شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در روابط عمومي، همه ما مي خواهيم تمام كارهايي كه انجام مي دهيم به موفقيت برسد. اين طبيعي است. ما مي خواهيم كه داستاني كه به مطبوعات مي دهيم، پوشش خبري دريافت كند و در نهايت بتوانيم فرصت مصاحبه را از نشريات و مجلات براي مديران خود دريافت كنيم...
چرا يك رويكرد پايين به بالا در روابط عمومي ممكن است بهترين چهره را از شما به نمايش بگذارد؟ اين سوالي است كه در اين نوشتار قصد داريم به آن پاسخ دهيم.
اما حقيقت اينجاست كه به ندرت اين مساله براي روابط عمومي هاي داخلي ايجاد مي شود. با قدري شانس، اين مي تواند اتفاق بيافتد كه روابط عمومي بتواند پوشش خوبي از مطبوعات دريافت كند اما اگر شما اينگونه فكر كنيد كه بيشتر موقعيت ها به موفقيت ختم مي شود بهتر است كه در نگاه خود تجديد نظر كنيد تا نااميد نشويد. در عين حال اين به اين معنا نيست كه شما نمي توانيد در بازي عرصه رسانه پيروز شويد. حقيقت اين است كه شما مي توانيد يك كمپين روابط عمومي فوق العاده موفق داشته باشيد كه در آن يك برابر، دو برابر و يا حتي در موقعيت هايي سه برابر آنچه پيش بيني كرده ايد را در برنامه ها و رويدادهاي خود همراه كنيد و از آنها پوشش خبري دريافت نماييد. اين چيزي است كه برخي از ما آن را رويكرد پايين به بالا در روابط عمومي مي ناميم.
اگر تاكنون درك كاملي از اين موضوع نگرفته ايد بگذاريد تا از حالت انتزاعي به محسوس تغيير بيان دهم و بيان خودم را به گونه اي ديگر مطرح كنم. يك كوه را تصوير كنيد. در بالاي قله، شما تعداد زيادي از خروجي هاي رسانه هاي بين المللي را داريد. اين ها سي ان ان، نيويورك تايمز، وال استريت ژورنال و ... هستند. قدري پايين تر از آن، برخي انتشارات منطقه اي را داريد، مانند لوس آنجلس تايمز، واشينگتن پست، شيكاگو تريبون، و غيره. آنگاه ذيل آن ممكن است نشريات محبوب بيشتري را داشته باشيد. حتي وبلاگ ها و مجلات و در پايين نيز روزنامه هاي محلي و وبلاگ هاي كوچك و غيره قرار دارند.
اكنون اگر مي خواهيد كه به اوج قله برسيد، چه بايد بكنيد؟ شما تنها نياز داريد كه از آن صعود كنيد و قطعا شيب قابل توجهي براي صعود وجود دارد، شكي در آن نيست. اما مساله اينجاست كه شما با چه سرعتي و با چه شيبي قصد صعود داريد. اينكه با چه محتوايي قصد صعود داريد و به عنوان مثال، شما براي درج مصاحبه خودتان با يك روزنامه محلي در حوزه تخصصي، شايد كمتر نياز به تلاش براي بالا رفتن داشته باشيد اما براي انتشار همان مطلب در وال استريت ژورنال نيازمند تلاش بيشتر و شرايط بهتر هستيد.
در واقع شما بايستي پيش از اينكه براي نشريات بزرگ كه در راس قله قرار دارند برنامه ريزي كنيد، به نشريات محلي و آنهايي بپردازيد كه احتمال زيادتري براي دريافت پوشش خبري از آنها داريد. همچنان كه به مسير خود ادامه مي دهيد، احتمال شما براي گام هاي بعدي كه شما را تا اوج قله مي برد بيشتر مي شود. در اين حين هم كسب و كار شما و هم توانمندي شما ارتقاء پيدا كرده و مي توانيد محتوايي متناسب براي آنها توليد كنيد.
اما نكته اي كه در اين يادداشت بيش از هرچيز مد نظر بود اين است كه شما بايد از جايي شروع كنيد كه الزاما نزديك به نوك قله نيست و براي اينكه بتوانيد با ثبات ادامه دهيد، بهتر است كه از پايين به بالا حركت كنيد. رويكرد پايين به بالا در روابط عمومي به همين معناست.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا