شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كمال‌گرايي، مانعي براي كارآفريني
دوشنبه، 9 شهریور 1394 - 11:41 کد خبر:18421
كارآفرينان با انتخاب اهداف بزرگ بعد از مدتي با مشكلات متعدد مواجه مي‌شوند. برخي از اين كارآفرينان با مشكل كمال‌گرايي و ايده‌آل‌گرايي شديد روبه‌رو هستند و وسواس زيادي در معرفي محصول يا خدمت به بازار دارند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كارآفرينان با انتخاب اهداف بزرگ بعد از مدتي با مشكلات متعدد مواجه مي‌شوند. برخي از اين كارآفرينان با مشكل كمال‌گرايي و ايده‌آل‌گرايي شديد روبه‌رو هستند و وسواس زيادي در معرفي محصول يا خدمت به بازار دارند.

افراد كمال‌گرا معمولا بر جنبه‌هاي منفي زندگي تمركز مي‌كنند، فقط متوجه موقعيت هايي مي‌شوند كه به اهداف دست نمي‌يابند و مواقعي را كه موفق شده‌اند را به ياد نمي‌آورند. آنها اغلب خود را به دليل شكست‌هايشان تحقير كرده و دائما با جملات انتقادي خود را ملامت مي‌كنند. كمال‌گرايي از والدين، خانواده و هم از محيط سرچشمه مي‌گيرد. افراد كمال‌گرا مايلند ارزش خود را بر اساس آنچه انجام مي‌دادند و نه براساس آنچه كه هستند ارزيابي كنند. به جاي اينكه تصويري معقول و متعادل از خود داشته باشند، فكر مي‌كنند فقط هنگامي به اندازه كافي خوب هستند كه به اهداف مهم زندگي شان دست يابند. در مواردي با كارآفريناني مواجه مي‌شويم كه به جاي انتخاب اهداف متوسط و چالشي، اهداف غيرمنطقي و بسيار بلندپروازانه انتخاب مي‌كنند و در نهايت شكست مي‌خورند.

مطالعه زندگي كارآفرينان بزرگ مانند مارك زاكربرگ، نشان مي‌دهد اين كارآفرينان در ابتدا به دنبال انجام كار كوچك و نه بزرگ بوده‌اند. شايد برايتان عجيب باشد كه تقريبا اندكي بيش از يك دهه قبل تعداد كاربران فيس‌بوك حدود صد هزار نفر بوده است و زاكربرگ در ابتداي راه به دنبال ايجاد يك شبكه اجتماعي كه زندگي انسان را تحت تاثيرات شگرف قرار دهد نبوده است! ولي در مراحل توسعه اين هدف بزرگ محقق شده است. در اين زمينه برخي كارآفرينان معتقدند عرضه و فروش يك محصول با نمره 12 در زمان حال بهتر از فروش يك محصول با نمره 20 در سال آينده است. بنابراين سعي كنيد بر اين مانع ذهني يا سوءگيري غلبه كنيد، زيرا كمال‌گرايي پيامدهاي منفي زير را دارد

پيامد جسماني: بي‌خوابي، احساس خستگي و كوفتگي. پيامد احساسي: اضطراب و افسردگي. پيامد ذهني و فكري: فكر كردن زياد درباره اشتباه كه در يك كار، افزايش سرزنش خود، اعتماد به نفس پايين، بيش از حد با وجدان و مسووليت‌پذير بودن، بيزار بودن از اتلاف وقت و در نتيجه بيش از حد مشغله داشتن. پيامد ارتباطي: تمركز بيشتر بر كار و در نتيجه كاهش روابط اجتماعي بايد توجه داشت كه بين كمال‌گرايي زيانبار و ميل به پيشرفت در كارآفريني تفاوت وجود دارد.  در كمال‌گرايي زيانبار، ديدگاهي كه كارآفرينان از خودشان دارند به ميزان دستيابي به معيارهاي دشوارشان بستگي دارد. همچنين در كمال‌گرايي زيانبار كارآفرينان معيارهايشان را بدون توجه به پيامدهاي منفي آنها و به‌رغم هشدارهاي ديگران ادامه مي‌دهند.  اقتباس از كتاب كمال‌گرايي، مانعي براي كارآفريني!!

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۵۶۷