شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : درك واقعيت از چشم رسانه‌ها
سه شنبه، 23 آبان 1391 - 12:22 کد خبر:1975

«در دنياي امروز، مردم از چشم رسانه‌ها واقعيات دنيا را درك مي‌كنند. رسانه‌هاي مكتوب و بخصوص روزنامه‌ها تأثيرات و كاركردهاي عميق‌تري در ايجاد و شكل‌دهي عقايد، باورها، نظرات و هدايت افكار عمومي به عهده دارند، چرا كه تحليل مردم تحت تأثير تحليل اقليت فعال جامعه است كه اين اقليت بيشتر تحت تأثير رسانه‌هاي مكتوب است.»
 اينها گفته‌هاي دكتر احمد يحيايي ايله‌اي، دكتراي ارتباطات و از اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي در ارتباط با نقش رسانه در مهندسي اذهان عمومي است. وي مؤلف 10 جلد كتاب در حوزه‌هاي مديريت روابط عمومي و تبليغات است كه از جمله اين كتاب‌ها مي‌توان به «جامعه‌شناسي تبليغات»، «مديريت علمي روابط عمومي» و «اصول مشتري‌مداري» اشاره كرد.
 مؤلف كتاب‌هاي «تشريفات هتل» و «اصول و آداب تشريفات» درباره راه‌هاي مطبوعات براي جذب مخاطب رسانه‌اي افزود: «در واقع مطبوعات از تكنيك‌هاي روزنامه‌نگاري براي جلب افكار عمومي و تحت تأثير قرار دادن مردم استفاده مي‌كنند، تكنيك‌هاي قديمي تكرار و تأكيد، برجسته‌سازي و بزرگنمايي از جمله معمول‌ترين اين تكنيك‌ها است.»ناگفته نماند 3 كتاب از كتاب‌هاي اين مؤلف و دانش‌آموخته ارتباطات به عنوان كتاب‌هاي سال حوزه روابط عمومي انتخاب شد. دكتر يحيايي كه تجربه سردبيري روزنامه را نيز در كارنامه خود دارد، معتقد است: «شايد رسانه‌ها نتوانند به مردم بگويند چگونه فكر كنند، اما اين توانايي را دارند كه بگويند به چه فكر كنند.»