شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هشدار روزنامه‌نگار آمريكايي به ايران
دوشنبه، 12 مرداد 1394 - 16:13 کد خبر:18068
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-يك روزنامه نگار آمريكايي با اشاره به احتمال جاسوسي غرب از ايران به واسطه بازديد از تاسيسات اتمي گفت: بازرس هاي آژانس عملا به دنبال جمع آوري اطلاعات براي آمريكا هستند و ايران بايد مواظب اين مساله باشد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ليس ارليك نشست رونمايي كتاب «حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» نوشته نورمن سولومون و ريس ارليك عصر روز گذشته با حضور محمد رضا نوروزپور مترجم اين اثر و ريس ارليك روزنامه نگار آمريكايي در محل خبرگزاري تسنيم برگزار شد.

در اين نشست ريس ارليك در سخناني با اشاره به سفر خود به همراه سولومون به كشور عراق در اواخر سال ۲۰۰۲ اظهار كرد: در اين سفر نيت ما اين بود كه كتابي درباره تصورات غلطي كه درباره عراق در جامعه جهاني وجود داشت بنويسيم. اصل كتاب راوي مساله دروغ آمريكا درباره سلاح هاي كشتتار جمعي عراق و مقاومت مردم اين كشور در مقابل تجاوز آمريكا قرار داديم كه بعدها كتاب با موخره اي از «شان پن» نيز همراه شد. ما سعي داشيم بر اساس واقعيت، آنچه واقعا رخ داده را روايت كنيم و بگوييم كه چطور دولت آمريكا افكار عمومي خودش را براي جنگ آماده كرده و مي كند.

وي ادامه داد: الان آمريكا ۱۵ سال است كه در مورد ساخت بمب اتم توسط ايران پروپاگاندا مي كند و همه مي دانيم كه ايران چنين قصدي ندارد اما اين واقعيت براي آمريكا هيچ اهميتي ندارد. وقتي من به آنها سياسيون آمريكا مي گوييم كه ايران نه تنها برنامه سه تا شش ساله كه اصلا برنامه اي براي دسترسي به بمب اتمي ندارد طوري نگاهمان مي كنند كه انگار من از فضا يا مريخ آمده ام. با اين حال خوشحالم كه امروزه اين پروپاگاندا با امضاء توافق متوقف شده است و اكثريت مردم آمريكا نيز از آن حمايت مي كنند.

۵۵ درصد مردم آمريكا موافق توافق وين هستند
ارليك در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اينكه وقتي كنگره و سناي آمريكا ساز مخالفت با توافق وين را كوك مي كند و دولت آمريكا ساز موافق؛ مردم ايران بايد كدام يك از آنها را نماينده مردم آمريكا بدانند، اظهار كرد: نظر سنجي ها در اين زمينه متفاوت است و آخرين آن نشان داده كه ۵۵ درصد مردم آمريكا موافق اين توافق هستند. تلاش هاي جمهوري خواهان براي زمين زدن اين توافق بيشتر اقدامي است كه سعي دارد خوشامد جناح راست افزاطي و اسرائيل را جلب كند. در حال حاضر كنگره آمريكا راي كافي براي تصويب نكردن توافق را ندارد و حداقل ۶۶ راي براي اين كار كم دارد. با اين حال اوباما نيز گفته كه اگر اين توافق تصويب نشود آن تصميم را وتو مي كند.

آنچه از جنگ نمي دانيد
به گفته ارليك راي مردم آمريكا به جمهوري خواهان در انتخابات سنا و كنگره به عصبانيت آنها از اوباما و اقداماتش باز مي‌گشت و ربطي به ايران نداشت با اين حال بايد فراموش نكرد كه آرا انتخاباتي در آمريكا موضوعي حساس در ميان مردم است و اگر آنها از مساله اي عصباني شوند بلافاصله با راي به حزب مخالف اين مساله را نشان مي‌دهند.

