شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آمريكا
جمعه، 3 مهر 1394 - 12:03 کد خبر:18782

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شعار ملي: توكل ما به خداست. (رسمي)
واحدي متشكل از تعدد (سنتي)


ايالات متّحدهٔ آمريكا (به انگليسي: The United States of America) (با نماد اختصاري USA) يا آمريكا، كشوري در آمريكاي شمالي، و به پايتختيِ شهر واشينگتن، دي. سي. است. آمريكا سومين كشور پرجمعيت دنيا و سومين كشور پهناور جهان است، و ازلحاظ نژادي و گوناگونيِ مردم، متنوع‌ترين كشور جهان شناخته مي‌شود. آمريكا با توليد ناخالص داخلي بيش از ۱۳ هزار ميليارد دلار در سال و ۱۹٪ قدرت خريد جهان، بزرگ‌ترين اقتصاد در ميان كشورهاي جهان را داراست.

نظام حكومتيِ آمريكا در چارچوب قانون اساسي، و براساس سيستم جمهوري فدرال بنياد نهاده شده‌است. اين كشور در سال ۱۷۷۶ ميلادي (۱۱۵۵ ه‍. خ.)، در پي اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بريتانيا شكل گرفت.

كشور آمريكا از شرق با اقيانوس اطلس، از غرب با اقيانوس آرام، از شمال با كشور كانادا، و از جنوب با كشور مكزيك همسايه است. اين كشور از راه پايگاه دريايي گوانتانامو نيز مرز مشترك اندكي با كوبا دارد. آمريكا همچنين از طريق آلاسكا با روسيه مرز آبي دارد. به علاوه، مجموعه‌اي از جزيره‌ها، ناحيه‌ها، و مناطق متعلق به آمريكا در سراسر جهان پراكنده‌اند.

ايالات متحده آمريكا پس از حضور در جنگ جهاني اول و جنگ جهاني دوم، قدرت اثرگذاري خود در جهان را گسترش داد. آمريكا به عضويت دائم شوراي امنيت سازمان ملل در آمده‌است و از بنيانگذاران پيمان نظامي ناتو محسوب مي‌شود. و پس از فروپاشي شوروي و پايان جنگ سرد به‌عنوان يك ابرقدرت منحصربه‌فرد درآمد. شهروند ايالات متحدهٔ آمريكا را معمولاً «آمريكايي» مي‌نامند.

منبع: ويكيپديا