شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي در شركت هاي سرمايه گذاري
دوشنبه، 13 مهر 1394 - 12:25 کد خبر:18950
كاركرد روابط عمومي در هر سازماني در وهله نخست متاثر از ماموريت هاي اصلي آن سازمان است و از اين رو بقاي شركت هاي سرمايه گذاري به عنوان واسطه گر مالي سرمايه هاي مردم و سهامداران (سپرده گذاران)، بي شك وابسته به ميزان اعتماد و برنامه هاي آتي آنها دارد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كاركرد روابط عمومي در هر سازماني در وهله نخست متاثر از ماموريت هاي اصلي آن سازمان است و از اين رو بقاي شركت هاي سرمايه گذاري به عنوان واسطه گر مالي سرمايه هاي مردم و سهامداران (سپرده گذاران)، بي شك وابسته به ميزان اعتماد و برنامه هاي آتي آنها دارد. اين شركت ها با جذب سرمايه حداكثري مردم مي توانند منابع مالي موردنياز براي شركت هاي توليدي و صنعتي را فراهم نموده و به اصطلاح در آنها  سرمايه گذاري كنند.

در اين چنين سازمانهاي كه ايجاد اعتماد و رضايتمندي سهامداران آن كه بعنوان مخاطبان اصلي سازمان ياد مي شود ، اهميت فراوان پيدا مي كند نقش روابط عمومي ها براي ايجاد و برقراري ارتباط ، اعتماد ، انجام مسئوليت اجتماعي،  ارزش آفريني و فراهم كردن محيطي براي مشاركت تعيين كننده ي سهامداران ، غيرقابل انكار است.

روابط عمومي عملكرد معيني از مديريت است كه هدف آن تسريع در حل مسائل سازمان و مخاطبان مرتبط با بهره گيري و مديريت افكار عمومي صورت مي گيرد كه  بي ترديد تحقق اين هدف، زماني ممكن است كه در ابتدا روابط عمومي، اطلاعات مناسبي از لحاظ كمي و كيفي نيازهاي سازمان و مخاطبان كسب نموده  و سپس با پژوهش تلاش كند تا حجم اطلاعات و كيفيت آن بدون دستكاري و حاوي حقيقت، شفافيت و دقيق طبقه بندي شود و به گيرندگان اصلي پيام بدون هيچ گونه پارازيتي تحويل نمايد تا فهمي كه هر يك از طرفين اين ارتباط  بدست مي آورد، يك فهم واقعي و ماندگار باشد؛ چنانكه اين روند بدرستي انجام پذيرد، مي‌توان گفت روابط عمومي نقش خود را براي تحقق روند مذكور در اين شركت ها بدرستي ايفا نموده است.

كارشناسان و مشاوران ارتباطات و روابط عمومي به عنوان چراغي فروزان ، راههاي توسعه و سازندگي و پشرفت را براي مديران سازمان متبوع  خود به ارمغان مي آورند.

با توجه به اينكه مقوله ارتباطات و روابط عمومي در اوضاع و احوال كنوني كشور (دوران پساتحريم) از اهميت ويژه برخوردار است ، شركت هاي سرمايه گذار براي اينكه بتوانند نقش ارزنده در اقتصاد و توسعه پايدار كشور ايفا كنند ، مي بايست با بهره گيري از كارشناسان و متخصصان ارتباطات در پست هاي كليدي روابط عمومي ، ميزان نفوذ بر افكار عمومي و استفاده مناسب از رسانه هاي ارتباط جمعي را بالا برده و به  پشتوانه فكري و تجربي اين مديران ، نسبت به تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي كشور به ارائه راه حل هاي ارتباطي  جهت جذب حداكثري از سوي سهامداران  خود بهره بگيرند .

روابط عمومي در اين بين با ارائه تاكتيك هاي ارتباطي و رسانه ي با انجام عمليات هاي تحقيقاتي و برنامه ريزي شده مي تواند نسبت به تسريع تحقق اهداف شركت هاي سرمايه گذاري در به ثمر رسيدن انتظارات سهامداران درخصوص بازده مورد انتظار و پرداخت سود در زمان مناسب ، كسب بالاترين بازده ممكن و بكارگيري تمام توان و استعداد به منظور بهبود ارزش دارائي هاي در اختيار اين شركت ها ، انتخاب بهينه قلمرو فعاليت هاي اقتصادي از ميان فرصت هاي جذاب در كشور ، خلق ارزش و ثروت در چارچوب بازدهي نقدي و ارزش افزوده حاصل از سرمايه گذاري (با تكيه بر ايجاد زنجيره ارزش(، فراهم آوردن زمينه سودآوري بلندمدت و پايدار براي سهامداران ، بكارگيري رويكردهاي دانش بنيان مبتني بر بين المللي شدن و توانمندسازي و توسعه سرمايه هاي انساني قدم هاي موثري بردارد .

هدف روابط عمومي كسب تفاهم و پشتيباني از طريق ايجاد احساس مشترك ميان سهامداران با سازمان و بالعكس تعريف شده است و نتيجه آن ايجاد ارتباطي تعاملي و دوسويه، مشاركتي و هماهنگ است كه به طور بالقوه به ايجاد اين تعامل كمك ميكند .

