شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بزرگ‌ترين خريد تاريخ تكنولوژي چگونه رقم خورد
چهارشنبه، 22 مهر 1394 - 11:36 کد خبر:19081
خريدشركت EMC با مبلغ 67 ميليارد دلار انجام مي‌شود كه اتفاقي نادر در صنعت تكنولوژي است


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، شركت Dell روز دوشنبه اعلام كرد كه با خريد شركت EMC، بزرگ‌ترين خريد تاريخ دنياي تكنولوژي را به نام خودش ثبت مي‌كند. اين خريد با مبلغ 67 ميليارد دلار انجام مي‌شود تا اتفاقي بي‌سابقه در صنعت تكنولوژي، خريدها و ادغام‌هاي آن باشد

هدف Dell از اين خريد استفاده از موفقيت‌ها و امكانات شركت EMC براي ايجاد تنوع در تجارتش است، آن هم در شرايطي كه ركود بازار جهاني كامپيوترهاي شخصي آينده Dell را تهديد مي‌كند. مذاكرات براي انجام اين خريد مستقيما توسط «مايكل دل» مديرعامل شركت Dell و «جو توچي» مديرعامل شركت EMC صورت گرفته است و حتي بعضي مديران بلندپايه اين دو شركت هم از اين مذاكرات اطلاعي نداشتند. اين خريد را Dell در كنار شركت خصوصي بزرگ Silver Lake انجام داده است.

 
داستان شكست معامله در سال 2002
نكته جالب توجه اينكه اين خريد در سال 2002 هم با همين اهداف قرار بود انجام شود، اما مايكل دل در آن زمان اعلام كرد هيچ تمايلي به خريد شركت EMC ندارد و به اين دليل معامله را به‌هم زد. ظاهرا در همان اوايل دهه 2000 بعضي از مديران ارشد شركت Dell شامل «كوين رولينز» رئيس و مديرعامل سابق اين شركت، نگراني‌هاي زيادي درباره انباشته شدن تمام سرمايه شركت Dell در صنعت كامپيوترهاي شخصي داشته‌اند

در آن زمان Dell مدل تجاري خود را تغيير داد و سعي كرد تا حد امكان فرآيند توليد و ساخت كامپيوترهاي شخصي را باصرفه‌تر بكند. در نهايت Dell به اين نتيجه رسيد كه كامپيوترهاي شخصي‌ سفارشي‌سازي شده را با قيمت‌هاي بالا به كاربران حرفه‌اي بفروشد، به جاي آنكه بخواهد سخت‌افزارهاي جديدي توليد كند. اين كار باعث افزايش نسبي فروش Dell در كوتاه مدت شد
همان زمان كوين رولينز پيشنهاد خريد شركت EMC را كه در آن زمان ارزش 16 ميليارد دلاري داشت، مطرح كرد تا به اين ترتيب يك تجارت ذخيره‌سازي به خط توليد Dell افزوده شود و اين شركت در برابر تهديدهاي پيش روي آينده صنعت كامپيوترهاي شخصي مصون بماند. مايكل دل اما كمي ترسيده بود

با اينكه عملا مدير عامل اين شركت نبود، اما همچنان نفوذ زيادي در اين شركت و تصميمات مهم آن داشت. از آنجاكه خريد قبلي اين شركت، شركت ConvergeNet كه در سال 1999 انجام شده بود، چندان مفيد واقع نشده بود، او از تغيير بعدي كمي هراس داشت

در مقابل اما، برنامه بزرگ مايكل دل ورود به بازار بزرگ لوازم مصرفي الكترونيك بود. اين برنامه اما در واقعيت نمي‌توانست چندان مفيد واقع شود، محصولاتي مانند تلويزيون و پرينتر در همان زمان با قيمت ارزان و در تنوع زيادي در بازار در دسترس بودند. به همين دليل هم در نهايت Dell نتوانست هيچ محصول خاص و جديدي را به بازار لوازم مصرفي الكترونيك عرضه كند
زمان گذشت و Dell ناگهان خودش را در ميانه يك بازار در حال تغيير ديد. شركت‌هاي بزرگ و رقيب آن يعني HP و IBM در بخش تجارت‌هاي خدمات مانند تجارت ذخيره‌سازي سرمايه‌گذاري كردند؛ در حالي كه تلاش‌هاي Dell براي حضور در بازار لوازم مصرفي الكترونيك بي‌نتيجه مانده بود. در همين زمان تبديل شدن كامپيوترهاي شخصي به كالاي مصرفي و ورود رقباي بزرگ آسيايي مانند Asus و Lenovo هم مزيت Dell براي عرضه كامپيوترهاي شخصي ارزان‌قيمت را در بازار بي‌اثر كرد. علاوه بر اينها، ضعيف بودن بازوي تحقيق و توسعه در شركت Dell در نهايت منجر به دير رسيدن آن به بازار داغ و پررونق موبايل و تبلت شد؛ چون Dell همچنان به فكر توليد كامپيوترهاي شخصي بود.

در سال 2012 تجارت Dell به طرز جدي دچار نقص و كمبود شد. در سال 2013 شركت Dell و Silver Lake در كنار هم يك شركت خصوصي را خريدند كه در نوع خود خريد بزرگي محسوب مي‌شد و حالا شركت Dell امروز بعد از همه اين اتفاقات شركت EMC را به همان دلايلي كه مي‌خواست در سال 2002 بخرد، خريده است؛ محافظت از خود در برابر تغييرات صنعت كامپيوترهاي شخصي.

روياي تبديل شدن به شركت بزرگ تكنولوژي
با اين همه اما مذاكرات براي انجام اين خريد بزرگ كه حالا خبر آن منتشر شده است، از پنج ماه گذشته تاكنون بين دو مدير عامل جريان داشته است. حالا Dell اعلام كرده است كه در دو سال گذشته به خريد شركت EMC فكر مي‌كرده است. در واقع مايكل دل اين تغيير را آغاز كرده است تا شركتش را از يك شركت كامپيوتري صرف به يك شركت بزرگ و گسترده تكنولوژي تبديل كند
EMC
اما فشاري را كه Dell در اين سال‌ها تحمل كرده، نداشته است. اين شركت با حضور و مشاوره شركت سرمايه‌گذاري Elliot Management از ماه جولاي سال گذشته ميلادي توانست به سرعت قيمت سهام خودش را بالا ببرد. همين روند باعث شد تا اين شركت به سرعت شاهد افزايش ارزش خود در بازار باشد و به اين ترتيب به دنبال توسعه تجارت و شراكت با شركت‌هاي بزرگ ديگر برود. از طرفي بعضي مقامات آگاه مي‌گويند كه در بهار سال جاري ميلادي شركت بزرگ سرمايه‌گذاري JPMorgan به عنوان مشاور به شركت Dell براي انجام اين خريد كمك زيادي كرده است.

با اين اوصاف است كه به عقيده بسياري از كارشناسان و تحليلگران، حالا زمان بسيار خوب و مناسبي براي انجام اين معامله براي هر دو شركت است و به همين دليل هم احتمالا اين خريد و ادغام به سود هر دو اين شركت‌ها خواهد بود.  بنابر گفته‌ منابع آگاه EMC همچنين بندي در توافق‌نامه قرار داده است كه طبق آن اگر اين شركت پيشنهاد بالاتري دريافت كند مي‌تواند قرارداد را فسخ كند؛ اما بعيد به نظر مي‌رسد كه هيچ كدام از شركت‌هاي بزرگ ديگر حاضر باشند پيشنهاد بالاتري ارائه كنند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3604