شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي حضرت امام خامنهاي (مد ظله العالي) در ديدار جمعي از دانشجويان كه در بيستم تيرماه سالجاري در حسينيه امامخميني (رضوانالله تعالي عليه) برگزار شد، به نكته مهمي اشاره و تأكيد فرمودند كه براي مديران و كارشناسان مراكز رسانهاي و ادارات روابط عمومي نهادها و ارگانها ميتواند بعنوان يك الگو، مسير ارتباطي آنها را هموار سازد.
رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه اي (مد ظله العالي) در ديدار جمعي از دانشجويان كه در بيستم تير ماه سال جاري در حسينيه امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) برگزار شد، به نكته مهمي اشاره و تأكيد فرمودند كه براي مديران و كارشناسان مراكز رسانه اي و ادارات روابط عمومي نهادها و ارگان ها مي تواند بعنوان يك الگو، مسير ارتباطي آن ها را هموار سازد.
معظم له در اين ديدار صريح و صميمي با هزار جوان دانشجو كه در حقيقت پاي درس استاد تلمذ مي نمودند، فرمودند: " يك نكته ديگر (يكي از دانشجويان عزيز) گفتند كه كساني به عنوان نماينده رهبري از زبان رهبري حرف مي زنند. خب، من خودم هنوز كه الحمدلله زبانم از كار نيفتاده؛ حرف خود من كه مقدم به حرف آن ها است. آن چه من مي گويم، حرف من آن است؛ كساني هم كه حرف مي زنند، نمايندگان رهبري و منصوبين رهبري و مانند اين ها كه تعداد زيادياند، از قول رهبري نمي گويند؛ اين را توجه داشته باشيد. در همين مسئلهاي كه بالخصوص اسم آوردند، آن كسي را كه اسم آوردند، آن كس حرف خودش را زده بود؛ از زبان رهبري چيزي نگفته بود. بنده هم حرف خودم را زدم؛ هم قبل از آن، هم بعد از آن؛ خب، شما حرف من را از خود من بشنويد. بله، ممكن است يك نفري جزو منصوبين رهبري هم باشد، درباره فلان مسئله يك عقيدهاي خلاف رهبري هم داشته باشد، هيچ اشكال ندارد؛ اينجور چيزي هم هست. خيلي از همين آقايان محترمي كه منصوبين رهبرياند، در فلان مسئله خاص سياسي يا اجتماعي يا اعتقادي ممكن است عقيدهشان غير از عقيده رهبري باشد؛ ما اين را اشكال ندانستيم؛ عمده براي ما جهتگيريهاي كلي است، جهتگيريهاي انقلابي است. والا در هر مسئله كه ما نمينشينيم هماهنگ كنيم كه ببينيم در فلان مسئله نظر ما يكي هست يا نيست؛ خب، او نظر خودش را گفته.
اين هم نمي شود كه من هرجا هر كسي از نمايندگان ما يك چيزي گفت، ما فوراً بگوييم آقا! شما، اين را غلط گفتيد، اين را درست گفتيد، روابط عمومي اعلان كند؛ اين هم نمي شود.
بله، اگر از قول حقير، كسي چيزي بگويد و به گوش من برسد و خلاف باشد، ما به خود او بلافاصله تذكر مي دهيم؛ مكرر اتفاق افتاده؛ تذكر داديم، گفتيم كه شما خودتان اين را اصلاحش كنيد، آن طرف هم اصلاح كرده. مصلحت نمي دانم كه اگر يك كسي يك چيزي گفت، ما هم اين جا برداريم يك اعلاميه بدهيم كه فلان كس غلط كرد اين حرف را زد؛ اين كه نمي شود. هرجا برخلاف نظر ما، البته از قول من؛ اگر از قول خودش گفته باشد، نه، از قول من چيزي گفته باشد، اطلاع مي دهيم و مي گوييم آقا ! اين را شما از قول ما، شنيديم گفتيد و بايد خودتان اصلاح كنيد."