قابل ذكر است وظيفه مهم و غير قابل انكار متخصصان روابط عمومي شركت هاي سرمايه گذاري در پيش بيني مسائل و شكل بخشيدن به رويدادهاي آينده است نه فقط روايت گري و گزارش آنچه اتفاق مي افتد يا مقابله با آنچه كه پيش     مي آيد.

در حال حاضر شركت هاي سرمايه گذاري براي دستيابي به سازماني پويا، چابك و پيشتاز در بازار سرمايه، به منظور ارتقاء اعتبار و حفظ اعتماد و وفاداري سهامداران و مخاطبان خود با در نظر گرفتن امكانات موجود در جهت جذب و بكارگيري سرمايه و نقدينگي بازار و معرفي شركت متبوع خود ناگزير به بهره گيري از  روشهاي نوين ارتباطي در قالب فعاليت هاي  روابط عمومي پرداخته اند.

روابط‌عمومي نوين در سازمان‌ها به تدريج به جايگاه واقعي خود به عنوان محور اصلي توليد و انتقال پيام‌هاي سازمان به جامعه‌ ذينفعان دست يافته است. يكي از زمينه‌هايي كه از حدود يك دهه پيش تاكنون به تقويت اين جايگاه ياري رسانده است رويكرد راهبردي به مقوله ارتباطات است كه كارگزاران اين حوزه را به افزايش توانمندي لازم جهت ارتقاي اثربخشي و كارآمدي فرايند انتقال پيام‌هاي سازمان به مخاطبان نزديك‌تر كرده است.

شركت هاي سرمايه گذار به عنوان موثرترين موتور محركه اقتصاد كشور و تقويت كننده صنايع مولد با طيف وسيعي از ذينفعان من الجمله دولت ها مواجه‌اند و در سوي مقابل با گستره‌ قابل توجهي از خواسته هاي سهامداران خود سروكاردارند كه مي‌تواند با به‌كارگيري برنامه‌ هاي راهبردي روابط‌عمومي به همراه طرح نقاط ضعف، قوت، تهديد و فرصت آن و  با بهره گيري منسجم و يكپارچه از ابزارهاي ارتباطي و رسانه‌ي به انتقال موثر و هدفمند پيام‌هاي سازمان به مخاطبان پرداخته و آنها را همراه خود نمايد.   

ظهور فناوري هاي نوين مشاركتي، رسانه هاي اجتماعي مشاركتي و در كنار آن ظهور جامعه خلاق، باعث رشد روابط عمومي نوين و در پس آن خلق روابط عمومي پژوهش گرا و تحليل گرا براي تسريع و اثربخشي پيام ها در ترمينال ارتباطات سازمان و مخاطبين آن شده است . هر چند در شركت هاي سرمايه گذاري ماهيت اين ارتباط ،افزايش ثروت و سرمايه سهامداران در چهارچوب قانون تجارت ايران  نهفته است وليكن ايفاي مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي در راستاي منافع ملي و همسو با جهت گيري برنامه توسعه اقتصادي كشور مي تواند در ارزش آفريني برندينگ اين سازمان در افزايش  سهم بازار و متعاقباً افزايش سودآوري سرمايه سهامداران مثبت و مثمر ثمر باشد .

در همين زمينه بررسي نقش روابط عمومي ها در شركت هاي سرمايه گذاري بعنوان اصلي ترين پل ارتباطي با سهامداران ، مخاطبان و بازار هدف حائز اهميت بوده كه از اين ميان مي توان به موارد ذيل اشاره نمود .

 درحوزه مديريت ، روابط عمومي و بخش طرح و برنامه در شركت هاي سرمايه گذاري مي توانند يك رابطه تعاملي ايجاد نمودهو به ترسيم جايگاه و نقش روابط عمومي در زمينه تصميم گيري كلان سازماني و انتقال صحيح اين تصميمات به مخاطبان داخل و بيرون سازمان و رصد اجراي دقيق اين تصميمات قدم بردارد.

بي شك روابط عمومي بيشترين امكان اثربخشي در بهبود روند اجراي تصميمات و برنامه هاي سازمان در نقطه اي كه تصميمات در آن اجرا ميشود را مي تواند داشته باشد.گر چه واقعيت امر در ايفاي نقش روابط عمومي نسبت به جايگاهي كه عموماً در چارت سازماني به بالاترين مقام دستگاه ترسيم مي شود ، به دور مانده است .

البته گفتني است اين موضوع گاه به عدم آشنايي و صلاحيت مديران روابط عمومي در آن جايگاه نيز بازميگردد كه خود نياز به تعمق و تامل بيشتر را بدنبال خواهد داشت.

