شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 4 راز از زبان بدن محمدجواد ظريف
سه شنبه، 30 تیر 1394 - 09:52 کد خبر:17844
گاهي شده يك فيلم با زبان اصلي مي‌بينيم و شايد يك كلمه از حرف‌هايي كه بازيگران مي‌زنند را نمي‌فهميم اما اگر بگويند فيلم را تعريف كن طوري تعريف مي‌كنيم كه انگار نه انگار فيلم به زبان اصلي بوده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)،  ارتباط انسان‌ها  ۳۰ درصد كلامي و ۷۰ درصد غيركلامي است، يعني انسان‌ها بدون استفاده از واژه‌ها مي‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. امروزه با پيشرفت علوم رفتارشناسي و روانشناسي هر سياستمداري مي‌داند كه  نمي‌تواند فقط به واژه‌هاي سخنراني خود اكتفا كند  و در اين بين زبان بدن، لحن كلام، اكسون‌گذاري، تن صدا و عوامل ديگري دخيل است كه در مجموع 70 درصد از ارتباط فرد را تشكيل مي‌دهد. چندي است هر جا مي‌رويم صحبت از توافق 1+5 و برداشتن تحريم‌هاست و تمام نگاه‌ها معطوف به مردي با چهره مهربان و خوش‌روي و خندان است بر آن شديم تا زبان بدن جناب آقاي ظريف را در عرصه بين‌الملل تحليل كنيم.

1. چشم آينه روح است

اولين و مهم‌ترين اصل  در يك ارتباط دونفره برقراري تماس چشمي است. چشم‌ها نقش مهمي در روابط اجتماعي افراد ايفا مي‌كنند. چشم در بيان حالات و واكنش‌هاي ما، آشكارتر و بارزتر از ديگر اعضاي بدن‌مان عمل مي‌كند.  افراد هوشيار براي گرفتن منظور و عقايدتان از طريق ارتباط چشمي به حالات دروني‌تان پي مي‌برند. به قول معروف چشم و نگاه، زبان بدن است.

2. موضوعي كه آقاي ظريف استاد آن است

قبل از اينكه شروع به صحبت كند، تماس چشمي برقرار مي‌كند. اين كار تاثير زيادي در بالا بردن اعتماد به نفس  خود و گروه همراهش دارد. هنگامي كه درحال ايراد سخنراني است به افرادي كه دركناره‌ها نشسته‌اند نيز به همان اندازه نگاه مي‌كند كه به افرادي كه در وسط نشسته‌اند.

وقتي به مطلبي گوش فرامي‌دهد، به سخنران نگاه مي‌كند. اين كار نشان‌دهنده علاقه او به شنيدن مطلبي است كه گفته مي‌شود. افراد مطمئن و با اعتماد به نفس، تماس چشمي ملايمي برقرار مي‌سازند. اجتناب از نگاه كردن به چشمان ديگران يا تغيير ناگهاني مسير نگاه حكايت از نداشتن اعتماد به طرف مقابل  يا عدم اعتماد به نفس است.

از ديرباز، كف دست باز نشانه‎‎ حقيقت، صداقت، بيعت و تسليم بوده است. بسياري از سوگندها با قرار دادن كف دست روي قلب صورت ميگيرد و زماني كه شخصي در حال اداي شهادت در دادگاه است، كف دست خود را نمايان ميكند.

يكي از معتبرترين روشها در تشخيص اينكه شخصي صادق و شريف است يا خير‌، مشاهدهحالات كف دست است. همانند اكثر حركات بدن، اين حركت كاملا ناآگاهانه انجام ميشود و به اين ترتيب شما را متوجه صداقت آن شخص ميكند. نشان دادن كف دست‌ها نشان صداقت، روراستي يا بي‌گناهي است.

3. از موضع خود كوتاه نمي‌آيد

محمد جواد ظريف در ملاقات با بسياري از ديپلمات‌هاي غربي كه با پرونده هسته‌اي رابطه مستقيم داشته‌اند، تاكنون انگشتان دست‌هايش را در هم قفل كرده و حالت تدافعي را به نمايش گذاشته است كه كاملا منطقي است و نشان از اين دارد كه او نمي‌خواهد به اين راحتي‌ها از موضع خود كوتاه بيايد.البته ناگفته نماند اين حركت مي‌تواند به معني فكر كردن سنجيدن و تصميم گرفتن هم باشد، البته در طي برخي گفتگوها گاهي هم آقاي ظريف هنگام نشستن بدن را كمي به سمت جلو متمايل مي‌كند و دست‌هايش  روي رانها قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند نشان دهنده آمادگي و هدفمندي او باشد به طوري كه مي خواهد به طرف مقابل اظهار كند كه به حرف‌هايش كاملا گوش مي‌ دهد و در حال ارزيابي آنهاست. حالاتي مثل چهره اي گشاده در حالات معمولي، لبخند در هنگام رضايت و اخم در هنگام خشم، دست هاي باز جهت دعوت به سخن گويي طرف مقابل.

4. مردي با خنده‌هاي طبيعي و دلنشين

لبخند زدن مي‌تواند نشانه اعتمادبه نفس، دوستي و رفتار مثبت باشد و اين حس را منتقل مي‌كند كه مردم در كنار شما بودن را دوست دارند.از سوي ديگر مفهوم لبخند تصنعي يا توأم با دستپاچگي كاملا ضدمفهوم ذكر شده است.

اين علامتي از زبان رفتار است كه هنگام تصميم‌گيري به‌كار مي‌رود. كشيدن دست به روي چانه معمولا با حالتي از چهره همراه است كه در آن چشم‌ها كمي جمع مي‌شود. افرادي ديگر ممكن است در اين حالت لب بالايي را لمس كنند و آن را بكشند و بعضي مردها با سبيل يا ريش خود بازي كنند كه همگي دليل بر تعمق و ارزيابي است. در بازي شطرنج نيز افرادي كه قرار است حركت بعدي را انجام دهند در بسياري از موارد چنين اشاره‌اي را از خود نشان مي‌دهند كه پس از تصميم‌گيري متوقف مي‌شود

 

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3533