شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سئو پي آر و اهميت محتوا در سايت كسب‌وكارهاي كوچك
سه شنبه، 14 مرداد 1399 - 10:17 کد خبر:19046
سئو پي آر علاوه بر استراتژي‌هاي روابط عمومي از استراتژي‌هاي بازاريابي نيز بهره مند مي شود. سايت هاي فروش و كسب و كار آنلاين از سئو براي جذب مشتريان استفاده مي كنند. آنها سعي مي كنند تا با به كار بردن تكنيك هاي فني و محتوايي در توليد محتوا و اداره سايت اسباب ورود كاربران و بازديد كنندگان بيشتري را به سايت خود فراهم آورند.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| از آنجاكه خريداران هر روز بيشتر از روزهاي پيش براي كسب اطلاع و تصميم گيري براي خريد به جستجوي آنلاين مي پردازند، محتواي سايت كسب و كارهاي كوچك فاكتور مهمي در ايجاد يك چرخه فروش اثرگذار و سرعت بخش شده است. چشم اندازي كه مي تواند به آساني اطلاعات مهم را براي آنها قابل دريافت كند به احتمال زياد قيف فروش را در چارچوب بازه زماني كوتاهي جابجا مي كند. جذب بيشتر مشتريان بالقوه از طريق وبسايت با استفاده از موارد زير ممكن مي شود:


1. انتشار نظرات مشتريان كه به عنوان شخص ثالث ايده هاي شان را در باب كالاها و خدمات بيان مي كنند.


2. ايجاد پست هاي وبلاگي و شبكه‌اي كه بر به موقع بودن عناوين فروش متمركز شده و رويدادهاي جاري كه ترافيك بيشتري را به سمت سايت سرازير مي كند.


در واقع روابط عمومي در اين حوزه مي تواند نقش بسزايي بازي كند. روابط عمومي به عنوان توليد كننده اصلي محتوا در سازمان قلمداد مي شود و از اين حيث مي تواند به صورت يكپارچه فعاليت هاي خوبي را با بخش بازاريابي محتوا انجام دهد.


يكي ديگر از حوزه هاي اين بخش، سئو است. سئو مخفف سه واژه بهينه سازي براي موتورهاي جستجو مي باشد. اگرچه بسياري از كارشناسان در دوره هاي مختلف پس از سال 2006 اذعان كرده اند كه سئو مرده است، اما سئو همچنان زنده است و بسياري از سازمان هاي بزرگ بر استراتژي هاي سئو به عنوان راهبرد اساسي فعاليت كسب و كار خود تكيه كرده اند.


با اين حال سئو در سال هاي اخير با روابط عمومي بيشتر از پيش يكپارچه شده و اين مساله نويد بخش حوزه جديدي در روابط عمومي بود كه در سال 2012 با نام سئو پي آر به جامعه متخصص شناسانده شد.


در واقع سئو پي آر علاوه بر استراتژي‌هاي روابط عمومي از استراتژي‌هاي بازاريابي نيز بهره مند مي شود. سايت هاي فروش و كسب و كار آنلاين از سئو براي جذب مشتريان استفاده مي كنند. آنها سعي مي كنند تا با به كار بردن تكنيك هاي فني و محتوايي در توليد محتوا و اداره سايت اسباب ورود كاربران و بازديد كنندگان بيشتري را به سايت خود فراهم آورند.


كلمات كليدي در اين ميان نقش اساسي بازي مي كند و شناسايي آن به ميزان اشراف متخصصان سئو و روابط عمومي نسبت به كسب و كاري دارد كه قرار است در محيط اينترنت ترويج شود. در واقع ما بايد خودمان را در جايگاه مخاطبان سازمان قرار دهيم و ببينيم كه آنها كسب و كار ما را با چه عناويني مي شناسند و چه پاسخ هايي را براي پرسش هايي كه آنها مطرح مي كنند مي توانيم ارائه دهيم.


درك اين دو مورد به شكل كاربردي كمك مي كند كه بتوانيم كمپين كلمات كليدي موفقي را طراحي كرده و در نهايت بتوانيم با استفاده از كلمات كليدي محتواهاي مناسبي را براي كاربران خود مهيا كنيم.


بسياري از روابط عمومي ها در سال هاي گذشته به مهندسي محتواي خود مي پرداختند و اين كار بدين معنا بود كه تعداد زيادي از كلمات كليدي پركاربرد را شناسايي كرده و در بخشي كه با استفاده از نرم افزارهاي توليد جمله عمل مي كرد، با اين كلمات كليدي جمله سازي مي كردند.


نكته مهم اين است كه اگر كاربري وارد سايت شما شود و با آن چيزي كه براي آن آمده روبرو نشود، به راحتي سايت شما را خواهد بست و اين به منزله يك شكست بزرگ در برقراري ارتباط با مخاطب در فضاي ديجيتال است.


با اين كار برند سايت شما به بدي معرفي مي شود و عموما كاربراني كه وقت زياي را صرف جستجو در اينترنت مي كنند با توجه به آدرس URL، از اتلاف وقت خود در اين قبيل سايت ها جلوگيري مي كنند. لذا سايت هاي مهندسي شده كم كم توسط موتورهاي جستجو به عنوان سايت فريبكار شناخته شده و از گردونه نتايج جستجو حذف مي شوند.

 

در نقطه مقابل سايت هايي هستند كه به توليد محتواي با كيفيت مي پردازند. اين سايت ها علاوه بر اينكه محتواي قابل توجهي را براي مخاطبان خوب توليد مي كنند، در دوره هاي طولاني مدت 6 ماهه پس از رعايت اصول سئو و توليد محتواي با كيفيت به شدت افزايش بازديد پيدا مي كنند و بدين صورت به ثبات مي رسند.


بازاريابان در چنين شرايطي مي توانند به جاي استفاده از تبليغات در سايت هاي ديگر، صرفا با بهره مندي از اين حوزه چرخه كسب و كار خود را كوتاه كنند. يعني مخاطبان خود را بهتر و سريعتر پيدا كرده و با آنها تعامل كنند.


علاوه بر اين چنانچه روابط عمومي خود را با ابزار سئو تجهيز كند، مي تواند اقتداري متناسب با تلاش خود بدست آورد كه در نتيجه مشتريان به او با اعتماد بيشتري نگاه كنند. چراكه امروز در فضا ديجيتال بزرگترين چالش موجود بحث اعتماد و اعتبار كسب و كارهايي است كه عموما توسط كاربران ماهر با رتبه سايتشان تخمين زده مي شود.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)