شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با پيروزي انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي در كشور، تدوين الگوي اسلامي– ايراني و نگرش اسلامي به حل مسائل و مشكلات اقتصادي، بهعنوان يك نياز اصلي جامعه مطرح گرديد. با گذشت بيش از سيو اندي سال از پيروزي انقلاب اسلامي، بهرغم برداشتن گامهاي مؤثر در اسلامي كردن اقتصاد ايران، اما هنوز جامعه، شاهد كاستيهاي فراواني در اين زمينه است.
كشور ما كه با پيشنيه تاريخي كهن، نقش مهمي در شكلگيري تمدن بشر داشته است و پيشگامي انديشمندان و متخصصان ايراني در علوم مختلف براي جامعه بشري شناخته شده است؛ شايسته است، در اين عرصه نيز پيشگامي خود را حفظ نمايد.
بديهي است؛ در اين خصوص، نقش انديشمندان و صاحبنظران، بسيار حائز اهميّت است. اين امر، بهويژه در حوزه اقتصاد، جز در سايه تلاش مجدانه انديشمندان كشور و اتكا به منابع غني اسلامي و ظرفيتهاي بومي ميسر نخواهد شد.
اهميّت بانك در نظام پولي كشور از يك سو و حرمت ربا از سوي ديگر، اقتصاددانان مسلمان را در دهههاي اخير بر آن داشت تا با حذف ربا از نظام بانكي، نظام پولي جديدي را براساس عقود شرعي طراحي كنند. يكي از اساسيترين اصول نظام اقتصادي اسلام، عدالت است كه در همه عرصههاي نظام اقتصادي از جمله نظام بانكي بايد جريان داشته باشد. در بانكداري اسلامي، بانكها صرفاً بنگاههاي سودآور تلقي نميشوند بلكه در چارچوب بانكداري، بنگاههاي اقتصادياي هستند كه نتايج فعاليتهاي اقتصادي و حتّي ابعاد اجتماعي و اخلاقي اين فعاليت را نيز مورد توجه قرار ميدهند و نسبت به آنها، احساس تعهد دارند. حرمت ربا در تعاملات و مشاركت واقعي در سود و زيان پروژههاي مورد معامله با مشتريان، بر اساس عدل، انصاف و حقوق دو طرف و توجه ويژه به صحت معاملات از ويژگيهاي بارز بانكداري اسلامي است.
در سالي كه با تأكيد مقام معظم رهبري، تقويت «اقتصاد و فرهنگ» با اتكاي «عزم ملي» و «مديريت جهادي» در اولويت برنامهها قرار گرفته است؛ رويكرد اقتصاد مقاومتي براي مديريت فعلي اقتصاد كشور، اتخاذ شده و از سوي ديگر براي سالجاري، پيوند «اقتصاد و فرهنگ»، در دستور كار قرار دارد.
«اقتصاد مقاومتي»- در نقطه مقابل «اقتصاد رياضتي»- بهمعناي فرصتسازي از تحريمها است. به تعبير ديگر، در اين رويكرد، نوعي مدل اقتصادي طراحي ميشود تا علاوه بر مقاومت در برابر بحرانها و تهديدها از يكسو، به تقويت بنيانهاي توليد، گسترش كارآفريني، توسعه نوآوري و دانشبنياني، رقابتپذيري و اصلاح الگوي مصرف از سوي ديگر، پرداخته شود.
از آنجا كه نظام اقتصادي كشورمان، بازار پولمحور (بانكمحور) بوده و بهتبعِ اين نقش، نظام بانكي، يكي از مهمترين و اثرگذارترين بخشهاي اقتصادي كشور است؛ بهمنظور موفقيّت رويكرد اقتصاد مقاومتي، نظام بانكي بايد حداقل انجام دو وظيفه را در صدر اولويتهاي اجرايي خود قرار دهد. نخست اينكه با اتخاذ سياستهاي مدبرانه و عالمانه از ثبات اقتصادي و آرامش نظام پولي كشور صيانت نموده و ديگر آنكه نقدينگي را جذب كرده و آن را در مسير توليد ملي، كارآفريني، خود اتكايي و وابستگي كمتر اقتصاد به خارج، هدايت و مديريت نمايد.
بدون ترديد، دستيابي به اين هدف متعالي نيازمند اعتقاد و عزم راسخ و تقويت امور فرهنگي است. نقش سياستگذاران و برنامهريزان فرهنگي و ارتباطي، بهخصوص رسانهها در ترويج فرهنگ اقتصاد مقاومتي در راستاي بانكداري اسلامي، بسيار حساس است. در اين ميان، روابطعموميها براي پيادهسازي و فرهنگسازي اين مهم در صحنه پولي-مالي ميتوانند با برقراري ارتباط دوسويه و اطلاعرساني صحيح و بهموقع نقش مؤثري را ايفا نمايند.
بديهي است، بهترين شرايط براي ترويج و عمل به قوانين و آييننامههاي مورد نظر، زماني مهيا خواهد شد كه افكار عمومي با درك درست از اين قوانين براي پذيرش، رعايت و عمل به آنها، همراه و مجاب شوند و اينجا است كه روابط عموميها ميتوانند با استفاده از ابزارهاي اثرگذاري كه دارند، فرهنگسازي و اطلاعرساني كرده و مخاطبان و مشتريان را با منافع و كاركردهاي مثبت بانكداري اسلامي براي اقتصاد كشور و فضاي كسبوكار آشنا سازند. چرا كه روابطعمومي كارآمد، بهخوبي ميتواند نقش مؤثري در ايجاد مفاهمه و درك متقابل بين سازمان خود و مخاطبان ايفا نمايد و بر همين اساس، از طريق برقراري ارتباط با فعالان اقتصادي و ترغيب و اقناع آنها براي همكاري و سرمايهگذاري در راستاي اجراي اين رويكرد، تأثيرگذار باشد.
امروزه بانكها و مؤسسات مالي و اقتصادي به اين نتيجه رسيدهاند كه در كنار فعاليتهاي اقتصادي، به مقوله مسؤوليت اجتماعي خود نيز توجه داشته باشند. بر همين اساس، اميد است؛ روابطعمومي بانك آينده به اين مهم دست يابد تا با بهرهگيري از ابزارهاي مناسب ارتباطي و همچنين تعاملي پويا و دوسويه با افكار عمومي جامعه، ضمن معرفي خدمات و محصولات مجموعه به جامعه هدف، در زمينه اجرا و استقرار اقتصاد مقاومتي بر مبناي بانكداري اسلامي نيز اهتمام ورزد.
دكتر محمود ترابيان
مدير كل روابطعمومي بانك آينده
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)