شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، شركت گوگل اخيرا در ايران ترافيك آنلاين خيابانها را استخراج و روي نقشه گوگل نشان ميدهد. اين موضوع باعث شده كه بخش قابلتوجهي از كاربراني كه حالا نقشه گوگل را روي موبايل خود دارند، بتوانند اطلاعات ترافيك به لحظه خيابانها را مشاهده كنند.
اين امكان گوگل البته در ايران ديرتر از بسياري از ديگر كشورها راهاندازي شد چراكه در بسياري از كشورها سالهاست ترافيك آنلاين روي گوگل يا ديگر اپليكيشنها در دسترس كاربران قرار دارد. در ايران نيز چند سالي است با بهبودهايي كه در نقشه شهرداري تهران صورت گرفته، ترافيك آنلاين شهر در دسترس كاربران قرار گرفته است اما گزارشهاي مختلفي در مورد دقيق نبودن اين اطلاعات منتشر شده و از طرفي نحوه دسترسي به آن نيز شاخص مهمي است.
مزيت مشاهده ترافيك آنلاين
مشخص است كه ارائه اطلاعات ترافيكي بهموقع به رانندگان ميتواند تا اندازه قابلتوجهي آنان را از وضعيت مسيرهاي پيشرو آگاه كرده و به انتخاب مسير مناسبتر كمك كند. چند سالي است كه در تهران برخي تابلوهاي الكترونيكي شهري چنين هدفي را دنبال ميكنند. اين تابلوها كه نخستين نمونههاي آن حدود 15 سال قبل در تهران نصب شدند، تا همين چند سال قبل صرفا با شعارهاي ثابت و توصيه به رانندگي بين دو خط تزيين شده بودند. اين در حالي بود كه حداقل از حدود دو دهه قبل اين تابلوهاي الكترونيكي در بسياري از كشورهاي جهان كاربردهاي اطلاعرساني لحظهاي را يافته بودند. در سنگاپور حداقل از حدود 15 سال قبل تابلوهاي ترافيكي الكترونيكي بروز يك تصادف را از فاصله چند كيلومتري به رانندگاني كه هنوز با محل حادثه فاصله داشتند، اطلاع ميدادند. اين تابلوها حتي وقوع تصادف در لاين ترافيك (يك، 2 يا 3 ) را به رانندگان اطلاع ميدادند. در ايران از چند سال قبل راهاندازي تابلوهاي مشخص كننده وضعيت ترافيك موردتوجه قرار گرفت و نصب آنها در معابر اصلي شهر با استقبال خيلي خوب شهروندان روبهرو شد، با اين حال براي كاربراني كه روزبهروز به استفاده از موبايل و اينترنت عادت ميكردند، رفتن در خيابان و پيدا كردن يك تابلوي ترافيكي (كه توسعه آن خيلي هم ادامه پيدا نكرد) كار سادهاي نبود.
خوشبختانه بخشي از شهرداري تهران در اين مسير پيشگام بود. دوربينهاي مستقر در سراسر شهر امكان خوبي براي رصد به لحظه ترافيك از سوي اپراتورها فراهم ميكرد و همين باعث شد كه شهرداري به اطلاعات قابل توجهي در زمينه ترافيك معابر شهري دسترسي داشته باشد اما اين دادهها هيچ گاه به طور كامل در اختيار شهروندان قرار نگرفت. فقدان سياست و استراتژي مبني بر ارائه اطلاعات عمومي ترافيكي به شهروندان باعث شد كه مديران شهرداري تا سالها اين اطلاعات را صرفا از طريق يك صفحه وب معمولي (با عنوان نقشه آنلاين ترافيك تهران) و به صورت ناقص در اختيار كاربران بگذارند. در حالي كه اپليكيشنهاي ترافيكي متعددي طي سالهاي اخير در جهان راهاندازي شد و كاربرديترين آنها هم گوگل مپ بود، در ايران هنوز هيچ اپليكيشن حرفهاي متناسب با اطلاعات ترافيكي شهري توليد نشده و تنها با راهاندازي نقشه شهر تهران، اطلاعات ترافيكي هم به صورت تحت وب روي آن قرار گرفته است. نقشه شهر تهران (Map.Tehran.ir) در نوع خود ابتكارات قابلتوجهي داشت از جمله مسيريابي يا حتي نماي 360 درجه (براي جستوجوي مجازي در شهر و ديدن تصاوير همه كوچهها و خيابانها) اما تنها نقطه ضعف آن، اين بود كه توجهي به كاربران موبايلي نداشت و اين در حالي بود كه تعداد دسترسيهاي به اينترنت روي موبايل طي دو سال اخير رشدي انفجارگونه داشته است.
