شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين رييس اداره روابط عمومي و تبليغات اولين بانك خصوصي كشور، ارتقاي زبان گفتگو و ايجاد تعامل اطلاعاتي در جهت ارتقاي متقابل سطح تفاهم بانكها و مشتريان آنها را اولويت اول روابط عمومي بانكها دانست و برايجاد اتاق فكر ادارات روابط عمومي در در راستاي همكاري سازنده با اصحاب رسانه منتقد به عنوان نماينده مشتريان بانك تاكيد كرد.
نخستين همايش بررسي نقش روابط عمومي در هتل المپيك تهران برگزار شد در ابتداي برنامه بعد از سخنراني علي اكبر جلالي از مديران تاثير گذار حوزه روابط عمومي بانكي كشور تقدير به عمل آمد كه يكي از تقدير شوندگان سيد جواد مهدوي عادلي بود كه در گفتگو با ايران اكونا با تاكيد بر اينكه «نام تجاري/ برند يك تعهد متقابل بين مشتري و بنگاه اقتصادي است؛» گفت : روابط عمومي بانكها هنوز تا ايجاد يك ارتباط مستمر و سازنده با ذينفعان اعم از كاركنان و مشتريان فاصله دارند. با وجود اينكه بانكها سالانه در كشور رقمي در حدود 1000 ميليارد تومان براي تبليغات هزينه ميكنند، اما آنچنان كه بايد افكارسنجي معنادار و موثري به منظور ارزيابي موفقيت بدست آمده در خصوص اثرگذاري و نتيجه بخشي اين تبليغات صورت نگرفته است.
وي با بيان اينكه فعاليتهاي روابط عمومي تا قبل از ايجاد بانكهاي خصوصي در كشور، ساختاري تشريفاتي و هزينه ساز در بانكها بود، گفت: با تعريف نوين روابط عمومي به عنوان اداره بازاريابي و ارتباط با مشتريان، از همان زمان تشكيل نخستين بانك خصوصي كشور رويكردي جديد ايجاد شد تا مفهوم عملي و جايگاه سازماني آن به عنوان يك بازوي قدرتمند براي مدير عامل، تفاوت معناداري را در عملكرد بانك رقم بزند.
مهدوي عادلي پتانسيل روابط عمومي بانكها را براي توسعه بستر اطلاع رساني خدمات بانكي داراي جايگاه ويژه دانست و گفت: در دنيا بيش از 500 خدمت بانكي وجود دارد، در حالي در كشور ما حدود 100 خدمت بانكي شناسايي شده است كه در اين ميان تنها 15 تا 20 خدمت بانكي امكان معرفي دارند.
مدير عامل و عضو هيات مديره شركت آتيه تابان نوين (تامين آتيه كاركنان بانك اقتصاد نوين) دليل اين امر را كارمزد محور بودن بانكها در جهان عنوان كرد و افزود : تمركز درآمد بانكها بر دريافت كارمزد خدمات بانكي (خرده بانكداري) در حالي امكانپذير خواهد بود كه ادرات روابط عمومي و ارتباط با مشتريان بتوانند ارتباط كامل و سازندهتري را با مشتريان ايجاد نموده و با رها نكردن ايشان حتي در محيط خارج از بانك، به عنوان مشاوري امين در تلاش براي ايجاد تعاملي دوسويه و برنده-برنده با مشتريان در قالب يك شاهراه ارتباطي و بازوي نظارتي مديريت عالي در انعكاس بي پيرايه و شفاف بازخورد فعاليتهاي بانك با رويكرد بهبود مستمر و تدريجي عملكرد ايفاي نقش كنند. با توجه به درك اهميت و ارزش اين مهم، حضور استراتژيك اين حوزه در هيات مديره بانكها نيز به اثبات رسيده است.
