شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدتي است كه در پي فرصتي هستم تا گفتگويي با مدير كل جديد روابط عمومي رسانه ملي انجام دهم و سوالاتي را در ارتباط با روابط عمومي اين رسانه و برخي موضوعات ديگر از او بپرسم. مسائلي همچون زمزمه حذف روابط عموميهاي سازمان، نحوه تعامل تيم جديد اداره كل با خبرنگاران، رويكرد روابط عمومي جديد نسبت به نقد، نتايج ديدار تهيهكنندگان سينما با رياست سازمان و تكليف جشنوارههاي چون جام جم و البته طرح پيشنهاد برگزاري يك نشست مشترك بين خبرنگاران رسانهها و همكاران اداره كل روابط عمومي صداوسيما.
اخيرا فرصتي فراهم شد و توانستم با حضور در روابط عمومي صدا و سيما گفتگويي را با داوود نعمتي اناركي انجام دهم. نعمتي داراي دكتراي علوم ارتباطات، بيش از ۱۰ سال است كه از اعضاي هيأت علمي دانشگاه صدا و سيما به حساب ميآيد و در عرصه ارتباطات و رسانه چهرهاي شناخته شده است. آنچه در پي ميآيد حاصل گفتگويي يك ساعته با او است.
اولين سوال را در ارتباط با شايعه حذف روابط عموميهاي صدا وسيما از او ميپرسم؛ اينكه مدتي است زمزمههاي حذف پستهاي مديريتي روابط عموميهاي تهران مطرح شده است و از او ميخواهم كه به عنوان مدير كل روابط عمومي صداوسيما توضيح دهد كه بالاخره تكليف روابط عموميها در صداو سيما چيست و در آينده چه پيش خواهد آمد؟
رويكرد جديد سازمان تقويت اداره كل روابط عمومي است
نعمتي در پاسخ به اين پرسش ميگويد: نگاه به روابط عمومي در دوره جديد فعاليتهاي رسانه ملي نسبت به گذشته متفاوت است. رويكرد جديد سازمان درخصوص روابط عمومي، تقويت فعاليتهاي اداره كل روابط عمومي و باز تعريف جايگاه آن در فعاليتهاي كلان رسانه ملي است. در واقع نبايد فرض را بر اين بگيريم كه روابط عموميها حذف شدهاند، بلكه آنچه كه اتفاق افتاده و قرار است تكميل شود، جلوگيري از پراكندگي و گستردگي مديريتي روابط عمومي است و اينكه مديريت كلان روابط عمومي در رسانه ملي در ساختار اداره كل روابط عمومي متمركز شود.
روابط عموميها حذف نشدهاند
وي ادامه ميدهد: پس اينكه گفته ميشود، روابط عموميها حذف شدهاند صحيح نيست، بلكه از پراكندگي فعاليتهاي روابط عموميها در حوزههاي مختلف جلوگيري شده است و تلاش شده تا با تمركز اين فعاليتها در اداره كل روابط عمومي سازمان و چهار روابط عمومي حوزه پيام يعني سيما، صدا، خبر و برون مرزي، انسجام بيشتري را در انجام وظايف شاهد باشيم. ضمن اينكه كارشناسان روابط عموميها در حوزههاي مختلف و از جمله شبكههاي راديويي و تلويزيوني كما في السابق فعاليتهاي خود را با نظارت اداره كل روابط عمومي سازمان انجام خواهند داد.
نعمتي تأكيد ميكند: در تهران تعداد زيادي پستهاي مديريتي روابط عمومي وجود داشت كه اين گستردگي، نوعي پراكندگي را در سياستهاي روابط عمومي در عرصههاي مختلف و از جمله اطلاع رساني و امور مخاطبان پديد آورده بود. در سياست جديد و با تمركز مديريت كلان روابط عمومي در ساختار اداره كل و چهار روابط عمومي حوزه پيام، شاهد انسجام بيشتري در موضوع اطلاع رساني و ارتباط با مخاطبان و دريافت نظرات آنها و انعكاس به مديران و برنامهسازان خواهيم بود.
