي بزرگ، جايگاه شما است. آنها نه تنها بايد مطمئن شوند كه شما مي‌توانيد كار را انجام دهيد، بلكه بايد اطمينان يابند كه مي‌توانند شما را در آن كار موفق كنند. بنابراين براي موفقيت در جذب يك اسپانسر بزرگ، شما بايد ارزش خود را ثابت كنيد. آنها بايد به شما اعتماد كنند و توانايي شما را براي ارائه نتايج و عملكرد بسيار عالي ببينند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3650