شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي، هنر همدلي و همراهي
سه شنبه، 12 خرداد 1394 - 10:09 کد خبر:17176
27 ارديبهشت را روز روابط عمومي و ارتباطات ناميده اند و اين امر خود گوياي اهميت اين علم است. در اهميت روابط عمومي همين بس كه آن را هنر هشتم ناميده اند. تعريف درست روابط عمومي از نظر من آميزه اي است از علم و هنر. فعالان عرصه روابط عمومي بايد هنرمنداني باشند صبور، مردمدار، مجهز به سلاح قلم و بينا به تمامي حيطه هاي ارتباطات جمعي.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در اهميت روابط عمومي همين بس كه آن را هنر هشتم ناميده اند. تعريف درست روابط عمومي از نظر من  آميزه اي است از علم و هنر. فعالان عرصه روابط عمومي بايد هنرمنداني باشند صبور، مردمدار، مجهز به سلاح قلم و بينا به تمامي حيطه هاي ارتباطات جمعي. اينان آينه تمام نماي سازمان خود هستند آينه اي كه البته خود مبري از هر زنگاري است.

 

گفته اند كه روابط عمومي شوق اداري است نه شغل اداري . من مي گويم كه روابط عمومي پروانه اي است به گرد شمع همدلي و همراهي. همراهي كه  به مانند مشاوري دلسوز پشتيبان سازمان است و همدلي كه چونان پدري مهربان دغدغه ها و مشكلات مخاطب سازمان خويش را دغدغه هاي خود مي داند.

 

اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع‌رساني در همه عرصه‌ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمان‌ها، ادارات و شركت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عمومي‌هاي آن‌ها وابسته است.

 

امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است. بايد دانست كه روابط عمومي درست با تبليغات صرف در خصوص يك سازمان و بله قربان گويي مدير تفاوت بسيار دارد . آنهايي كه گمان مي كنند با تعريف بي جا و غير قابل باور از يك سازمان نقش خود را به عنوان روابط عمومي درست ايفا كرده اند، ره به تركستان برده اند .

روابط عمومي بي همدلي و مردمداري و بي آنكه نقاط ضعف يك سازمان را با بياني سازنده به مسئولان ارشد آن تذكر دهد، از نقش اساسي و موثر خود فرسنگ ها فاصله خواهد داشت و به بياني ديگر نمي توان نام روابط عمومي را بر آن نهاد.

حيات هر سازمان به مخاطبان آن وابسته است و  تنها با بينش عميق  ارتباطات و هنر مردمداري مي توان اين گوهر گرانبها يعني مخاطب را حفظ كرد و وفادار به سازمان نگه داشت.

در پايان آنچه اهميت دارد اين است كه روابط عمومي آينه شفافي است كه به انعكاس مثبت اما منطقي فعاليت ها، ‌برنامه ريزي ها وتصميم هاي مديريت كلان وزارتخانه يا سازمان محل خدمت مي پردازد و همواره بايد در نظر داشت كه محور اساسي كار روابط عمومي كسب منافع براي كل سازمان است نه براي شخصي كه در رأس هرم سازماني قرار گرفته است.

بنابراين بايد به روابط عمومي و كاركردهاي آن، بهتر و منطقي تر نگاه كرد. در اين صورت است كه روابط عمومي مي‌تواند در سازمان موفق عمل كند.

 

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)