شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، دريو مكللان- بر اساس نظر انجمن روابط عمومي امريكا، تعريف روابط عمومي يك «فرآيند ارتباطي استراتژيك است كه منافع مشترك ميان سازمان و عموم خود مي سازد.»
تعبير من از اين تعريف اين است كه روابط عمومي هر ارتباطاتي است كه هم ارسال كننده و هم دريافت كننده را منتفع مي كند.
در زندگي امروز، روابط عمومي رسانه را به دست آورده است. به كلام ديگر، شما پوشش را نمي خريد. من پيشنهاد نمي كنم كه روابط عمومي رايگان است، فقط اينكه شما جايي را كه در آن تبليغات مي كنيد را نمي خريد.
وقتي اكثر مردم عبارت روابط عمومي را مي شنوند، آنها فكر مي كنند مقصود روابط رسانه اي است. كار كردن با رسانه سنتي براي نوشتن يك داستان درباره سازمان شما قطعا يكي از جنبه هاي روابط عمومي است، اما اين تنها بخشي از تصوير است. من حدس مي زنم كه اگر شما به طور تصادفي در روابط عموميافتاده ايد، شما آن را درك نمي كنيد.
بسياري بحث مي كنند كه ساخت جوامع رسانه اجتماعي، به يك مشتري كمك مي كند كه از بحران يا ساخت رويدادها پيشگيري كند و اين كارها تكنيك هاي روابط عمومي هستند. آيا مي بينيد؟ شما پايين مسير روابط عمومي را آغاز كرده ايد. چرا سعي نمي كنيد كه تكنيك هاي كمتر شايع را كه بيشتر تاثيرگذار هستند را آزمون كنيد؟
• وبلاگ نويسان اغلب بيشتر قابل دسترس تر از خبرنگاران سنتي هستند و ممكن است براي كمك به تعريف داستان شما گشاده تر باشند. يك ابزار عالي براي شناسايي وبلاگرهايي كه عناوين شما را پوشش مي دهند، سايت www.alltop.com است.
به ياد داشته باشيد كه صدها وبلاگ نويس پيچ هايي را هر روزه دريافت مي كنند، بنابراين تكليف خودتان را انجام دهيد. در حالت ايده آل، شما زماني را براي دريافت آنچه محتواي آنها پيشتر مي گويد قبل از اينكه آنها بدانند، داريد. وبلاگ نويسان توجه افرادي را كه با گفتگوهايي كه آنها داشته اند به خود جلب مي كنند، بنابراين به بخش نظرات برويد و ارزش افزايي كنيد.
اگر شما همه آن را انجام دهيد، شما دقيقا مي دانيد كه كدام وبلاگ ها بهترين ها و مناسب ترين ها براي چيزي هستند كه شما آن را انجام مي دهيد. آنها خوشحال خواهند شد كه از شما بشنوند زيرا شما وقت آنها را تلف نمي كنيد.
• انجام يك مطالعه برند: به ياد داشته باشيد كه روابط عمومي منافع مخاطبان شما را به اندازه خود شما ارج مي نهد. چرخش روابط عمومي براي انديشه رهبري اين است كه شما آنچه را كه مي دانيد به اشتراك مي گذاريد. شناسايي چيزي كه مخاطبان شما واقعا به دانستن آن نياز دارند و سرمايه گذاري بر دريافت اطلاعات براي آنها يكي از وظايف روابط عمومي است.
سپس آن را از بالاي پشت بام شليك كنيد و به خارج از راه خودتان برويد تا مطمئن شويد كه هيچ كسي كه چيزي از اين دانش برداشت مي كند درباره چيزي كه شما آموزش داده ايد صحبت مي كند.
كليد اين تاكتيك اين است كه شما اطلاعات را ذخيره نكنيد. كاملا بي پروا آنها را با ملاحظات مورد نظر به افراد بدهيد. چيز زيبا اين است كه به زودي زيبايي كار شما نمايان مي شود و شركت شما به عنوان نهادي شناخته مي شود كه در طول مسير كارش به ديگران كل فرآيند را اعلام مي كند. به زودي شما برندي براي سازمان خود مي سازيد كه:
الف: جوياي اطلاعات هر ساله است.
ب. هرساله اطلاعاتش را به اشتراك مي گذارد.
چه كسي نمي خواهد كه كسب و كار خود را با شركتي انجام دهد كه اين تركيب را ارائه مي دهد؟ علاوه بر اين شما مي توانيد با اين كار به شدت نظر رسانه ها را به كارهاي خودتان جلب كنيد.
به خاطر داشته باشيد كه راز سس روابط عمومي همين دو اصل است. در ادامه شما به ديگران كمك مي كنيد، چه آن ديگران يك خبرنگار است يا يك عضو از مخاطبان هدف، توجه بيشتري كه شما براي سازمان خودتان بدست مي آوريد فراتر از همه اينها به شما كمك مي كند كه فعاليت هاي خودتان را در واحد روابط عمومي نمايش دهيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
گروه ترجمه شارا