شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : امپراطوري رسانه‌اي داعش
پنجشنبه، 1 مرداد 1394 - 18:50 کد خبر:17891
داعش هميشه نشان داده كه خواهان استفاده از مدرن ترين تجهيزات براي مبارزه، چه در دنياي واقعي و چه در دنياي مجازي، با جهان است؛ اما افكاري كه در سر دارد كهنه ترين است.

داعش هميشه نشان داده كه خواهان استفاده از مدرن ترين تجهيزات براي مبارزه، چه در دنياي واقعي و چه در دنياي مجازي، با جهان است؛ اما افكاري كه در سر دارد كهنه ترين است.

به گزارش شارا به نقل از «خبرنامه دانشجويان ايران»، اميد ميري دانشجوي ارشد مديريت دانشگاه تهران در مطلبي درباره امپراطوري رسانه اي داعش نوشت: دنياي مجازي حد و مرزي ندارد. از اينرو هر كس، با هر قدر دانش و دسترسي به ابزار ديجيتالي تعاملي جديد مي تواند كشور مجازي خود را بوجود آورد. ديگر زماني كه ابزار اطلاع رساني در دست عده اي خاص بود گذشت. زماني كه راديو و تلويزيون جهت افكار عمومي را مشخص مي كردند و مردم فقط بايد مي ديدند و مي شنيدند؛ اكنون با تحولات جديد تكنولوژيك ارتباطي كاملا دگرگون شده و نسلي جديدي از رسانه هاي ديجيتالي بوجود آمده است كه بوسيله آن افراد مي توانند بدون واسطه و عامل تعيين كننده نوع پيام با هم و بدون هيچ مزاحمتي در تعامل باشند. به اين پديده شبكه هاي اجتماعي تعاملي دو يا چند سويه مي گويند كه نماد پيشرفت ارتباطات قرن حاضر شده اند. مك لوهان، پرفسور مركز مطالعات رسانه اي تورنتو و مطرح كننده- مفهوم «دهكده- جهاني» پرفسور مركز مطالعات رسانه اي تورنتو و مطرح كننده- مفهوم «دهكده- جهاني» معتقد است كه جوامع، بيشتر در اثر ماهيت وسايل ارتباطي شكل گرفته اند تا در نتيجه محتواي ارتباط. به اين معنا كه وسيله نه تنها از محتواي پيام خود جدا نيست، بلكه به مراتب مهمتر از خود پيام نيز هست و بر آن تاثيري چشمگير دارد.

اما اگر حرف مك لوهان صحيح باشد و وسايل ارتباطي بتوانند جوامع را شكل دهند و اگر نماد پيشرفت رسانه هاي ارتباطي قرن در دست گروهي خطرناكي همچون داعش باشد چه؟ به عبارتي ديگر، در صورتي كه نتوان داعش را از داشتن اين رسانه محروم كرد و درهاي شبكه هاي تعاملي بروي سياه پوشان داعش كه تخم نفرت و نفاق را در افكار عمومي مي پراكنند باز باشد چه؟

داعش هميشه نشان داده كه خواهان استفاده از مدرن ترين تجهيزات براي مبارزه، چه در دنياي واقعي و چه در دنياي مجازي، با جهان است؛ اما افكاري كه در سر دارد كهنه ترين است

