شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فوتبال و فروش
دوشنبه، 16 آذر 1394 - 09:06 کد خبر:20146
فوتبال يك بازي زيباست، تا برندهاي تجاري در محيط‌هاي ديجيتالي هستند، چه كسي با محصولاتشان ارتباط پيدا مي‌كند، درحالي‌كه هنوز هم در حال مزاح هستند. زماني كه آن را به فروش و بازاريابي وارد مي‌كند، زباني وجود دارد كه هر برندي از اين طريق محصولاتشان را تزريق مي‌كنند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هنگام تماشاي جام كنفدراسيون‌هاي CAF ميان اورلاندو پيراتز (Orlando Pirates) و تونيسيا (CAF)، من نتوانستم كمكي كنم اما به يك جفت (( استراتژي رابطه فروش و بازاريابي)) از سوي بازيكنان توجه كردم. با توجه به تعريف ويكي‌پديا (( بازاريابي و فروش كاملاً متفاوت‌اند، اما هدف مشتركي دارند))، و يك مسئله اساسي ميان فوتبال من و قضيه فروش وجود دارد.

فوتبال و فروش
اينجا جايي است كه ما مي‌بينيم تمامي بازيكنان در صف هستند، و طرفداران در جستجوي ديدن بازيكنان موردعلاقه‌شان در تيم هستند كه پيش از تعويض در زمين‌بازي خواهد كرد، و درحالي‌كه ساير طرفداران احساس مي‌كنند اين بازيكن بايد روي نيمكت باشد و يكي ديگر كه روي نيمكت است ترجيحاً بايد به داخل زمين برود. اينجا جايي است كه‌ برندهاي تجاري تمام نيروي خود را صرف نفوذ فشاري براي محصولات - به بازار- مي‌كنند و جامعه مرتبط از منظري مي نگرد كه كدام‌يك را "حمايت" كند يا بپسندد و در پي آن باشد! و در آن، در حمايت از محصولات ما شاهد كانديد شدن يا نائل آمدن آن‌ها خواهيم شد.


ضد حمله رقبا
اينجا، جايي است كه در فوتبال، بازيكنان مهارت‌هاي خود را در واكنش به حملات حريف به نمايش مي گذارند و طرفداران آن‌ها را تشويق مي‌كنند چراكه تيم موردعلاقه‌شان صاحب توپ است. به‌عبارت‌ديگر، انتظار براي انجام حركتي از سوي حريف درحالي‌كه شما براي پاسخ نقشه كشيده‌ايد، و قبل از آنكه پيام را تحويل دهد شما آن را در كمال تعجب ديگران پاسخ مي‌دهيد. اينجا همان‌جايي است كه ما ديدگاه برندهاي تجاري را مي‌بينيم چنانچه آن‌ها رقباي خويش را در گفتگوهايشان به سخره مي‌گيرند تا به طرفدارانشان نشان دهند چه كسي بازيكن واقعي بازي است، درحالي‌كه همان زمان محصولاتشان را بازاريابي مي‌كنند.


گل‌ها (اهداف)
همه ما عاشق گل فوتبال (هدف) هستيم. استراتژي پيروزي به دست مي‌آيد، زماني كه ما پيروز مي‌شويم، زماني كه ما مي‌بازيم، زماني كه نااميد مي‌شويم حتي زماني كه تمام داشته‌هايمان را از دست مي‌دهيم. فوتبال يك بازي زيباست، تا برندهاي تجاري در محيط‌هاي ديجيتالي هستند، چه كسي با محصولاتشان ارتباط پيدا مي‌كند، درحالي‌كه هنوز هم در حال مزاح هستند. زماني كه آن را به فروش و بازاريابي وارد مي‌كند، زباني وجود دارد كه هر برندي از اين طريق محصولاتشان را تزريق مي‌كنند.

 

برخي از برندهاي تجاري در محصولات و نمايش مشابهي رقابت دارند، اما زبان و لحن شان بيشتر در محتوا است. درصورتي‌كه به گل (هدف) نرسند، نيمه دوم هست و زماني كه به رقبا نگاه كرد و ديد كه چگونه آن‌ها بازي‌شان را بازي مي‌كنند و در محتوا تفاوت ايجاد مي‌نمايند ولي مورد تشويق بيشتر مخاطبان قرار مي‌گيرند.

 

برخي از طرفداران به حمله بازيكنان(برندها) نگاه مي‌كنند و نيز به دليل تلاش بسيار زياد يا موردپسند واقع نشدن به دليل آخرين تجربه‌شان، و برخي از طرفداران آن‌ها را به گفتگو مي‌آورند تا ببينند آن‌ها مي‌توانند از مزيت تزريق مجدد محصولات شان بهره‌مند شوند. ساير طرفداران به اينكه چرا به خدمات ساير برندها علاقه‌مند نيستند واكنش نشان مي‌دهند، آن‌ها را به گفتگو مي آورند تا ببينند كه برندها مي‌توانند آن‌ها را متقاعد كنند، محصولاتشان بهتر است. اما اين بدين معناست كه فروش آخرين مرحله بازاريابي است، درحالي‌كه قيمت‌گذاري، ترويج، محل و مراحل توليد به خط مقدم آمده است، يا نقطه شروع در تزريق محصولات شما كلامي مي‌باشد(محتوا و متن)، بدون اينكه فروش سخت باشد؟

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

گروه ترجمه شارا