شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رسانه
چهارشنبه، 27 آبان 1394 - 10:50 کد خبر:19716
رسانه يا مديوم به معني رساندن است. انسان و جانور توسط برخي از اندام‌هاي خود مي‌توانند تغييرات محيط اطراف خود را به مغز منتقل كنند و سپس تصميم لازم را بگيرند. اين اندام‌ها عبارتند از چشم، گوش، بيني، زبان و پوست. به هر يك از اين اندام‌ها رسانه يا مديوم مي گويند و جمع اين كلمه مديا است.


رسانه يا مديوم به معني رساندن است.
انسان و جانور توسط برخي از اندام‌هاي خود مي‌توانند تغييرات محيط اطراف خود را به مغز منتقل كنند و سپس تصميم لازم را بگيرند. اين اندام‌ها عبارتند از چشم، گوش، بيني، زبان و پوست. به هر يك از اين اندام‌ها رسانه يا مديوم مي گويند و جمع اين كلمه مديا است.


ابزاري كه موجب تغيير در هر يك از اندام‌هاي چشم، گوش، بيني، زبان و پوست انسان يا جانور گردد ابزار رسانه شناخته مي شود كه بطور خلاصه و اشتباه رسانه ناميده مي‌شود.
برخي از ابزارهاي رسانه را مي‌توان بصورت زير نام برد:
منبر، تريبون
عكس، كتاب، روزنامه
راديو، تلويزيون، سينما
اينترنت


يادآوري مي‌شود طبق تحقيقات انجام گرفته انسان يا جانور ۹۰ درصد تغييرات محيط اطراف خود را توسط دو اندام 'چشم' و 'گوش' به مغز منتقل مي‌كنند.

چند رسانه‌اي
دريافت همزمان از چند اندام حسي را چند رسانه اي يا مولتي مديا مي‌گويند.


استفاده از ابزارهاي رسانه
انگيزه‌هاي مردم براي گذراندن وقت با ابزارهاي رسانه چيست؟
از بين نيازهاي متعددي كه پيشنهاد شده، بسياري از پژوهش‌ها بر چهار دستهٔ اساسي از كنش‌ها تاًكيد دارند كه مي‌توان از وظايف ابزار هاي رسانه باشد:
سرگرمي و تفريح
آگاهي و دانستن از جهان هستي
ارتباط اجتماعي
هويت شخصي و تعريف خود (مقايسهٔ تجربه و ديدگاه خود با تجربه‌ها و ديدگاه‌هاي كساني كه در ابزارهاي رسانه‌ها ظاهر مي‌شوند).
برخي پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه تلويزيون گسترده‌ترين و كم تخصصي‌ترين رسانه است، كه مي‌تواند اين نيازهاي چهارگانه را ارضا كند. راديو نيز داراي همين كار كرد است. در مقابل، كتاب به عنوان امري كه در اصل به نيازهاي هويت شخصي پاسخ مي‌دهد، روزنامه‌ها به عنوان وسيلهٔ ارضاي نيازهاي اطلاعاتي، و سينما به عنوان وسيله‌اي براي ارضاي نياز سرگرمي عمل مي‌كنند. رسانه هميشه يك ابزار نيست گاه رسانه به قول مارشال مك لوهان فوق ابزار و خود يك پيام است.


تاثيرات ابزارهاي رسانه‌ها
فرهنگ پذيري.
فرهنگ پذيري عبارت است از فرايند القا و تقويت ارزش‌ها، باورها، سنت‌ها و معيارهاي رفتاري، و ديدن واقعيتي كه توسط اعضاي يك فرهنگ خاص پذيرفته شده‌است.
ياد گيري.

 

  منبع: ويكي پديا