شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رسانه هاي اجتماعي مي توانند ابزارهاي بسيار ارزشمندي براي ارتقاء و ترويج محتوا باشند. درحالي كه ايده انتشار و پخش محتواي شما در ميان مشتريان و مخاطبان و طرفدارانتان در شبكه هاي اجتماعي مختلف همون فيسبوك و لينكدين و ... بسيار خوب است، ارزش اصلي كه رسانه هاي اجتماعي ايجاد مي كنند انتشار و توزيع محتواي شما فراتر از ليست مخاطبان و افرادي است كه به طور مستقيم با شما در ارتباط هستند.
براي اين كار شما بايد فرآيند به اشتراك گذاري را براي آن ها فراهم سازيد. براي اين منظور چه بايد بكنيد؟ چه كاري بايد انجام دهيد تا محتواي شما مورد انتشار و اشتراك گذاري توسط مخاطبانتان قرار گيرد؟براي ادامه دار شدن نظر دهي و اصلاح و استقبال مخاطبان از محتواي شما چه بايد كرد؟
شما نمي توانيد بر كسي به طور مستقيم تاثير بگذاريد تا محتواي شما را به اشتراگ بگذارد اما راه هاي غير مستقيمي براي توليد محتوا وجود دارد تا بتواند آن ها را تشويق نمايد تا محتواي شما را انتشار دهند.
1- عنوان هاي جذاب انتخاب نماييد: عنوان يك مطلب تقريبا مهمترين بخش آن محسوب مي گردد. آغاز متن و عنوان شروع يك محتوا نقش بسيار جياتي در انتشار پذيري آن توسط ديگران دارد. مطمئن شويد كه عنوان شما خسته كننده و مايوس كننده نباشد. تيتر چشمگير، جذاب، صريح و روشن بسازيد تا محتواي اصلي را به خوبي نشان دهد.
2- عنوان را كئتاه انتخاب نماييد: شبكه هاي اجتماعي مختلف به خصوص توييتر تعداد محدودي كلمه و كاراكتر را مي پذيرند. وقتي مطلبي را به اشتراك مي گذاريد افراد دوست دارند نظرات خود را بر روي آن قرار داده و سپس آن را باز نشر نمايند. بنابراين هر مطلبي نياز به فضايي خالي براي ديگر مخاطبان خود دارد. تا آن ها ارتباط و نظر خود را درباره آن بگويند. شما همچنين احتمالا از لينك خود نيز در اين متن ها استفاده مي كنيد. پس با عناوين عريض و طويل فضاهاي خود ار از بين نبريد. آن را كوتاه تر از محدوديت هاي ابزار بگذاريد تا ديگران چيزي به آن بيفزايند.
3- اضافه كردن توضيحات جذاب: براي مطالب خود توضيحات مرتبط و جذاب فراهم نماييد. اكثر سايت ها اين توضيح و توصيف را از طريق لينك خود مي سازند. اگر توضيحات هر صفحه براي سايت شما در سئو معني دار نباشند توضيحات مختلف در شبكه هاي اجتماعي متصل به سايت شما مي توانند براي موتورهاي جستجو مفيد خواهند بود. با عنوان مناسب و توضيح كافي ترغيب كننده افراد براي بازنشر مطالب خود باشيد.
4- يك عكس توجه برانگيز قرار دهيد: شما استفاده از تصاوير در محتوا و مطالب مورد استفاده در شبكه هاي اجتماعي مختلف را به صورت يك عادت براي خود درآوريد.
5- در عنوان خود از هشتگ ها و يا نام كاربري توييتري خود استفاده نماييد: اگر مي خواهيد محتواي شما بيننده زيادي داشته باشد و يا محتوايي خاص داريدبا استفاده از هشتگ در عنوان خود مي توانيد به اين مقصود دست يابيد.
6- امكان اشتراگ گذاري و بازنشر: اشتراك گذاري مطالبتان را براي عموم در سايت و شبكه هاي اجتماعي مختلف را آزاد بگذاريد.استفاده از كليد ها و علائم اشتراگ گذاري از بهترين راه هاي تشويق مخاطبان به بازنشر و انتشار محتواي مشا مي باشد.
7- مطمئن شويد كه محتواي توليدي شما كيفيت خوبي دارد: اگر شما اميدواريد محتواي شما مورد انتشار و بازنشر قرار گيرد بايستي از سطح مطلوبي برخوردار باشيد. اگر همه موارد قبلي را رعايت كنيد اما محتوا و مطالب شما ارزش و كيفيت لازم را نداشته باشد، براي مخاطبان انتشار پذير نخواهد بود.محتواي مطلوب بايد حدود60 % از توان شما را به خود اختصاص دهد.