شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، آموزش مانند غذا خوردن يك فرآيند مستمر است. شما نميتوانيد در يك روز هفت بار غذا بخوريد و بعد براي چند ماه آينده چيزي نخوريد! آموزش مناسب نياز به توجه و بررسي مداوم بر تمام فعاليتهاي شركت دارد؛ فعاليتهايي كه انتظار ميرود زمان بسيار طولاني ادامه داشته باشند. اگر ميخواهيد كسبوكار كوچك شما موفق باشد، رعايت اين نكات براي آموزش كارمندان ضروري است:
استفاده از دورههاي آموزشي آنلاين: دورههاي آموزشي آنلاين ميتواند فرآيند كسب موفقيت در كسبوكارتان را آسان كند. شما هميشه مسوول توضيح اهداف و سياستهاي حال و آينده شركت خواهيد بود، اما ميتوانيد با استفاده از برنامههاي آنلاين به افراد مجموعه خود بسياري از مهارتهاي اساسي ديگر را آموزش دهيد.
استفاده از كارمندان خوب بهعنوان مربي: يكي از نقاط قوت كسبوكار كوچك اين است كه شما ميتوانيد جلسات آموزش را با تعداد كارمندان كمتري شروع كنيد. به همان اندازه كه در طول مسير موفقيتهايي را كسب ميكنيد و كسبوكارتان رونق ميگيرد، به همان ميزان هم نياز به افزايش آموزش افراد به خوبي نمايان ميشود. براي انجام اين كار از مربيان حرفهاي كه در شركت شما هستند، استفاده كنيد. اگر نگاهي به اطراف خود بيندازيد، منابع با ارزشي از افراد با استعداد را پيدا ميكنيد كه ميتوانند دانش خود را با همكارانشان به اشتراك بگذارند.
سنجش پيشرفت براي ارائه اهداف آموزشي بعدي: هر جنبه از كسبوكار شما اعم از برگزاري جلسات هفتگي تا تعامل با مشتريان نياز به برنامهريزي دارد. اين به معني تعيين اهداف آموزشي است و هر كارآفريني به اين موضوع آگاه است كه اگر در هر مقطعي ميزان پيشرفت اندازهگيري نشود، نميتوان هدفي براي آموزشهاي بعدي تعيين كرد. زماني را هم براي ديدار با كارمندان خود بگذاريد و با آنها در مورد هدفهايي كه در نظر داريد گفتوگو كنيد، سپس برنامهاي را براي سنجش آنها مطرح كنيد. بهعنوان مثال، براي شناسايي شكافها و نواقص موجود، بازديدي از سطح عملكرد كارمندان در دورههاي سه ماهه انجام دهيد. اين به شما كمك ميكند تا متوجه شويد در كدام قسمتها موفق بودهايد و در كدام قسمتها نياز به آموزش بيشتري است.
تشخيص تفاوت نسلها: نيروهاي كاري متشكل از نسلهاي مختلف، داراي بينش و ايدههاي مختلفي هستند كه بهدليل تنوع گروههاي سني پديد آمده است. اين موضوع ميتواند شكافي در آموزش ايجاد كند. توجه به تفاوت در روش يادگيري برخي از كارمندان بسيار مهم است. از اين رو آموزش افراد بهطور اختصاصي به كم كردن اين شكافها كمك ميكند.
تشويق كارمندان به يادگيري: بهترين كارمندي كه در هر كسبوكار كوچكي ميتوانيد بيابيد، فرد باانگيزه و مشتاق به يادگيري است. اگر كارمندان يادگيري را دوست داشته باشند، آموزش با سرعت مناسب انجام خواهد شد. از سوي ديگر، كارمنداني كه علاقهاي به يادگيري ندارند، جلسات آموزشي را به يك كابوس تشبيه ميكنند. اگر ميخواهيد آموزش موفقي داشته باشيد بايد افراد باانگيزه و علاقهمند به ياد گيري را تشويق كنيد. يكي از بهترين راههاي تشويق اين افراد، شناسايي منافع آنها است. اگر شما منافع كارمندتان را در آموزش در نظر بگيريد، اين موضوع در جلب توجه و حفظ بهتر اطلاعات به آنها كمك خواهد كرد.
شركت در سمينارها: برگزاري سمينارهاي آموزشي سالانه مرتبط با زمينههاي موردنياز كسبوكارتان، شركت را در طول مسير به روز نگه ميدارد. اگر شركت كوچكي داريد، حتما دريافتهايد كه برگزاري حداقل يكي از اين سمينارها در هر سال براي همه افراد مفيد و با ارزش است. در يك شركت بزرگتر، اعزام نمايندگاني در قالب گروه كوچكي از افراد مورد اعتماد براي معرفي كسبوكارتان و همچنين تهيه گزارش از آنچه اين گروه به كارمندانتان آموزش دادهاند، بسيار قابل توجه است. اگرچه ممكن است هزينه حضور در چنين سمينارهايي بالا باشد، اما شما بهزودي متوجه خواهيد شد در ازاي آن كارمندان آموزش ديده با كيفيت بالا به شركت شما برگردانده شدهاند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3642