مديران و كارشناسان مراكز رسانه اي و ادارات روابط عمومي نهادها و ارگان ها، بنا بر يك سنت و رسم ديرينه و يا شايد به عبارتي يك قانون نانوشته، در هر زمان و مكاني، اولين و آخرين راهكاري كه در زمان مواجهه با انعكاس خبري غير واقع و يا متأسفانه نقل قولي نادرست، به ذهن متبادر مي سازند، تهيه يك جوابيه كه به طور معمول، ابتدا و انتهاي آن با عباراتي آشنا و تكراري مزين است، به منبع انتشار خبر، واكنشي غير حرفه اي نشان داده و با استناد به بند فلان از ماده بهمان قانون فلان، طرف مقابل را به پاسخ گويي در محاكم مربوطه، دعوت مي كنند، فارغ از اين كه شايد اين منابع خبري از روي نا آگاهي و بعضاً به نقل از يك منبع خبري ديگر در اين مسير قرار گرفته باشند.
صد البته كه نگارنده اين سطور قصد دفاع از منتشر كنندگان اخبار و اطلاعات نادرست كه در اغلب موارد باعث ايجاد تشويش اذهان عمومي مي شوند را ندارد! اما تأملي در رهنمود داهيانه مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) كه در سطور بالا اشارت رفت، ما را به اين مهم سوق مي دهد كه همانا رسالت مراكز رسانه اي و ادارات روابط عمومي نهادها و ارگان ها، مديريت و هدايت افكار عمومي با انعكاس اخبار و اطلاعات صحيح در تمامي سطوح است، اما اين مهم، طي يك مسير منطقي و در عين حال، محكم را مي طلبد.
در گام اول اگر خبر و نقل قولي از يكي از مسئولان عالي رتبه نظام مطرح مي شود، يقيناً مخاطب و به ويژه منتشركنندگان خبر و نقل قول، به دقت منابع خبري را واكاوي نموده و تنها از طريق پايگاه اطلاع رساني و روابط عمومي آن مسئول محترم و نهاد و ارگان ذيربط، صحت و سُقم خبر را پيگيري نمايند.
در گام دوم و در صورتي كه از عدم صحت خبر، اطمينان حاصل شد، شايد با تماس تلفني و يك مذاكره صريح و صميمي بتوان، فرد و يا ارگان ذي ربط را از خطاي ناخواسته و سهوي صورت گرفته، آگاه و هدايت نمود.
در گام سوم از شخص و يا رسانه اي كه سهواً و از روي نا آگاهي، خبر و نقل قولي را، نادرست و غير واقعي انعكاس نموده، خواست تا با استناد به يافته هاي جديد، خود طي يك خبر تكميلي، به تصحيح و تكميل خبر اوليه بپردازد.
در نهايت و در گام پاياني شايد آخرين راهكار، تهيه يك اعلاميه و جوابيه محكم كه با استناد به بند ... از ماده ... قانون ... مي باشد، رسانه مد نظر را به تسريع در اصلاح خبر و انتشار جوابيه فوق و بعضاً به احضار او به محاكم قانوني مربوطه در صورت عدم اطلاع رساني صحيح و واقعي، هدايت نمود.
بله ! به واقع، رهنمود راهبر حكيم ملت انقلابي، هوشمند و آگاه ايران اسلامي است كه پرهيز از هرگونه شتاب زدگي در اتخاذ تصميم و برخورد غير حرفه اي در امر اطلاع رساني در رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري و شبكه هاي مجازي، يكي از مصاديق هم دلي و هم زباني نهادها و ارگان ها است كه به سادگي و در كمترين زمان ممكن و البته با تدبير و لحاظ همه جوانب، مي توان موضوع را حل و فصل نمود.
يادمان باشد كه اين كه نمي شود ...
منبع: http://snn.ir/detail/News/425347/67