 


عكس 1 : انواع ارتباطات و نقش هاي روابط عمومي در شركت هاي سرمايه گذاري

در حال حاضر در يك نگاه كلي، وظايف متعارف روابط عمومي ها را مي توان در 5 وظيفه زير احصاء نمود:

 1.نقش سخنگويي  2. نقش مذاكره اي 3. نقش مشاوره اي 4. نقش نمايشي 5. نقش تفسيري

در اين رابطه، كاركرد هر يك از موارد پنجگانه فوق، با توجه به اهداف و ماموريت هاي سازمان بسيار متغير است و گاه در يك سازمان مثلا نقش سخنگويي و تفسيري كاملا تحت الشعاع نقش مذاكره اي و نمايشي قرار مي گيرد. اما در شركت هاي سرمايه گذاري به دليل نوع فعاليت، ماموريت ها و اهداف متفاوت بوده و مي توان دو نقش ارتباطات وپردازشگري اطلاعات را با نقشهاي نمايشي و مذاكره اي كه عمدتا كاركردي بازرگاني دارند، جايگزين نمود و مدل جديدي از تعامل نهاد روابط عمومي با مديريت استراتژيك سازمان شكل داد..

بر اساس اين نقش ها، حوزه روابط عمومي با مديريت استراتژيك سازمان كاملا درگير بوده و با سه نقش مشاوره، سخنگويي و تفسيري، عملا در مديريت استراتژيك سازمان نقش آفريني دارد. همانطوركه در مدل مذكور مشخص ميشود، وظايف پنجگانه روابط عمومي در اين سازمانها با دو تفاوت يعني پردازش اطلاعات و ارتباطات عملا خود مكمل ساير نقشهاي ديگر روابط عمومي محسوب ميگردد.

به عبارتي ارائه نقش هاي مشاوره اي و تفسيري در پرتو پردازش صحيح، علمي و مطلوب اطلاعات و در بستر ارتباطات دوسويه امكان پذير است.

 


عكس 2: مخاطبان عمده شركت هاي سرمايه گذاري

نهايتاً مي توان به اين جمع بندي رسيد كه روابط عمومي شركت  هاي سرمايه گذاري تلاش دارد اثربخشي و كارايي اين حرفه را در جهت تحقق اهداف سازماني و كارويژه خود يعني تقويت ارتباط با ذينفعان و سهامداران خود ارتقاء دهد در همين راستا نيز پيشنهاداتي جهت تسريع اين امر بيان مي شود :

  1. بازتعريف مجدد وظايف روابط عمومي ها در شركت هاي سرمايه گذاري در جهت قرار گرفتن روابط عمومي در جايگاه واقعي.
  2. عليرغم اهميت موضوعيت رضايتمندي سهامداران و مخاطبان (درون و برون سازماني) متاسفانه در بسياري از اين سازمان ها ، واقعيت بيانگر اين است كه جايگاه مورد نظر(مشاور مديريت عالي سازمان)  كاملا صوري بوده و در يك تعامل دوجانبه از سوي مديران روابط عمومي و مدير عالي سازمان، اين جايگاه جدي تلقي نمي شود. لذا مقتضي است اين نگاه با عملكرد مطلوب روابط عمومي و نشان دادن نقش و قابليت هاي روابط عمومي اصلاح گردد.
  3. آموزش و به كارگيري متخصصان روابط عمومي و همچنين بهره گيري از شيوه هاي جديد و علمي در پردازش اطلاعات جزء اصلي ترين نيازهاي روابط عمومي در شركت هاي سرمايه گذاري به  شمار مي رود.  

گفتني است روابط عمومي در شركت هاي سرمايه گذاري بنا به گستردگي و تنوع حوزه هاي سرمايه گذاري  و نياز مخاطبان آن اشرافيت  به موضوع مخاطب سنجي در روابط عمومي به مراتب افزايش مي يابد.

همچنين مسئله كه همچنان در برخي از سازمان ها گريبانگير آن هستند ، عدم آشنايي  مديران روابط عمومي به دو علم ارتباطات و مديريت و در ادامه فقدان نگرش تفكرمدارانه به روابط عمومي است . داشتن توانمندي و استعداد ذاتي براي يك مدير از ويژگيهاي مهم آن بشمار مي رود. هر فردي كه تحصيلات ارتباطي را گذرانده به تنهايي نشان دهنده تخصص و آشنا به موضوع روابط عمومي نيست، روابط عمومي تركيبي ازعلم ، فن و هنر است.

4. تبيين جديد و شرح وظايف روابط عمومي ها با توجه به ارتقاء سازماني آنها، موضوعي است كه بايد از سوي متوليان عالي شركت هاي سرمايه گذاري راهبري شود. به عبارتي اكتفا كردن به تغييرات سازماني و نه عملكردي روابط عمومي ها، به خودي خود يك نقطه آسيب جدي محسوب مي شود. واقعيت اين است كه در برخي سازمانها هنوز عملكرد روابط عمومي ها در مقياس گذشته ادامه دارد و به هيچ وجه قابليت ها و توانائي هاي روابط عمومي با توجه به وظايف جديد آنها مد  نظر قرار نگرفته است. از همين رو ضرورت دارد با يك برنامه ريزي منسجم، نگارش شرح وظايف جديد سازماني براي روابط عمومي ها در اولويت قرار گرفته و ضمن آشنا نمودن مديران ارشد سازمان ها با وظايف و توانمندي هاي روابط عمومي، اين خلاء براي هميشه از پيكر روابط عمومي رخت بربندد.

 

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)