شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي در ايران در مقايسه با ساير رشته هاي علمي و نيز واحدهاي سازماني، هر چند از عمر چندان طولاني در مقايسه با همتاهاي خود در غرب برخوردار نيست، در عين حال سابقه اين علم در ايران به بيش از انقلاب باز مي گردد. افزودني است كه براي نخستين بار روابط عمومي در دوران قاجار توسط ميرزا حسين خان مشيرالدوله (سپهسالار) براي مدت كوتاهي در ايران در عدليه (وزارت دادگستري) آغاز به كار كرد، اما، با عزل سپهسالار از صدارت، اين ابتكار نيز به بوته فراموشي سپرده شد.
تا چند سال اخير، روابط عمومي در ايران به دليل ساختار سياسي و اجتماعي به ويژه در ادارات و سازمان هاي دولتي نقش واحد كوچكي را ايفا مي كرده است كه عمده به امور تشريفات و نيز برگزاري جشن ها و در بهترين وضعيت به تهيه و انتشار بولتن هاي داخلي مبادرت مي ورزيده است. بنابراين، انتظار خاصي را از روابط عمومي در ايفاي نقش موثر و فعال در توسعه كشور نمي توان داشت. تحولات اخير و روند رو به رشد تحقق برنامه هاي توسعه كشور و به ويژه گسترش روابط خارجي و به دنبال آن توسعه تجارت و بازرگاني بين المللي در ايران، زمينه هاي توجه بيشتر به روابط عمومي را در ارتباط با توسعه كشور فراهم كرده است. به همين دليل، در حال حاضر مي توان روابط عمومي را يكي از نهادهاي موثر در تحقق برنامه هاي توسعه كشور از طريق سازمان ها و واحدهاي دولتي و غير دولتي دانست. حضور روابط عمومي در فرآيند ارتباط ساختار سازماني، مخاطبين خاص و نيز جامعه جايگاه آن را در روند توسعه كشور بيش از پيش آشكار مي كند.
روابط عمومي با تكيه بر سرمايه هاي اجتماعي به ويژه در حوزه فعاليت مي تواند موجب افزايش كارآمدي سازمان شده و با افزايش احساس تعلق كاركنان مشاركت آنان را در تحقق برنامه هاي سازمان كه زمينه ساز تحقق توسعه كشور است فراهم نمايد.
دكتر محمد جواد ناطق پور