شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تجارت اجتماعي، جرياني نوظهور در تجارت الكترونيك
شنبه، 28 شهریور 1394 - 10:57 کد خبر:18698
توسعه سريع رسانه اجتماعي و وب 2 (Web2)، پتانسيل عظيمي را براي انتقال تجارت الكترونيك از يك محيط محصول محور به يك محيط اجتماعي و متمركز بر مشتري فراهم كرده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، توسعه سريع رسانه اجتماعي و وب 2 (Web2)، پتانسيل عظيمي را براي انتقال تجارت الكترونيك از يك محيط محصول محور به يك محيط اجتماعي و متمركز بر مشتري فراهم كرده است. در اصل، رسانه اجتماعي به برنامه‌هاي كاربردي مبتني بر اينترنت اشاره دارد؛ درحالي‌كه Web2 به يك مفهوم و نيز يك سيستم‌عامل جهت تحت كنترل درآوردن هوش جمعي اطلاق مي‌شود. درون چنين محيطي، مشتريان به دانش و تجربيات اجتماعي دسترسي دارند كه آنها را در درك بهتر اهداف خريد آنلاين توسط آنها و اتخاذ تصميمات خريد صحيح‌تر و آگاهانه‌تر حمايت مي‌كند.

عموميت فزاينده رسانه‌هاي اجتماعي از قبيل فيس‌بوك و توئيتر، سيستم عامل تحويل جديدي را در تجارت الكترونيك خلق كرده است كه تجارت اجتماعي ناميده مي‌شود. ويژگي اصلي تجارت اجتماعي، انجام فعاليت‌هاي مختلف تجاري روي رسانه اجتماعي براي كسب مزيت از سرمايه اجتماعي آنلاين است. كاربران رسانه اجتماعي براي به اشتراك‌گذاري اطلاعات محصول با دوستان خود يا فروش محصول و خدمات از طريق رسانه اجتماعي تشويق مي‌شوند. مشتريان همچنين ممكن است به انجمن اجتماعي خود در زمينه جست‌وجوي توصيه براي تصميمات خريدشان مشاوره دهند. جهت دستيابي به اين اهداف، وب سايت‌هاي تجارت اجتماعي، اغلب‌تابع‌هايي را براي كاربران خود فراهم مي‌كنند تا به سادگي اطلاعات تجاري بين شبكه‌هاي اجتماعي آنها به اشتراك گذاشته شود.

دكمه «like» در فيس‌بوك و «tweet» در توئيتر نمونه‌هايي از اين ويژگي به شمار  مي‌روند. به اشتراك‌گذاري اجتماعي با ثبت عقايد مشتري سنتي متفاوت است. در به اشتراك‌گذاري اجتماعي بر اشتراك اطلاعات با دوستان در شبكه اجتماعي تمركز مي‌شود درحالي‌كه در ثبت عقايد مشتري سنتي، اطلاعات با خريداران آنلاين ناشناس به اشتراك گذاشته مي‌شود. طبق يك پيمايش در زمينه تجارت اجتماعي، 83 درصد از خريداران آنلاين به اشتراك گذاري اطلاعات خريد با دوستان خود تمايل دارند و 67 درصد از آنها بيشتر بر اساس توصيه‌هايي كه از اجتماع خود دريافت كرده‌اند تمايل به خريد دارند. به اين دليل كه به اطلاعات خريد دريافت شده از دوستان، به عنوان اطلاعات ارزشمندتر نگاه  مي‌شود، بنابراين چنين اطلاعاتي مي‌تواند بر خريد آنلاين تاثير بگذارد و نقش كليدي را در تجارت اجتماعي ايفا كند

تجارت اجتماعي، استفاده از Web2 و تكنولوژي‌هاي اجتماعي براي حمايت تعاملات در يك محيط آنلاين، جهت پشتيباني از درخواست مشتريان از كالاها و خدمات در اينترنت است. در اين محيط، مشتريان نه تنها محصول يا خدمت را خريداري مي‌كنند، بلكه زمينه‌اي را ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند براي مشتري و فروشنده ارزش دوسويه ايجاد كند. مشتري امروز رفتار فعالي را در حين مشاركت در يك فرآيند تجاري از خود نشان مي‌دهد. مشتريان فعال هستند و روابط اجتماعي با ساير دوستان، اعضا و ساير جوامع و فروشندگان آنلاين، دارا هستند. آنها ارتباط برقرار مي‌كنند، محصولات ديگر را رتبه‌بندي مي‌كنند، عقايد سايرين را بررسي مي‌كنند، در انجمن‌ها شركت مي‌كنند، تجربيات خود را به اشتراك گذاشته و محصولات و خدمات را پيشنهاد مي‌دهند. بنابراين آنها يكديگر را از نظر احساسي و اطلاعاتي مورد حمايت قرار مي‌دهند.