از او در اين باره ميپرسم كه آيا فكر ميكنيد اداره كل روابط عمومي سازمان و روابط عموميهاي حوزههاي پيام ميتوانند اطلاعات و اخبار سازمان را به نحوي مطلوب به اطلاع رسانهها و در نهايت مردم برسانند، در واقع خواهيد توانست مديريت اطلاع رساني را به خوبي انجام دهيد؟
مدير كل روابط عمومي رسانه ملي پاسخ به اين سوال را با طرح پرسشي آغاز ميكند و ميپرسد: در اين دو ماهي كه پست مديريت روابط عمومي برخي از حوزهها و از جمله شبكهها حذف شدهاند، آيا در مقايسه با گذشته اخبار كمتري را دريافت كردهايد؟
پاسخ ميدهم كه حجم اخبار ارسالي از سوي اداره كل روابط عمومي صدا وسيما نسبت به گذشته افزايش داشته است، اما آيا ميتوان اميدوار بود كه اين روند ادامه داشته باشد و حتي بيشتر شود؟
نعمتي ميگويد: با برنامهريزيهاي انجام شده، تلاش ميكنيم كه روزنامهها، خبرگزاريها و پايگاههاي خبري خلائي را درباره كسب اطلاعات از برنامهها و فعاليتهاي بخشهاي مختلف سازمان احساس نكنند.
هفت برابر شدن اخبار روابط عمومي در سه ماه گذشته
او به اين اشاره ميكند كه در سه ماه اخير تعداد خبرهاي ارسالي روابط عمومي سازمان به رسانهها طبق بررسيها بيش از هفت برابر شده است و اين نشان ميدهد كه ميتوان با همكاري تمام كارشناسان روابط عمومي در حوزههاي مختلف سازمان اين وضعيت را به ساماندهي مطلوبي رساند. هر چند كه اين كار سخت و پيچيده است، اما ميتوان آن را ساماندهي كرد و از پراكندگي در ارائه اطلاعات برنامهها و اقدامات جلوگيري كرد و آن را به طور متمركز در اداره كل روابط عمومي سازمان ديد.
تأكيد سرافراز بر رفع نيازهاي خبري رسانهها
نعمتي يادآور ميشود: همراهي و همدلي دوستانمان در مطبوعات، خبرگزاريها و پايگاههاي خبري ما را در انجام وظايفمان ياري ميكند. به نظرم براي دوستان ثابت شده است كه اگر نيازهاي خبري خود را از طريق اداره كل روابط عمومي سازمان پيگيري كنند به پاسخ بهتري ميرسند و ما نيز وظيفه خود ميدانيم كه حتيالمقدور به رفع نيازهاي ديگر رسانهها بپردازيم. تأكيد رياست محترم سازمان در اين خصوص نيز ما را اميدوارتر كرده است.
سوال بعدي از نعمتي اين است كه به جز تعامل با رسانهها، آيا درصدد پاسخگويي به مطالب انتقادي هم برميآييد؟ در اين خصوص چه برنامهاي داريد؟
مدير كل روابط عمومي صدا وسيما ميگويد: منظورتان كه پاسخگويي به همه مطالب نيست. چرا كه اعتقاد داريم، برخي از مطالب انتقادي از رويكردي واقع گرايانه برخوردارند و ما آنها را به اطلاع دستاندركاران ميرسانيم تا مورد توجه قرار گيرد. اما به مطالبي كه قصد شبهه پراكني نسبت به سازمان داشته باشد، براي تنوير افكار عمومي پاسخ خواهيم داد. همانطور كه در سه ماه گذشته پاسخهايي را مستقيما به برخي از مطالب دادهايم، البته بخشي از پاسخها را نيز به صورت غيرمستقيم و با انتشار اخبار و آمار و گزارشهايي كه از حوزههاي برنامهاي سازمان تهيه ميكنيم، ميدهيم. به برخي از نقدهايي كه با هدف تخريب سازمان انتشار مييابند و دور از اخلاق حرفهاي روزنامهنگاري است، در صورت صلاحديد پاسخ خواهيم داد.
از نقد توأمان نقاط ضعف و قوت ميتوان استفاده مطلوب برد
وي تصريح ميكند: نكتهاي كه در اينجا بايد به آن اشاره كنم اين است كه اگر رسانهاي نقدي نسبت به عملكرد صداوسيما در حوزهاي خاص دارد، آن را با اصول نقد علمي كه تشخيص سره از ناسره است همراه سازد. نقد اگر در برگيرنده توأم نقاط قوت و ضعفها باشد، اين قابليت را براي برنامهسازان فراهم ميسازد كه از محورهاي نقد استفاده مطلوبي ببرند اما متأسفانه مشاهده ميشود كه برخي از نقدها كه سياسي و جناحياند رويكردي تخريبي به خود گرفتهاند.
