شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، گزارشهاي بانك جهاني حاكي از آن است كه ميزان رشد اقتصاد ايران پس از لغو تحريمها 3 درصد و در سال آينده 5 درصد خواهد بود. اين سازمان معتقد است كه در دوره پساتحريم، ترميم اقتصادي كشور شتاب فزايندهاي خواهد گرفت. از طرفي در سالهاي اخير رفتار مصرفكنندگان ايراني بهشدت تغيير كرده است. وقتي در خيابانهاي پايتخت قدم ميزنيد انواع و اقسام برندهاي مصرفي داخلي و خارجي پوشاك، موادغذايي، لوازم خانگي، رستوران و. . . را مشاهده ميكنيد كه با ظاهري زيبا، فروشندگان شيك و مرتب و محصولات متنوع در دسترس شما هستند.
درواقع در اين دوران بهويژه در دوران پساتحريم همه ما با افزايش بيچون و چراي عرضه مواجه خواهيم بود. حال سوال اين است آيا با اين شرايط روشهاي سنتي بازاريابي جوابگو خواهند بود؟ آيا تنها با بازاريابي سنتي يا آفلاين نظير بيلبورد، روزنامه و مجله، تلويزيون و امثالهم قادر خواهيم بود توجه مصرفكنندگان اين عصر را به كالا يا خدمت خود جلب كنيم؟ جواب خير است. در اين مقاله مرور مختصري خواهيم داشت بر روشهاي نوين بازاريابي كه ميتواند در عصر پساتحريم بهكار گرفته شود.
بايد اعتراف كرد امروزه عصر نوين بازاريابي عصر ارتباطات و «گفتوگوي دو طرفه» شركت و مشتريان است.آقاي ست گادين (Seth Godin) نويسنده مشهور كتب بازاريابي، استراتژي نوين بازاريابي را «بازاريابي اجازهاي» (Permission Marketing) معرفي ميكند، به اين مفهوم كه بايد مشتري اجازه تبليغ را به شما بدهد. ايشان معتقد است بهترين روش جهت تحقق اين امر بازاريابي آنلاين يا اصطلاحا «بازاريابي درونگرا» (Inbound Marketing) است.
حال سوالي كه بهوجود ميآيد اين است كه چرا بازاريابي آنلاين؟ براساس گزارش مركز مديريت توسعه ملي اينترنت، در حال حاضر 45 ميليون نفر، كاربر فعال اينترنت هستند. براساس اين گزارش ضريب نفوذ اينترنت در كشور 5/59 درصد بوده كه 6/36 درصد آن (بيش از 27 ميليون نفر) را كاربران موبايل به خود اختصاص دادهاند. بنابراين شكي نيست كه در اين عصر بهترين رسانه جهت معرفي كالا يا خدمت، فضاي اينترنت است.
اغلب مديران، بازاريابي آنلاين را تبليغات تحت وب يا طراحي شكيل وبسايت شركت يا حضور در شبكههاي اجتماعي ميدانند اما مفهوم دقيق بازاريابي آنلاين يا بازاريابي درونگرا، توليد محتواي مناسب، درگير كردن مخاطبان و گوش دادن به صداي آنهاست. درواقع اين شكل بازاريابي همان مفهوم «گفتوگوي دو طرفه» را تداعي ميكند. حال چگونه ميتوان در اين عصر بهواسطه اين روش نوين بازاريابي، كالا يا خدمت خود را به مصرفكننده معرفي و برندسازي كرد؟
استراتژيهاي متفاوتي در اين شكل بازاريابي وجود دارند كه مهمترين آنها «سئو» (Search Engine Optimization) است. سئو انجام عملياتي روي وبسايت است تا جستوجوگرها، بهتر سايت شما را بشناسند و به اين دليل سايت شما در رديفهاي اول جستوجو قرار گيرد. كمپينهاي ايميل مستقيم و استفاده از جوهاي (Buzz) شبكههاي اجتماعي نيز از استراتژيهاي ديگر بازاريابي آنلاين هستند.
همانطوركه ابتدا اشاره كرديم رفتار مصرفكنندگان ايراني در حال تغيير است و اين تغيير رفتار در عصر پساتحريم بيشتر و بيشتر خواهد شد بنابراين جهت پاسخگويي به اين تغيير، كسبوكارها نيز جهت بقا و كسب سود بيشتر بايد تغيير كنند و بدون شك استفاده صحيح و مناسب از بازاريابي آنلاين از موثرترين تغييرها خواهد بود.
منبع: فرصت امروز