داعش هميشه نشان داده كه خواهان استفاده از مدرن ترين تجهيزات براي مبارزه، چه در دنياي واقعي و چه در دنياي مجازي، با جهان است؛ اما افكاري كه در سر دارد كهنه ترين است. از اينرو كساني كه در شبكه هاي چون تويتر و غيره كه با عقايد كهنه و جاهلانه داعش مواجهه مي شوند تحت تاثير ماهيت وسيله ارتباطي و بي توجه به محتواي پيام آن را جذب مي كنند. مهم نيست محتواي پيام چيست بلكه به گفته مك لوهان اين ابزار ارتباطي است كه مهم است نه خود پيام! در نتيجه داعش با استفاده ااز اين ترفند جهت افكار كاربران شبكه هاي اجتماعي را سمت خود جلب مي كند. شايد اين سوال پيش بيايد كه چگونه كاربران منفعلانه هر آنچه داعش ارائه مي دهد مي پذيريند؟ جواب اين سوال در ماهيت تعاملي رسانه هاي اجتماعي است كه به مخاطب و ارسال كننده پيام و خود ابزار پيام قابليت تعامل مي دهد. زماني كه ابزار ارتباطي خوب است استفاده كننده آن هر كس كه مي خواهد باشد. لذا در اينجا مهمترين بازيگر ابزار است نه صاحب ابزار. از اينروست كه داعش مرز هاي امپراطوري خود را از شرق تا غرب جهان تعيين مي كند و هر روز شاهد پيوستن جواناني از دورترين نقاط جهان به صفوف داعش هستيم.

امپراطوري رسانه اي داعش چگونه كار مي كند

شايد تاثير وسايل ارتباطي تعاملي براي كسي كه دقيقا با آن زياد سرو كار نداشته كمي اغراق آميز باشد. فقط تصور كنيد زماني كه از تلويزيون و راديو برنامه اي را تماشا مي كنيد و ناگهان از ديدن صحنه اي يا بيان نكته اي ناراحت شده ايد. شما قصد داريد همان لحظه انتقاد خود را به گوش سازندگان برنامه برسانيد اما براي بازخور دادن به آن بايد به سازمان مشخصي، به شماره هاي مشخص و در ساعاتي مشخص تماس بگيريد تا پيشنهاد و يا انتقاد شما از برنامه موردنظرتان اعمال گردد. از اينرو شايد بدليل سختي بازخور از اينكار منصرف شويد. حال اگر رسانه اي در اختيار داشته باشيد كه بلافاصله بتوانيد نظر خود را به گوش تهيه كننده آن برسانيد و يا مستقيما با عوامل آن در ارتباط باشيد و يا حتي خودتان بتوانيد مسير رسانه ها و برنامه هايشان را تعيين كنيد چه؟

شبكه هاي اجتماعي بدليل ماهيت تعاملي كه دارند مي توانند مخاطبان را يك پله از “مخاطب صمم بك” بالاتر ببرند و آنان را تبديل به “كاربران رسانه” كنند. كساني كه از مخاطب يك قدم پا فراتر گذاشته اند و اكنون كاربر رسانه اي هستند بطوري كه مي توانند صاحب صدا و تصوير منحصر بخود باشند. شايد ديده باشيد كساني كه در هيچ شبكه تلويزيوني برنامه رسمي ندارند اما در شبكه هاي اجتماعي نقش رسانه هايي چون تلويزيون را بازي مي كنند و افكار عمومي را جهت مي دهند. آنها هستند كه حتي تعيين مي كنند ساير رسانه ها چه چيزي پخش كنند و با فرستادن پيام هايشان به كاربرانشان، رسانه هاي ديگر را تحت تاثير قرار مي دهند. آنها داعش هستند كه امپراطوري رسانه اي اينچنيني دارند.

مك لوهان در كتاب ” براي درك رسانه ها ” مي گويد: ارشميدس گفته است : يك نقطه اتكاء در جهان به من نشان بدهيد تا من توسط آن دنيا را تكان بدهم. وي معتقد است اگر امروز ارشميدس زنده بود ، حتما رسانه هاي ما را با انگشت نشان مي داد و مي گفت: من چشمها ، گوشها ، اعضا و مغزهاي شما را به عنوان نقطه اتكاء به كار مي گيرم و دنيا را آن گونه كه مايلم به حركت در مي آورم. شايد اگر مك لوهان نيز زنده بود حتما شبكه هاي اجتماعي را نقطه اتكا افكار عمومي مي دانست كه با آن مي توان عاقلان و جاهلان را از آن سر دنيا به حركت در مي آورد.