مهدوي در عين حال با بيان تسهيلات محور بودن اكثر فعاليتهاي بانكداري در كشور، وجود متقاضيان فراوان تسهيلات و تمركز بانكها بر كسب درآمد از اين روش و استفاده از منابع بانكي سپردهگذاران به عنوان سرمايه شركتهاي اقماري خود، تصريح كرد: جايگاه روابط عمومي با پيش ذهنيت يك اداره هزينهساز ، هنوز نتوانسته درميان هيات مديره بانكها، به شرايط ايده آل خود در تقويت اركان بانك دست يابد.
وي افزود: شرايط روابط عمومي ها در تعامل با اصحاب رسانه و خبرنگاران همواره از يك مدل ايده آل براي استفاده از توان خبرنگاران متخصص در حوزه بانكداري ، فاصله جدي داشته است. به طوري كه نبود يك اتاق فكر در اين زمينه در ادارات روابط عمومي كاملا مشهود است. امكان استفاده از خبرنگاران منتقد در كنار روابط عمومي مي تواند نقش يك ناظر ثالث و بيطرف را ايفا كند.امكاني كه كمك مي كند افراد درون سازمان انعكاس دقيقتري از عملكرد خود داشته باشند.
وي تناقضهاي موجود را، در خصوص عدم اطمينان نسبت به عملكرد روابط عمومي ها در بين مديران ارشد، زمينة تلاش براي استفاده از راهكارهايي نو در روابط عمومي بانكها دانست كه نياز به حضور اصحاب رسانه منتقد يكي از اين رهيافتها و به جرات مهمترين آنهاست.
وي در پاسخ به اين سوال كه نقش روابط عمومي ها در جذب منابع مالي به ويژه در شرايط فعلي كه بانكها تحت هجمه انتقادات ريز و درشت هستند، چيست؟ گفت: اتفاقاتي كه در سطح بانكها در قالب اختلاسهاي كوچك و بزرگ درسالهاي اخير شكل گرفته اند، تا حدود زيادي به اعتبار و جايگاه ويژة آنها در بين اقشار مردم آسيب وارد كرده است. بازيابي اين اعتبار ميتواند زمينه جذب دوباره منابع از دست رفته را فراهم كند. وي با اشاره به اينكه در گذشته اعتماد به بانكها اتفاقي ناگزير و مرسوم بود، گفت: متاسفانه ميزان پرداخت سود بيشتر را در شرايط فعلي جامعه ملاك اعتماد و وفاداري شده كه در اين ميان با ثبات نشان دادن ساختار مالي و اقتصادي بانكها و اصلاح انتظاراتي كه بواسطه فعاليتهاي رقابتي غيرعالمانه و متكي بر ديدگاه صرفا مالي و نه روابط وفادارانه با مشتريان بوجود آمده است مطمئنا ميتواند در اصلاح وضع موجود نقش ويژه و معناداري ايفا نمايد..
وي همچنين با اشاره به ورود قريب الوقوع بانكهاي خارجي به كشور، تقاضاهاي مطرح شده از سوي بانكهاي غربي و شرقي را انگيزهاي براي تقويت زبان گفتگو با مشتريان داخلي و خارجي عنوان كرد كه به روز كردن ابزارهاي مدرن را دراين ميان اقدامي مهم و ضروري براي استفاده از نيروي انساني با استعداد داخلي دانست.
جواد مهدوي عادلي در انتها با اشاره به اقدام ارزشمندي كه در ايجاد ارتباط سازنده توسط تيم مذاكره هسته اي كشور و در راس آنها آقاي دكتر ظريف صورت پذيرفت و همچنين با ابراز خشنودي از اقدام شايسته و در خور تحسين آقايان دكتر ربيعي ، نوربخش و قاضي زاده هاشمي در تقويت ارتباطات انساني و دوستانه با كشورهاي همسايه فارسي زبان در تحت پوشش بيمه سلامت قراردادن كليه اتباع افغاني. اين اقدامات را رويكردي سازنده به روابط عمومي در سطح بين الملل دانست و ابراز اميدواري نمود تا طعم خوش اين اقدامات مشوقي براي اصلاح بينشهاي محدود و انفعالي به نقش پر اهميت و سازنده روابط عمومي در معدود نهادهاي باقي ماندة كشور باشد.