شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كارآفرين بودن چيزي شبيه تماشاگر ورزش بودن يا چيزي كه باعث سكته قلبي شود، نيست. اما تركيبي از كمي شور و اشتياق و مقدار عادلانهاي برنامهريزي لازمه آن است، يك كسبوكار ميتواند رشد كند و آن چيزي باشد كه شما ميخواهيد.
در اينجا 9 درس بيانشده كه شما بايد در مسير ايجاد شركتي كه مناسب با زندگي شماست، بياموزيد.
1- بدانيد چه ميخواهيد.
آيا شما تمايل داريد كه خويشفرما باشيد يا خواهان داشتن وقت آزادي هستيد كه بعدازظهر را با فرزندان خود بگذرانيد؟ شايد شما خواهان چيزي بين اين دو هستيد؟من اغلب اينها را از كارآفريناني كه ميخواهند كسبوكاري داشته باشند كه به آنها اجازه دهد كه يك روز فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند و سپس از آنها در بازنشستگي حمايت كنند، ميشنوم. آنها ميخواهند كه هرجايي قادر به انجام كسبوكار خود باشند و خدمت يا محصولي را كه دوست دارند توليد كنند. اين انگيزه خوبي است، به اين دليل كه ساعاتي كه شما براي كسبوكار خود صرف ميكنيد، بيشتر از چيزي خواهد بود كه در محيط كار خود انجام ميداديد. انگيزه شما بايد بهاندازه كافي بزرگ باشد تا بر چالشهاي پيش رو غلبه كند.
2- بيشتر از آنچه صحبت ميكنيد، گوش دهيد.
روابط مهماند و رويدادهايي كه در آن تماس برقرار ميشود، يك راه عالي براي ايجاد آن روابط و همچنين يك محيط عالي براي ملاقات با مشتريان بالقوه است. چنين رويدادهايي به معني كسبوكار نيستند اما موقعيتي براي فراگيري فرصتها است. خودتان را به يك شخص جديد معرفي كنيد و سوالهايتان را بپرسيد تا وقتيكه چند زمينه مشترك بيابيد. اگر شما بيش ازآنچه صحبت ميكنيد، گوش دهيد، شانس شما براي ارائه راهحل درست براي مشكلات بيشتر خواهد بود.
3- افراد را گردهم آوريد.
همه افراد آنلاين هستند. همه ما به صفحهنمايش خيره شدهايم و بهصورت غيرصميمانه در حال تايپ كردن يا نوشتن پيام كوتاه و جدا و آشفته هستيم. اما اگر شما راهي براي گرد هم آوردن افراد، چه بهصورت آنلاين يا حضوري بيابيد، آنها اين پيشامد را فراموش نخواهند كرد. به آنها آنچه را كه ميخواهند، بدهيد، خواه دانش باشد يا مقبوليت يا شوخطبعي و طنز. افراد به دنبال راهي براي ارتباط با ديگران هستند، چراكه آنها در اين فضا، شانس بيشتري براي مورد توجه بودن دارند.
4- دليل و مدرك به دست بياوريد.
افراد براي چيزهايي كه به آنها بها ميدهند، پول خوبي خرج ميكنند. اگر شما در يك كسبوكار جديد هستيد، هرچند ممكن است كه فروش و معامله سختي باشد، اما مداركي براي اثبات اينكه شما بهاندازهاي كه ميگوييد، خوب هستيد، به دست آوريد.
5- اجتماعي شويد.
