شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مشتري خود را بشناسيد، تكنولوژيهاي جديد را دريابيد، از شكست نهراسيد و اولين گام را در جهت نيل به مقصود برداريد. در سال 1977 اولين دستگاههاي خود پرداز با صرف مبلغي بالغ بر 160ميليون دلار در مناطق مختلف نيويورك نصب شد.
تا آن زمان استفاده از خودپرداز امري غير عادي تلقي ميشد و همه امور بانكي در داخل بانكها صورت ميگرفت. درك اين موضوع كه انتقال وجه و ساير امور بانكي، تنها با وارد كردن يك كد صورت پذيرد براي مردم دشوار بود و آن را تجاوز به حريم شخصي خود ميدانستند.
در سال 2007اولين نرمافزار موبايلي همراه بانك به نام «CITIMOBILE» روانه بازار شد، با اين وجود، آمارهاي FORRESER و OFCAM نشان ميداد كه 87 درصد از مشتركين از اينترنت همراه خود براي عمليات بانكي استفاده نميكنند و 72 درصد از آنهايي كه مصرفكننده هستند از كاركرد آن در امور بانكي راضي نيستند.
در واقع رمز موفقيت در كسبوكار، شناخت نياز افراد است. اطلاع از جهان بيروني كافي نيست، بلكه اين نياز دروني افراد است كه راه پيشرفت را به ما نشان ميدهد. به علاوه، فرهنگ آزمون و خطا بايد بين همه جا بيفتد.
شايد رفع تكتك نيازهاي افراد، كار سادهاي بهنظر بيايد اما در مجموع به نوآوريهاي ارزشمندي ميانجامد. بنابراين بايد از خود بپرسيم كه آيا اين نوآوريها، زندگي مردم را راحتتر ميكنند ياخير؟ بيشك، توليداتي كه بهره زماني داشته باشند و از پيچيدگيها بكاهند، مقبوليت عام را بهدست ميآورند. پس گام اول در موفقيت، شناخت كاستيها و تلاش در جهت رفع آنهاست. مثلا خودپرداز دستگاهي است كه از طريق آن ميتوان امور بانكي را خيلي سريعتر و راحتتر انجام داد، ضمنا اين دستگاه هميشه و همه جا در دسترس است و اينترنت پرسرعت تلفنهاي همراه ميتواند استفاده از آن را در قالب «موبايل بانك» تسهيل كند.
گام ديگر، شناخت رواني ارباب رجوع است. سوال اينجاست آيا ديگران اين نوآوري را ميپذيرند يا به آن ميخندند؟ شايد آنها ميترسند كه خطرات فيزيكي، اقتصادي، اجتماعي و رواني در پي داشته باشد. مطمئنا هر نوآوري جديدي در عرصه توليد، خطراتي به همراه دارد و در مقابل اگر مزاياي آن بيشتر باشد به تغيير رفتار و عادات گذشته ميانجامد و جامعه بهراحتي آن را ميپذيرد.
نكته قابل توجه اين است كه يك فرد خلاق نبايد مدام با نيازهاي جامعه رنگ عوض كند، بلكه بايد هماهنگ با نيازها و فناوريهاي موجود، حركتي مبتكرانه و به موقع در جهت رفع آنها انجام دهد. مثلا در سال 2001 كه اينترنت بيسيم، سرعت و پوشش شبكهاي بالايي نداشت، كار با نرمافزارهاي پيشرفته بانكداري مورد توجه نبود چرا كه افراد مدام درگير قطعي شبكه و مبادلات بودند در نتيجه تجربه بدي از بانكداري اينترنتي داشتند. اما، در سال 2004، با گسترش شبكههاي اينترنتي، خريد دكلهاي جديد و همچنين عرضه گوشيهايي با حافظه بيشتر، كاستيهاي سابق رفع شد و بانكداري اينترنتي مقبوليت يافت. در نتيجه سازمانها بايد به فناوريهاي جديد دقت كنند و نحوه استفاده از آنها و حتي ميزان آمادگي ذهني و مالي افراد براي استفاده از آنها را بسنجند.
نكته در خور توجه اين است كه «شكست مقدمه پيروزي است». هيچ نوآوري و اختراعي بدون آزمايش به ثمر نميرسد. اعتماد به نفس بسياري از پيشتازان كسبوكار، برخاسته از تجربه و دانشي است كه پس از بارها شكست به دست آوردهاند. اين موضوع بينشي هميشه روشن به فرد ميدهد كه با استناد به آن ميتواند راه درست را برگزيند.
دوباره روند نوآوريها را درعرصه بانكداري مرور ميكنيم:
در سال 1997، بانكداري اينترنتي آغاز بهكار كرد اما با شكست مواجه شد. باوجود اطمينان از وجود انگيزه لازم در بين افراد جامعه براي ادامه كار (در دسترس بودن، قابل كنترل بودن و سهولت تبادلات) روند كار متوقف شد. چندين سال طول كشيد تا پيش نيازها فراهم شود و اين نوآوري بتواند جاي خود را بين اذهان عمومي باز كند. در سال 2006، بار ديگر اين موضوع در آمريكا مطرح شد، اما طولي نكشيد كه باز شكست خورد. اين بار بانك در عرض 10 روز يك ميليارد دلار سود برد اما بهخاطر سرعت پايين، دچار خسران در عرصه سياسي شد و نتوانست از سياستهاي مالي خود از طريق بنهاي آخر سال به نحو احسن استفاده كند.
آنچه اين فراز و فرودها به شما ياد ميدهد اين است كه بايد در جاده موفقيت سريع برانيد و اين پيشتازي شما راسرعت ميبخشد: اگر قرار است شكست بخوريد، سريعتر شكست بخوريد، سريعتر تجربه كنيد، ياد بگيريد و گام بعدي را از نو برداريد. در پايان بايد گفت كه فناوريهاي جديد فرصت مناسبي هستند كه همگان ميتوانند از آن استفاده كنند. پس مشتريهاي خود را شناسايي كرده و و نياز آنها را با فناوري موجود در هم آميزيد. البته بايد دانست كه اين چشمه يك شبه جوشان نميشود بلكه خيالي است كه تنها با كوشش و دقت به واقعيت ميانجامد.
نويسنده: Catherine Palmieri
مترجم: شيرين امينيان
http://www.donya-e-eqtesad.com