گوگل مپ در برابر تهران مپ
حالا و از چندي قبل نقشه ترافيكي آنلاين گوگل در دسترس همه كاربران قرار دارد. نقشهاي كه اطلاعاتش را نه از شهرداري تهران و دوربينهاي آن بلكه از موبايلهاي خود كاربران حاضر در خيابانها دريافت ميكند. به معناي واضحتر اگر در نقشه شهرداري معابر ترافيكي توسط اپراتور مستقر در شركت كنترل ترافيك، قرمز يا سبز ميشوند و به اين ترتيب نوع ترافيك مسير مشخص ميشود، در نقشه گوگل اطلاعات از طريق گوشيهاي موبايل مردم (كه به لطف راهاندازي نسلهاي سوم و چهارم حالا به اينترنت پرسرعتتري دسترسي دارند) به سرورهاي گوگل منتقل ميشود. به اين ترتيب سرعت مجموعهاي از كاربران در حال حركت در خيابانها مشخص كننده وضعيت ترافيك آن خيابان است كه با علامتهاي سبز و قرمز ونارنجي كيفيت مسير را مشخص ميكند. اما شايد مزيت اصلي نقشه گوگل و ترافيك آنلاين آن در مسيريابي بين دو نقطه مشخص شود؛ جايي كه گوگل به كاربر پيشنهاد ميدهد كدام مسير را انتخاب كند كه ترافيك كمتري دارد و زمان كمتري كاربر به مقصد ميرسد. اين امكان الان در نقشه تحتوب تهران هم نيست. گوگل اين امكان را نه فقط براي تهران بلكه براي همه شهرهاي ايران راهاندازي كرده است و مهم اينكه اپليكيشن موبايل آن اين امكان را فراهم ميكند كه كاربران حتي داخل خودروي خود به راحتي به آن دسترسي داشته باشند.
تكنولوژي تخمين مسير
آنچه گوگل را به جايي رسانده كه حالا ميتواند آناليز ترافيك خيابانها را انجام دهد بايد در تكنولوژي شركتي جست و جو كرد كه چند سال قبل آن را خريداري كرد. شركت ZipDash در سال 2007 خريداري شد و اين امكان را فراهم ميكرد كه اطلاعات كاربران به صورت ناشناس (اطلاعات كاربر ذخيره نميشود بلكه فقط مسير او مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد) توسط GPS موبايل دريافت شده و سپس سرعت متوسط او مورد تحليل قرار گيرد. گوگل براي يافتن سرعت متوسط يك خيابان نياز به كار زيادي ندارد چراكه اطلاعات سرعت متوسط هر خيابان قبلا از طريق كاربران Map Maker روي نقشه گوگل وارد شده و گوگل صرفا تخمين ميزند مجموعه كاربران در حال حركت در يك مسير تا چه حد زير سرعت متوسط يا بالاي سرعت متوسط در حال حركتند و همين مشخصكننده وضعيت ترافيكي مسير خواهد بود. استفاده از اطلاعات GPS كاربران چيزي است كه امروزه ميتواند توسط خود اپراتورها هم مورد استفاده و تحليل قرار گيرد هر چند در ايران تنها يك اپراتور به صورت محدود اقدام به راهاندازي سرويسهاي مبتني بر مكان كرده و مشخص هم هست تا زماني كه مدلي براي حفظ دادههاي كاربران و نحوه استفاده از اين دادهها مشخص نشود راهاندازي هر سرويسي ميتواند ريسكهاي خاص خود را داشته باشد.
مدلي كه گوگل از آن استفاده ميكند حداقل از مدل دريافت اطلاعات بر اساس ديدن (كه مثلا در شهرداري توسط اپراتور انجام ميشود) دقيقتر است، چراكه اولا ترافيك توسط خود كاربران مسير دريافت شده و دوم اينكه در مسيريابي بين دو مسير قرمز (ترافيك شديد) هم ممكن است تفاوت وجود داشته باشد و از اين جهت گوگل با تجهيز به امكان مسيريابي ميتواند مسير سبكتر را پيشنهاد دهد. گوگل البته در بسياري از كشورها اطلاعات مربوط به ترافيك را از شهرداريها گرفته و آنها را با اطلاعات خود تركيب ميكند و از اين طريق نتيجه دقيقتري را در اختيار كاربران قرار ميدهد. در ايران اما به دلايل مختلف از جمله بيعلاقگي شهرداري به ارائه اطلاعات به گوگل يا تحريمها اين تبادل اطلاعات ترافيكي هيچگاه صورت نگرفته اما در بسياري از ديگر كشورها حتي اطلاعات سرويسهاي حملونقل عمومي مثل مترو يا اتوبوسها هم در اختيار گوگل قرار ميگيرد تا از اين طريق سرويسهاي آنلاين با اطلاعات به روزي در اختيار شهروندان قرار گيرد. در ايران اما اين اطلاعات به گوگل داده نشده و در عين حال سرويسهاي محلي هم در اين زمينه توسط شهرداري ايجاد يا حمايت نشده و شايد بتوان گفت يك دليل آن ميتواند اين باشد كه شهرداري تصور ميكرده بايد در ازاي اين ايجاد دسترسي به اطلاعات درآمدي كسب كند. راهاندازي نقشه ترافيك آنلاين گوگل حالا تلنگري به نهادهاي شهري و عمومي است كه با فراهم كردن شرايط دسترسي به اطلاعات عمومي مانند اطلاعات ترافيكي آنلاين تجربه زندگي شهرنشيني را از وضعيت فعلي اندكي ارتقا دهند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3639