اشاره
پس از برگزاري نه دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه آغاز آن از سال 1381 بوده است، دهمين دوره اين جشنواره در مردادماه 1394 برگزار مي شود. از آن جايي كه اين جشنواره با همكاري دستاندركاران روابط عمومي سازمانها، موسسات دولتي و غيردولتي، استادان، كارشناسان و دانشجويان اين رشته و توسط انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار مي شود، به سراغ دكتر مهدي باقريان رئيس انجمن متخصصان روابط عمومي و دبيركل اين جشنواره رفته و با وي به گفت و گو نشستيم. باقريان كه از اولين دوره برگزاري اين جشنواره و پايه گذاري آن همكاري هاي مستمر و مفيدي در اين خصوص داشته است با صميميت و گرمي به سئوالات ما پاسخ داد كه در ادامه، متن اين گفت و گو را مي خوانيد.
آقاي دكتر با توجه به اين كه حضرتعالي يكي از پايه گذاران جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي هستيد و به طور مستمر با اين جشنواره همكاري داشتيد، بفرماييد اين جشنواره چه اهدافي را دنبال كرده و تاكنون به چه ميزان به آن اهداف دست يافته است؟
اصولا روابط عمومي براي برقراري ارتباط با مخاطبان و انعكاس نظرات آنان به سازمان و همچنين انعكاس نظرات سازمان به مخاطبان نياز به انتشارات و يا قالب هاي مكتوبي دارد كه مي تواند از اين طريق بخشي از مسئوليت هاي خود را عملياتي كند. اين موضوع وقتي اهميت بيشتري پيدا مي كند كه توجه داشته باشيم با ورود فن آوري هاي جديد در دنياي ارتباطات اين مفهوم گسترش يافته و در عين حال كه ماهيت خود را از دست نداده است، اما باعث شده است كه روابط عمومي هايي كه به اين مهم توجه داشته اند و اين فن آوري ها را به خدمت گرفته اند، از اين رهگذر موفقيت هاي زيادي به دست بياورند. ما هم طي اين سال ها تلاش كرده ايم تا با رصد اين اتفاقات و رخدادهاي مهم، همواره به زمينه هاي جديدي كه در اين خصوص بروز و ظهور پيدا كرده است توجه ويژه اي داشته باشيم و به همين دليل همه ساله دستور كار جشنواره گسترش پيدا كرده و در سال جديد هم اين موضوع مورد توجه بوده است.
اما در مورد اهداف جشنواره بايد بگويم كه هدف اصلي بررسي و اعلام نظر در خصوص اتفاقات موثري است كه طي يك سال گذشته در زمينه انتشارات در روابط عمومي هاي كشور رخ داده است و تجربه نشان داده كه اين بررسي و ارايه الگوهاي برتر در اين زمينه، اثرات مفيدي در افزايش كيفيت انتشارات روابط عمومي ها داشته است.
آيا اين جشنواره به اهداف خود دست پيدا كرده است؟
ما در سير برگزاري جشنواره همواره تلاش كرده ايم كه بنيه علمي و حرفه اي جشنواره را تقويت كنيم و در همين زمينه ملاك ها و شاخص هاي ارزيابي مشخص و همه ساله مورد بازبيني قرار گرفته و كامل تر شده اند. به همين جهت تصور من اين است مسيري رو به رشدي را دنبال كرده ايم و اين موضوع در بحث آموزش و تقويت كيفي آثار انتشاراتي روابط عمومي ها موثر و نقش آفرين بوده است.
بعد از برگزاري نه دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي، به نظر مي رسد كه جشنواره از بخش هاي متعدد و متنوعي تشكيل شده است كه تقريبا همه فعاليت هاي انتشاراتي روابط عمومي ها را در بر مي گيرد بهتر است كمي در باره اين بخش ها با خوانندگان صحبت كنيم؟
عنايت داريد كه جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي يك جشنواره رقابتي و صحنه اي مناسب براي محك زني و همچنين معرفي آثار برتر روابط عمومي در زمينه هاي متعدد در حوزه انتشارات روابط عمومي است. امسال نيز اين آثار در هفت بخش؛ انتخاب بهترين برنامه انتشاراتي، انتخاب نشريه داخلي برتر، انتخاب انتشارات برتر روابط عمومي، انتخاب برترين ارتباط الكترونيكي، انتخاب بهترين تبليغ مكتوب، انتخاب بهترين تحليل محتوا و انتخاب كارشناس برتر انتشارات روابط عمومي مورد بررسي و داوري قرار مي گيرد.
علاوه بر اين، امسال با توجه به درخواست كارشناسان، شاخه "عكس" از بخش " انتخاب نشريه داخلي برتر" حذف و به صورت مجزا در زير مجموعه بخش "انتشارات برتر روابط عمومي" قرار گرفت. همچنين شاخه " برنامه هاي كاربردي(اپليكيشن ها)" به بخش " انتخاب برترين و بهترين ارتباط الكترونيكي" اضافه شد.
مطلع شديم همزمان با برگزاري جشنواره، كارگاه هاي آموزشي در ارتباط با محورهاي اصلي جشنواره برگزار خواهد شد بد نيست در اين زمينه هم اطلاعاتي ارايه شود؟
همان طور كه در دوره هاي قبلي جشنواره هم تاكيد كرديم، هدف از برگزاري اين جشنواره معرفي الگوهاي قابل اعتنا و موثر در زمينه انتشارات روابط عمومي است و از سويي ديگر قصد داريم در اين زمينه آموزش هايي هم ارايه كنيم تا ضمن اشاره به اتفاقات جشنواره، شركت كنندگان در جشنواره و اين كارگاه هاي آموزشي توشه اي براي استفاده خود برگيرند و اين فرصت حضور در جشنواره، دستاوردهاي عملي هم براي آنان به همراه داشته باشد. لذا امسال دو كارگاه "مستندسازي در روابط عمومي" و "مهارت ها و شيوه هاي سرمقاله نويسي" پيش بيني شده كه قطعا براي شركت كنندگان مفيد خواهد بود.
به عنوان صحبت پاياني بعد از برگزاري نه دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي و در آستانه برگزاري دهمين دوره آن، حضرت عالي چه ارزيابي از اين جشنواره داريد؟
همان گونه كه در آغاز صحبت اشاره كردم انتشارات و آنچه در اين زمينه مورد توجه
دست اندركاران روابط عمومي است، نقشي مهم در توفيق روابط عمومي ها دارد. ما زماني كه در سال 1381 اين جشنواره را در انجمن كليد زديم، چشم اندازي را براي خودمان ترسيم كرده بوديم كه خوشبختانه امروزه بسياري از اهداف ترسيم شده در آن چشم انداز محقق شده است.
علاوه برآن، اتفاقات مهمي مثل افزايش و گسترش تاليف كتاب هاي حوزه روابط عمومي و ارتباطات و ترجمه هايي كه در اين زمينه صورت گرفته است، اقبال روابط عمومي ها به مستندسازي و همچنين برگزاري گردهمايي ها و نشست هاي جمعي در گستره ملي و بين المللي، چشم اندازهاي جديدي را فرا روي ما قرار داده است.
خوشبختانه در همه اين سال ها دستاندركاران روابط عمومي سازمانها، موسسات دولتي و غيردولتي، استادان، كارشناسان و دانشجويان اين رشته همكاري هاي نزديك و گسترده اي را با جشنواره داشته اند و جا دارد از همه آن ها تشكر كنم.