از نعمتي ميپرسم كه چرا برخي از مديران صداوسيما از مصاحبه با خبرنگاران طفره ميروند و تن به مصاحبه و گفتگو نميدهند؟
او ميگويد: اينطور نيست، صفحات مطبوعات و سايتها بعضا دربرگيرنده مصاحبههاي مختلف با مديران رسانه است، اما بايد توجه كنيم كه انجام مصاحبه و گفتگوها اگر از مكانيزم واحدي پيگيري شود و همچنين به دور از نگاه تخريبي انجام شود، بيشك تعداد اين گفتگوها افزايش خواهد يافت. ضمن آنكه روابطعمومي سازمان نيز تلاش ميكند زمينهساز مصاحبههايي بين مديران و برنامهسازان با خبرنگاران جرايد باشد.
پرسش بعدي از مديركل روابطعمومي صداوسيما درباره نتايج حاصل از ديدار تهيهكنندگان سينما با محمد سرافراز و علي اصغر پورمحمدي است و اينكه چگونه ميتوان به اخبار چنين نشستهايي دست يافت و اينگونه نباشد كه مطالب نشست ها بعد از برگزاري آنها و تنها از كانال روابط عمومي رسانه ملي منتشر شود.
ايجاد همدلي و همزماني نتيجه نشست سرافراز با تهيهكنندگان سينما
نعمتي چنين پاسخ ميدهد: چنين نشستهايي همواره با نتايج ارزندهاي همراه است. طرفين ديدگاههاي خود را مطرح ميكنند و تقريبا به يك جمعبندي ميرسند. در ديدار تهيهكنندگان سينما با رياست محترم سازمان، شركتكنندگان ديدگاههاي خود را درباره همكاري متقابل، چگونگي پخش تيزرها، تخفيف و موارد ديگر بيان كردند و در نهايت مقرر شد كه همكاري فيمابين افزايش يابد، نسبت به تهيه طرحهاي سريالهاي بلند همفكري شود، در پخش تيزرها تخفيف بيشتري داده شود و شايد مهمترين نتيجه نشست ايجاد همدلي و همزباني است كه رسانه به آن اهتمام جدي دارد.
وي در ادامه ميافزايد: دستيابي به اخبار اين نشستها به راحتي امكانپذير است. روابط عمومي سازمان پس از هر نشستي، خبر آن را با ذكر محورهاي مطرح شده در نشست در اختيار ديگر رسانهها قرار ميدهد. با اين وجود در تلاش هستيم كه خبر اين نشستها با جزئيات بيشتر در اختيار رسانهها قرار گيرد.
پيشنهاد برگزاري نشست مشترك خبرنگاران و اداره كل روابط عمومي
به نعمتي پيشنهاد ميدهم براي رسيدن به يك تفاهم كاري نشستي را بين خبرنگاران حوزه راديو و تلويزيون در مطبوعات و خبرگزاريها با روابطعمومي صداوسيما برگزار كنند و او از اين پيشنهاد استقبال ميكند.
وي ميگويد: اتفاقا يكي از مهمترين دغدغههاي روابطعمومي صداوسيما برگزاري همين نشست است كه انشاالله در آيندهاي نزديك انجام ميشود. باورمان بر اين است كه اگر جنس فعاليتهاي روابطعمومي با جنس فعاليت خبرنگاران يكي نباشد، بسيار نزديك است، پس بهراحتي ميتوانيم به يك برنامه و تفاهمكاري برسيم و اميدواريم كه اين همكاريها افزايش يابد.
بهعنوان آخرين سوال اين موضوع را مطرح ميكنم كه برخي اقدمات در دوران قبلي رسانه ملي انجام ميشد اما اين روزها خبري از آنها نيست، از جمله برگزاري جشنواره جامجم كه ديماه سال گذشته برگزار نشد يا جشنواره راديو... تكليف اين جشنوارهها چه ميشود و آيا براي هميشه حذف شدهاند؟
عدم برگزاري جشنوارهاي در يك سال به معناي حذف مطلق آن نيست
مديركل روابطعمومي صداوسيما در پاسخ ميگويد: البته اين سوال ارتباطي با حوزه روابط عمومي ندارد، اما ميتوان چنين پاسخ داد كه عدم برگزاري يك جشنواره يا همايش در يك سال به معناي حذف مطلق آن نيست، مسلما يكي از برنامههايي كه نقش مهمي در ارزيابي برنامهها دارد، جشنوارههاي توليدات است كه هم به فضاي رقابتي بين برنامهسازان كمك ميكند و هم ارزيابي مناسبي را از توليدات به همراه دارد و بيشك در برنامههاي معاونت سيما خواهد بود.
گفتگو از مريم عرفانيان
در همين زمينه:
متن حكم انتصاب مديركل روابط عمومي صدا و سيما
متن حكم انتصاب مديركل روابط عمومي صدا و سيما يا سنگ بزرگ؟
روابط عمومي شبكه هاي مختلف صدا و سيما ادغام مي شوند