شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فضاي مجازي فرصتي غير قابل انكار براي گسترش كمي و كيفي صنعت بانكداري در چارچوب پذيرش جهاني شدن است كه با توسعه اينترنت و كاربردهاي فناوري اطلاعات بسرعت در حال گسترش بوده و در حال تغيير سيستم هاي بانكداري سنتي و متعارف به روش هاي نويني مانند بانكداري مجازي است كه قبلا تجربه آن براي بسياري از بانك هاي در جهان وجود نداشته است. از جمله فرصت هاي موثر فضاي مجازي در توسعه بانكداري، توسعه اقتصاد دانش بنيان و مشاغل دانش بنيان است كه بر اساس تحولات ناشي از جهاني شدن بر بستر شبكه هاي ارتباطي و اجتماعي جهاني شكل گرفته است.
جهاني شدن، امروز يك سيستم شفاف و داراي مدل مشخص با ورودي ها، خروجي ها و قوانين و مقررات مخصوص به خود است. مهمترين خصوصيات جهاني شدن، توسعه مزيت هاي رقابتي و اعتباري شامل: اعتبار انساني، اجتماعي، سازماني، ارتباطات و توسعه دانش و فناوري در چارچوب مقررات اقتصاد دانش بنيان مي باشد كه به صنعت بانكداري فرصت حضور در بازارهاي جهان را مي دهد. صنعت بانكداري، بخصوص از نوع مجازي آن، در كشورهاي مختلف به عنوان يكي از مولفه هاي تاثيرگذار در اقتصاد، زماني معني خواهد داشت كه آن كشورها بتوانند از پتانسيل فضاي مجازي استفاده كنند.
يكي از چالش هاي اساسي در صنعت بانكداري ايران تمركز بر منابع داخلي است كه نياز كشور را برآورده نمي كند. بايد پذيرفت كه روش هاي متعارف بانكداري سنتي توان جذب و استفاده از منابع خارجي را ندارد. طبق آمارهاي سال 2014 ميلادي، رتبه شاخص جهاني شدن ايران 156 در بين 181 كشور جهان است. طبق همين آمار تاثير ايران در جهاني شدن اقتصاد، رتبه 150 و از نظر تاثير ايران در مسائل اجتماعي جهاني شدن 146 و نهايتا تاثير ايران در جنبه هاي سياسي جهاني شدن رتبه 91 مي باشد. اين چند آمار نشان مي دهد كه صنعت بانكداري ايران نقشي در اقتصاد جهاني شدن ندارد. اگر واقعيت جهاني شدن را نپذيريم، همواره تحت تاثير اقتصاد جهاني قرار داشته و مصرف كننده كالاهاي خارجي كشورهايي خواهيم بود كه جهاني شدن را پذيرفته اند.
در سميناري كه ارائه خواهد شد، با تبيين جايگاه صنعت بانكداري در فضاي مجازي، به نقش و جايگاه روابط عمومي ها در صنعت بانكداري به منظور يافتن راهكارها و يا توصيه هايي كه بتواند اقتصاد ايران را در چارچوب جهاني شدن بازتعريف كند پرداخته خواهد شد.
دكتر علي اكبر جلالي استاد دانشگاه علم و صنعت ايران در تاريخ 25 مردادماه سال جاري در نخستين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانكداري سخنراني خود را با عنوان صنعت بانكداري و فرصتي به نام فضاي مجازي ارائه خواهند داد.
پايگاه اينترنتي كنفرانس: WWW.IRANCPR.IR