شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نسخه جديد روابط عمومي
سه شنبه، 1 شهریور 1401 - 13:54 کد خبر:19679
هر چه تعداد كاربران بيشتر مي شود و هر چه استفاده از وب گسترش مي يابد و هر چه رسانه هاي ارتباطي و اجتماعي بازتعريف مي شوند، ما به عنوان متخصصان روابط عمومي بايد ذهن خود را باز نگه داريم تا بتوانيم به اين سؤال بزرگ امروز ما پاسخ صحيح و منطقي دهيم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رسانه ها در حال تغييرند و روابط عمومي ها بطور فزاينده اي از منابع اطلاعات و اخبار جديد استفاده مي كنند. از طرف ديگر، موتورهاي جستجو در حال ايجاد تغييراتي در شيوه جستجوي ما هستند؛ آنها در حال تبديل به دايرة المعارف هاي جديد هستند.


متخصصان روابط عمومي در سراسر دنيا، براي روبرو شدن با اين روند و حصول اطمينان از اينكه اطلاعات شان به اين شكل جديد رسانه راه مي يابد، در حال بحث و مذاكره داغي درباره نسخه جديدي از حرفه روابط عمومي هستند و اين كه روابط عمومي درباره مديريت اطلاعات در قالب رسانه هاي حديد است.


حال كه اين شيوه در حال گسترش است، تعاريف ابزارهاي سنتي روابط عمومي كه تا به حال از آن استفاده مي كرديم در حال تغيير است. براي مثال، مطالب مطبوعاتي را در نظر بگيريد. پيش از اين، نوشتن يك مطلب مطبوعاتي خوب فقط منوط به اين بود كه درباره پيشرفت يك سازمان/ شركت خاص مطلبي در قالب يك گزارش بنويسيم كه در آن مهمترين و اصلي ترين موضوع در پاراگراف اول مي آيد و اطلاعات بعدي با تعيين اهميت شان در ادامه خواهند آمد.


اين، از نظر نسخه جديد روابط عمومي، كافي نيست. در حال حاضر نوشتن مطالب مطبوعاتي مستلزم آن است كه در پيش نويس مطلب تان، كلمات كليدي را در نقاط استراتژيك مشخص كنيد تا ماشين هاي جستجوي آنلاين و دايركتوري ها بتوانند اين كلمات كليدي را پيدا كنند، و در نتيجه مطلب شما در اعلام نتايج جستجو بالا برود.


پس از آن، قالب جديد نشر مطالب مطبوعاتي رسانه هاي اجتماعي را داريم كه در فضاي بلاگ ها گسترش يافته است. در اين نسخه جديد نشر مطالب مطبوعاتي، لينك هايي را خواهيد يافت به صفحات وب و سايت هاي بوك ماركينگي كه در آنها مي توانيد اطلاعاتي مربوط به موضوع را در زمينه هاي تاريخي، روند بازار (trend)، بازار، محصول و رقابت پيدا كنيد كه مرتباً بروز مي شود. به علاوه، اين نسخه، لينك هايي هم خواهد داشت به فايل هاي MP3 يا پادكست هايي (podcasts) از سخنراني هاي كوتاه، معرفي هاي تصويري (graphic presentations) مثل طرح هاي توليد يا وسعت بازار و غيره، و نيز فيلم توليدات كه توسط كارشناسان شركت تهيه شده اند.


همچنين لينك هايي هم خواهد بود به پوشش هاي خبري بروز شده اي از مطالب مطبوعاتي مختلف، تا خبرنگاران بتوانند موضوع را از زواياي مختلف ببينند. همچنين خبرنگاران، از طروق مختلف مي توانند مشترك شوند تا مطالب مطبوعاتي آينده را دريافت نمايند. گزينه هايي هم براي خوانندگان وجود دارد كه بتوانند مطالب خبري شان را در سايت ها قرار دهند.


همچنين نسخه جديد روابط عمومي در حال ايجاد زيرمجموعه اي از PR است كه روابط بلاگري (blogger relations) ناميده مي شود. در غرب، بلاگ ها همانطور كه تعداد خوانندگان شان بيش از دو برابر منابع خبري بزرگ آنلاين و روزنامه هاي چاپي است و مرتب هم بر تعدادشان افزوده مي شود، در حال تبديل شدن به رسانه قدرتمند جديد امروز هستند؛ در نتيجه تلاش براي راهيابي اطلاعاتي مثبت درباره شركت تان در بلاگ هاي مهم و معتبر و انواع شبكه هاي اجتماعي به اولويت اول تبديل شده است.


چقدر از اين مسايل به شرايط ايران مربوط مي شود؟ اين سؤال بزرگ امروز ماست.


لذا هر چه تعداد كاربران بيشتر مي شود و هر چه استفاده از وب گسترش مي يابد و هر چه رسانه هاي ارتباطي و اجتماعي بازتعريف مي شوند، ما به عنوان متخصصان روابط عمومي بايد ذهن خود را باز نگه داريم تا بتوانيم به اين سؤال بزرگ امروز ما پاسخ صحيح و منطقي دهيم.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)