شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بياييد تمامي راههايي را بررسي كنيم كه از طريق آنها محتوا به شما كمك ميكند تا بازديدكنندگان آنلاين را هدايت و به مشتري تبديل نماييد.
1. صفحات ورودي تاثيرگذار
شركتها و موسساتي كه نسبت به محصولات خود اشتياق و تعصب بالايي دارند، را ميتوان از صفحات ورودي سايتهايشان شناخت.
مثلاً اپل را در نظر بگيريد. وقتي كه مشتري احتمالي در سايت اپل جستجو ميكند، به دنيايي از تصاوير با كيفيت و عالي، به همراه عباراتي درشت و ترغيب كننده مواجه ميشود كه ويژگيها/قابليتهاي محصولات و تمامي جزييات مربوط به محصولات معرفي شده را برجسته ميسازند، جزيياتي كه توضيح ميدهند چرا محصولي بسيار خوب بوده و چرا بايد اين محصول را خريداري نمود.
اگر شركت شما فقط چند محصول برگزيده را ميفروشد، الگو و مدل اپل برايتان بسيار مناسب است. يك اصطلاح رايج وجود دارد كه ميگويد «تصوير اول همان تصويري است كه تا آخر به خاطر ميماند».
2 . محتواي توليد شده توسط كاربر
ايجاد امكان ارائه نظرات در فروشگاه تجارت الكترونيك براي كاربران به شما كمك ميكند تا به طرق مختلف به افزايش فروش خود بپردازيد. نخست، اين كار به شما كمك ميكند تا مشتريان را از طريق نتايج جستجوي اينترنتي به سايت خود بياوريد. مثلاً عبارت بهترين خريد، گزينه سايتهاي آمازون و حتي اينسيگنيا را در ميان نتايج جستجو در اولويت قرار ميدهد، امري كه به نظرات كاربران بستگي دارد. اين كار همچنين كمك ميكند تا آيتمهاي محبوب در فروشگاه آنلاين در اولويت قرار بگيرند.
اگر كه از تنوعي از محصولات روي فروشگاه اينترنتي برخوردار هستيد، نبايد نسبت به نظرات و بازخوردهاي منفي درباره برخي از محصولات نگران باشيد. در حقيقت، نظرات منفي درباره يك آيتم ارزان قيمت ميتواند به فروش بيشتر كالايي گرانتر منجر شود كه درباره آن كاربران نظراتي مثبت دادهاند.
اغلب سكوهاي اصلي نرم افزاري سبد خريد، به ارائه اپليكيشنهاي شخص ثالث، افزونهها و پلاگينهايي ميپردازند كه صفحات پايا و غيرفعال فروش الكترونيكي را به صفحاتي تبديل ميكنند كه به صورت پياپي با نظرات كاربران به روزرساني ميشوند. با بررسي سكوي فروش خود اطمينان حاصل نماييد كه كدام روش يكپارچهسازي و ادغام به بهترين شكل در راستاي جذب و خدمت به مشتريان موفق واقع خواهد شد.
3 . سفارشيسازي
يكي از بهترين راههاي افزايش فروش در زماني كه شخصي به حساب كاربري خود وارد شده است، گزينه سفارشيسازي ميباشد. آمازون بر اساس آخرين آيتمهاي خريداري يا جستجو شده توسط شما، يا آيتمهاي قرار گرفته در ليست مواردي كه شما خواهان آنها هستيد، امري خطير را در تبديل صفحه خانگي شما به صفحه فهرست آيتمهاي توصيه شده انجام ميدهد.
اين راه، در زماني كه شخصي از فروشگاه تجارت الكترونيك شما بازديد ميكند، سبب ميشود كه فرد با محصولاتي مواجه شود كه بيشترين احتمال براي خريد آنها وجود دارد. اين كار با توجه به نرم افزار سبد خريد فروشگاه شما، نيازمند ايجاد تغييراتي از سوي شما ميباشد، اما اگر از طريق راه حل ساده يادآوري مواردي كه افراد خواهان آنها هستند بتوانيد فروشتان را افزايش دهيد، اين كار ارزشش را دارد.
4 . ايميلهاي ترك سب خريد
بسياري از خردهفروشان ميگويند كه مطلب فوق در قالب سايت شان امكانپذير نيست و انجام نميشود. تكنيك بازاريابياي كه بالاترين ميزان بازگشت سرمايه را به ارمغان ميآورد به صورت خودكار از ايميلهاي ترك سبد خريد آغاز ميشود. نخست، اين كار به مشتريان احتمالي، تصويري از محصولي را ميدهد كه آنها در سبد خريد رها كردهاند. دوم، اين كار به مشتريان احتمالي اين امكان را ميدهد تا بدانند كه آنها ميتوانند محصولات مورد نظر خود را فوراً ارسال شده بدانند. سوم، اين كار با ساير بخشهاي اصلي در فروشگاه تجارت الكترونيك مرتبط ميباشد، بنابراين، اگر مشتري احتمالي ديگر خواهان محصولي كه اول انتخاب كرده است نباشد، شايد خواهان يك آيتم ديگر بشود.
(بر اساس نرم افزار سبد خريد خود ) اين كار را ميتوانيد از طريق تشويق مشتريان به ايجاد يك حساب كاربري روي سايت فروشگاه تجارت الكترونيك شما و يا ترغيب آنها در زمان بازديد از سايت شما براي ورود به حساب كاربري انجام دهيد. سكوهايي نظير شاپيفاي (Shopify) راه حلهاي متعددي را براي جلوگيري از ترك سبد خريد يا پيگيري مجدد سبد خريد ارائه مينمايند. از طريق بررسي گزينههايي كه براي نرم افزار سبد خريد در اختيار داريد اطمينان حاصل نماييد كه اين استراتژي را درك كرده و به خوبي شناختهايد.
5 . هدف گذاري مجدد & بازاريابي مجدد
تجارتها ساختار آگهي را مورد استفاده قرار ميدهند تا از اين طريق مشتريان را به سايت خود هدايت نمايند. مثلاً استيپلز (Staples) يك آگهي هدف گذاري مجدد روي فيسبوك دارد كه ميگويد اگر شما يك محصول خاص را روي سايت استيپلز مورد بررسي قرار دادهايد، اين محصول در آگهيهاي نوار جانبي مورد حمايت روي سايت فيسبوك به نمايش در خواهد آمد.
مزيت اين سبك از تبليغات اين است كه هر گونه تجارتي، چه كوچك و چه بزرگ قادر به انجام آن است. هر چه بيشتر به مشتري پيرامون كالايي يادآوري كنيد كه در سايت شما به جستجوي آن پرداخته است، احتمال بازگشت او براي خريد محصول افزايش مييابد. هدف گذاري مجدد دومين ميزان بازگشت سرمايه را پس از استراتژي ايميلهاي ترك سبد خريد حاصل ميآورد.
همچنين توجه داشته باشيد كه هدف گذاري مجدد فقط مختص فيسبوك نميباشد. همچنين تمامي سايتهايي كه از آگهيهاي گوگل، با استفاده از بازاريابي مجدد روي صفحه Google Adwords بهره ميبرند را به خوبي بشناسيد و استراتژيهاي آنها را درك كنيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
گروه ترجمه شارا