تفاوت‌هاي ميان تجارت الكترونيك و تجارت اجتماعي را مي‌توان از جهت سه معيار اهداف تجاري، ارتباط مشتري و تعامل سيستمي برجسته كرد. از نظر اهداف تجاري، تجارت الكترونيك بر حداكثر كردن كارآيي با استراتژي‌هايي براي جست‌وجوهاي خبره، خريد با يك كليك، كاتالوگ‌هاي مستخرج از مشخصه‌ها و توصيه‌هايي مبتني بر رفتار پس از خريد مشتريان تمركز مي‌كند. اين درحالي است كه تجارت اجتماعي به سوي اهداف اجتماعي از قبيل شبكه‌سازي، همكاري و به اشتراك‌گذاري اطلاعات با تمركز ثانويه بر خريد گرايش دارد. در مورد ارتباط با مشتري، مشتريان معمولا با پايگاه‌هاي تجارت الكترونيك به‌صورت فردي و مستقل از ساير مشتريان ارتباط برقرار مي‌كنند. درحالي‌كه تجارت اجتماعي جوامع آنلاين را در برمي‌گيرد كه از روابط اجتماعي جهت بهبود مكالمه بين مشتريان پشتيباني مي‌كند. همين‌طور در مورد تعامل سيستمي، مي‌توان گفت تجارت الكترونيك در شكل كلاسيك خود تقريبا هميشه مرور يك طرفه را فراهم مي‌كند كه در آن اطلاعات از مشتريان به ندرت به كسب و كارها يا ساير مشتريان فرستاده مي‌شود. درحالي‌كه تجارت اجتماعي، رويكردهاي اجتماعي‌تر و تعاملي‌تري را توسعه مي‌دهد كه به مشتريان اجازه مي‌دهد خود را بيان كرده و اطلاعات خود را با ساير مشتريان و همچنين كسب‌وكارها به اشتراك بگذارند.

تجارت اجتماعي از طريق يكپارچه‌سازي محتواي ايجاد شده توسط كاربر با فروشگاه، كسب‌وكارها را قادر مي‌سازد با كارآيي بيشتري نسبت به فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي سنتي به مشتريان جهاني دست پيدا كنند. مشتريان مي‌توانند همكاري آنلاين داشته باشند، اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را تبادل كنند و از افراد قابل اعتماد مشاوره دريافت كنند و به اين ترتيب تصميمات خريد آگاهانه‌تر و دقيق‌تري را اتخاذ كنند. درنتيجه، استفاده از فناوري‌هاي اجتماعي از طريق روابط جعلي و تاثير بر رفتار خريد، تجربه خريد را بهبود بخشيده و آن را تعيين مي‌كنند. كسب‌وكارها وقتي كه به درستي به بازار عرضه شوند مي‌توانند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را منتشر كرده و از طريق ظهور در فضاي مجازي رشد كنند. علاوه‌بر اين، تجارت اجتماعي با توجه به موانع ورود كم، كسب‌وكارها را قادر مي‌سازد با سرعت و سهولت بيشتري به فضاي مجازي وارد شوند. بنابراين تجارت اجتماعي داراي اين قابليت بالقوه است كه مزيت رقابتي يك شركت را از طريق تاثير چشمگير بر اثربخشي و كارآيي، روابط مشتري، ارائه محصولات و خدمات و رشد درآمد، بهبود بخشد

با افزايش تعداد كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در كشور، زمينه بهره‌گيري از پديده تجارت اجتماعي توسط كسب‌وكارهاي آنلاين فراهم شده است. به اين ترتيب، ضروري است كه شركت‌هاي فعال در فضاي مجازي از تجارت اجتماعي به عنوان كانال جديدي جهت جذب مشتريان بيشتر، به بهترين وجه بهره‌برداري كنند. از آنجا كه تجارت اجتماعي در كشور ما روند نوظهوري به‌شمار مي‌رود، انجام تحقيقات بيشتر در اين حوزه يك ضرورت غيرقابل انكار به شمار مي‌رود

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3583