يك روز پسرم ميخواست يك سرور جديد روي رايانه من نصب كند. من بلافاصله نگران شدم. آيا با رايانهام سازگار خواهد بود؟ آيا تمام اطلاعاتي را كه روي حافظه دارم از دست خواهم داد؟ اين كار چه لزومي دارد؟ اما پسرم به من گفت كه چيزي براي نگراني من وجود ندارد. او گزارشها را بررسي كرده و تحقيقات زيادي انجام داده بود و مطمئن بود كه همه چيزهايي كه او نياز دارد در مورد سرورها بداند را ميداند. او اطلاعات را از كجا به دست آورده بود؟ در اينترنت. او تنها 10 سال دارد، نسل كنوني و بعد از آن، قبل از آنكه هر كاري انجام دهند براي يافتن پاسخها به اينترنت خواهند رفت. آنها ميخواهند گزارشها و نظرات را با چشم خود ببينند. آنها از جستوجو كردن براي يافتن اطلاعاتي كه ميخواهند، ترسي ندارند. اين به آن معناست كه آنها تلاش ميكنند بدانند كه خدمت يا محصول شما ارزش وقت و پول آنها را دارد يا خير. بنابراين وجود شما براي پاسخگويي به سوالات آنها مهم است. اين به معني داشتن يك وبسايت، حضور يك رسانه اجتماعي و امر حياتي تعامل با مشتريان در رسانه اجتماعي است.
6- كاري كه ميخواهيد انجام دهيد را بيان كنيد، كاري كه بيان ميكنيد را انجام دهيد.
مهم نيست كه يك مشتري چقدر قديمي است، اين مسالهاي است كه بر معيار زمان تكيه دارد. بهطور ساده كاري را انجام دهيد كه شما ميگوييد در حال انجام آن هستيد. اين چيزي است كه كسبوكارهاي متوسط را از شركتهاي بزرگ جدا ميكند. با هر مشتري صحبت كنيد. در مورد كسبوكارتان از آنها سوال كنيد و بازخورد آنها را در مورد محصولات يا خدماتي كه ارائه ميدهيد، در نظر بگيريد. فرصت و شانس شما، در پاسخهايي است كه دريافت ميكنيد و بهصورت مستقيم به اينكه آيا آن چيزي را كه وعده داده شده بود، آنها دريافت كردهاند يا نه، مرتبط خواهد بود.
7- حواستان بهكار خودتان باشد.
ما اغلب اتفاقاتي كه در اطراف ما رخ ميدهند را تحمل ميكنيم و اجازه ميدهيم كه باري بر ما تحميل كنند.حتي آنها را تجزيهوتحليل و سازماندهي ميكنيم و اين باعث ميشود پيشرفت نكنيم. اين به آن معناست كه بهكار خود ادامه دهيد. در مورد اينكه در ارتباط با ساير كارآفرينان يا سازمانها چه اتفاقي ميافتد، نگران نباشيد. شما فقط ميتوانيد براي خودتان نگران باشيد. بنابراين به آن توجه كنيد.
8- با كم شروع كنيد و با عظمت رشد كنيد.
اگر شما اميدوار هستيد كه بهعنوان يك متخصص ظاهر شويد، اين مهم است كه شما قبل از اينكه جايگاهي ملي داشته باشيد، بهعنوان يك متخصص در حوزه خود ظاهر شويد. از كم شروع كنيد. پس از آن مسير خود را بسازيد. بهطور كلي، ايدههاي خود را در حوزه خود امتحان كنيد و به واكنشها گوش دهيد. اگر كشش وجود دارد، تا جايي كه ممكن است آن را دنبال كنيد.
9- زود دلسرد نشويد.
بسياري از افراد اجازه ميدهند كه ترس و شكست، سد راه آنها شود. من كاملا متوجه اين شدهام. كارآفريني ميتواند ترسناك باشد. اما ادامه دادن مهم است. هفت سال قبل پدر من سوگند خورد كه لپتاپ نخواهد گرفت. او خيلي سمج بود و نميخواست تسليم تكنولوژي شود، اما هفت سال قبل من و برادرم اولين لپتاپ او را برايش خريديم و حالا او نميتواند بدون آن زندگي كند و در شبكههاي اجتماعي هم فعال است. افراد تغيير ميكنند، صبور باشيد و به راه خود ادامه دهيد. اگر شما بتوانيد به آنها ارزش چيزها را نشان دهيد، آنها از امتحان چيزهاي جديد خوشحال خواهند بود.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3627