اين روزنامه نگار آمريكايي در مورد تاثير فعلي فضاي سياسي و رسانه اي آمريكا در تغيير نگاه مردم اين كشور به توافق اتمي با ايران نيز گفت: شش ماه قبل تر كه تفاهمي مقدماتي با ايران به دست آمد، ايالات متحده بر مساله پي.ام.دي اصرار داشت، در عمل اما غير ممكن بود كه ايران بتواند اثبات كند در هيچ سايت نظامي در حال ساخت بمب اتمي نيست. هر تاسيساتي را هم كه اجازه بازديد مي داديد دوباره اسم از جاي ديگري مي بردند و در نهايت مقاومت ايران هم كار را به جايي مي‌رساند كه آنها مدعي ساخت بمب توسط ايران شوند و البته براي اين منظور برخي اطلاعات كسب شده در بازديدهايشان را نيز به رسانه هايشان درز مي دادند تا به تحقق اين هدفشان كمك كنند.

وي افزود: ايران بايد به فكر واكنش هاي سريع در مقابل اين رفتارها باشد و زمينه‌اي فراهم كند تا دروغ گويي غرب براي همه اثبات شود چون شيوه غرب در دروغ پردازي تكرار وسيع براي پذيرش يك دروغ است.

ريس ارليك در پاسخ به سوال ديگر مهر درباره ميزان احتمال جاسوسي غرب از ايران به واسطه بازديد از تاسيسات اتمي گفت: اين اتفاق در عراق افتاد و بازرس‌ها عملا به دنبال جمع آوري اطلاعات براي آمريكا افتادند. ايران بايد مواظب اين مساله باشد و البته اين را هم بايد بگويم كه با شكست تحريم ها ديگر نمي شود انتظار داشت كه آنها بتوانند با همان سرعت قبلي جايگزين شوند.

كتابم از سوي رسانه‌هاي آمريكا بايكوت شد
اين روزنامه نگار آمريكايي در بخش ديگري از اين نشست درباره بازخوردهاي انتشار كتاب خود در آمريكا نيز گفت: كتاب پس از انتشار پرفروش شد اما جريان‌هاي رسانه‌اي آمريكا اين كتاب را بايكوت كردند. بخشي از اين اتفاق هم به دفاع آنها از خودشان باز مي گشت كه در كتاب مورد نقد قرار گرفته بود. حتي دوست ديگرم كه تا پيش از اين بسيار به CNN و CBS و NBCدعوت مي شد را نيز ديگر به برنامه ها راه ندادند. با اين حال من معتقدم كه اين جنگ و تلفاتش توانست نظر مردم آمريكا را نسبت به خود تغيير دهد.

همچنين در اين نشست محمدرضا نوروزپور مترجم اين كتاب نيز در سخناني عنوان داشت: اين كتاب تكنيكي را در روايت خود به كار مي‌بندد كه براي ما مهم است. آمريكا اين روزها كاري را با ما انجام ميدهد كه قبل از آن در عراق انجام داده و اين كتاب به شرحش مي پردازد. آنها سعي داشتند ببينند كه آيا ايران زير فشار تحريم ها تسليم مي شود يا نه وقتي پاسخ منفي گرفتند، پاي ميز مذاكره آمدند. اين كتاب سندي است بر تسليم نشدن ما و آنچه با آن به دست آورديم و به ما مي‌گويد كه مقاومت جواب مي دهد.

سيد علي شجاعي ناشر اين كتاب نيز در سخناني در ان نشست عنوان كرد: اين اثر، كتابي انسان شناسانه است كه نگاهي وراي سياست دارد و بسيار موشكافانه به مردم حاضر در بستر جنگ نگاه مي كند.

وي جزء نگري و مستند نگاري جذاب نويسنده را نيز از ديگر عوامل جذابيت اين كتاب ناميد.

يادآوري مي شود كتاب «جنگ عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند» را انتشارات كتب نيستان منتشر كرده است.
منبع: خبرگزاري مهر