شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كاركنان روابط عمومي و ضرورت هاي شخصيتي
چهارشنبه، 17 آبان 1391 - 16:47 کد خبر:1935
كاركنان روابط عمومي علاوه بر برخورداري از تخصص و تجربه كافي، بايد از توانايي­هاي شخصيتي برتري نيز، بهره­مند باشند و آن­ها را مستمراً در خود تقويت كنند.

شارا- روابط عمومي در هر سازماني به عنوان بخشي كه بيش­ترين ارتباط را با مردم و ساير نهادها و سازمان­ها دارد، طبعاً لازم است از نيروي انساني برگزيده و مجربي تشكيل شده باشد تا ضمن رعايت شأن آن سازمان، بهترين تأثير را بر روي مخاطبان خود نيز بگذارد.

از اين رو كاركنان اين بخش علاوه بر برخورداري از تخصص و تجربه كافي، بايد از توانايي­هاي شخصيتي برتري نيز، بهره­مند باشند و آن­ها را مستمراً در خود تقويت كنند. در اين مقاله به بحث گزينش كاركنان بخش روابط عمومي مي­پردازيم، با بررسي اصطلاح «شخصيت» آغاز مي­كنيم و سپس كليت آن را با تأكيد بر موضوع اصلي ادامه مي­دهيم.

 

شخصيت، ضرورت نخستين

از اصلاح شخصيت در موارد گوناگوني استفاده مي­شود. يكي از اين موارد هنگامي است كه موضوع مهارت­ها و كارآيي­هاي اجتماعي مطرح باشد. در اين صورت شخصيت يك فرد بر اساس كارآيي و فعاليت وي ارزشيابي مي­شود.

از اين رو تخصص و تجربه لازم در زمينه روابط عمومي، به عنوان يك ضرورت و اولويت مطرح است، به طوري كه مهارت­ها و كارآيي اجتماعي كه به دنبال آگاهي از شيوه­هاي علمي كار روابط عمومي به ميان مي­آيد، متضمن ظهور شخصيت شايسته­اي از فرد باشد.

از سوي ديگر، واژه شخصيت هنگامي به كار مي­رود كه از توانايي­هاي فرد براي تحت تأثير قرار دادن، سخن به ميان مي­آيد. در اينجا شايان يادآوري است كه مردم به شخصيت از جهت تأثيري كه فرد بر ديگران مي­گذارد و يا مهم­ترين تأثيري كه در ديگران بر جاي مي­نهد، نظر مي­كنند و بر همان اساس نيز قضاوت مي­كنند.

برخي از ويژگي­هايي كه كاركنان روابط عمومي بايد داشته باشند، عبارت است از: لباس مناسب، صحبت مؤدبانه، سخن گفتن آگاهانه و مستدل، با اطمينان حرف زدن، انعطاف­پذيري و ...

 

خودپنداري مثبت، ضرورت ثانويه

يكي از شرايط شخصيت شايسته و تأثيرگذار، بهره­مندي فرد از «خودپنداري مثبت» است. در حقيقت خودپنداري به معناي نگرش، ادراك و برداشتي است كه شخص از خود دارد.

به عقيده روان­شناسان، محور اصلي اين تصور عبارت است از: نام شخص، احساساتش نسبت به وضعيت اندامي و جسمي خود، جنسيت، سن، شغل، تجربه، نظر ديگران درباره وي، موفقيت­ها و شكست­هايش در زندگي گذشته، وضع و موقعيت اقتصادي و اجتماعي، هوش، پذيرش اجتماعي و مقبوليت در نزد دوستان، همكاران و خويشان و ...

فردي كه از خودپنداري مثبت برخوردار است، اين ويژگي­ها را دارد:

1-   در اكثر زمينه­هاي زندگي، خود را موفق مي­داند.

2-   توان مهرورزي بالايي دارد.

3-   بيش­تر به نكات مثبت افراد تكيه مي­كند.

4-   در بيش­تر موارد احساس موفقيت مي­كند تا شكست.

5-   در زندگي شغلي، خانوادگي و اجتماعي خود موفق­تر است.

يكي از روان­شناسان به نام «كارل راجرز»، خصوصيات ديگري را به اين فهرست اضافه مي­كند:

1-   ارتباط خوب با ديگران.

2-   پذيرش احساس ديگران.

3-   عزت نفس.

4-   زندگي كامل در زمان حال.

5-   ادامه يادگيري چگونه آموختن.

6-   داشتن ذهن باز نسبت به افكار خود.

7-   توانايي تصميم­گيري مستقل.

8-   خلاقيت.

بديهي است بهره­مندي كاركنان روابط عمومي از چنين خصوصياتي در ايجاد تأثيرات مثبت در ارتباطات داخلي و خارجي سازمان بسيار مفيد است و به كمك يك شخصيت سالم و رشد يافته، ارتباط مؤثر شكل مي­گيرد.

به عبارت ديگر طي يك فرآيند، معني و مفهومي كه در ذهن فرستنده است به بهترين و مطلوب­ترين شكل عرضه شده و گيرنده آن را مطابق با هدف فرستنده دريافت كند و از اطلاعات دريافت شده- هر چند مغاير با خواست وي باشد- خرسند شود.

در حقيقت شخصيت سالم بهتر مي­تواند وظايف خود را در زمينه ارتباطي انجام دهد و در زمينه­هاي ذيل موفق باشد:

- وظايف پيوستگي: هدف از آن پيوند با ديگران و سازگاري با دگرگوني­هاي حادث از پيوند است.

- وظيفه اطلاعاتي: موجب افزايش استدراك از طرف مقابل جريان ارتباطات يا افزايش اطلاعات مي­شود.

- وظيفه تأثيرگذاري: به منظور نفوذ در ديگران.

- وظيفه تصميم­گيري: براي تصميم­گيري درست، در جهت منافع فردي يا سازماني.

- وظيفه تصديق: دربرگيرنده پذيرش مداوم يا غير مداوم يك فكر، باور، رفتار، محصول، تصميم و ... است.

به هر حال روابط عمومي از جايگاه ويژه­اي در سازمان اداري برخوردار است، از اين رو بايد مديران سازمان­ها بيش از پيش توجيه شوند تا در گزينش كاركنان اين بخش، علاوه بر تخصص و تجربه مناسب، به خصوصيات شخصيتي آنان نيز توجه كنند و آينه تمام­نماي فعاليت­هاي خود را به دست كساني بدهند كه بتوانند با بهره­مندي از صفات مطلوب خود، آن را شفاف­تر و مؤثرتر نشان دهند.

 

منابع

- فرهنگي، علي اكبر؛ «ارتباطات انساني»، جلد اول.

- رضازاده، حميدرضا؛ «درآمدي به روان­شناسي خود»