شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ال لاتن اسليگر Al Lautenslager: كساني هستند كه ميخواهند براي كسب و كارشان تبليغات كنند يا كمپين روابط عمومي براي برند يا شركتشان برپا نمايند؛ اما نميدانند اين كار مهم را از كجا بايد شروع كرد. اين نوشتار راهكار ايجاد يك استراتژي مناسب روابط عمومي را در هفت روز به شما آموزش ميدهد.
روز اول : بستر تبليغاتي خود را معين كنيد
در روز اول تلاش كنيد همه ناشران و رسانههايي كه در مجموعه اهداف شما قرار دارند، شناسايي كنيد. نشريات نمونههاي خوبي هستند؛ بخصوص هفته نامهها، خبرنامههاي اتاقها يا مجامع بازرگاني و نشريات اقتصادي محلي از اين دست هستند. سعي كنيد از نشريات ملي(در سطح كشور) پرهيز كنيد مگر اين كه كالاي شما در سطح ملي حرفي براي گفتن دارد يا اين كه رابطه يا آشنايي با اين گونه نشريات داشته باشيد. دومين بستر براي تبليغات شما راديو و تلويزيونها هستند. در اين مورد هم ابتدا به رسانههاي ديداري و شنيداري در سطح محل و منطقه خود فكر كنيد. راديوهاي FM و AM و حتي راديو و تلويزيونهاي دانشجويي دراين زمره قرار ميگيرند.
روز دوم: گنجينه اطلاعاتي و تماس خود را بهروز نگه داريد
از همان روز اول سعي كنيد براي خودتان يك گنجينه اطلاعاتي از شمارههاي تماس و پستهاي الكترونيك درست كنيد. نحوه و امكان برقراري ارتباط با ناشران، خبرنگاران و خبرگزاريها را حتماً در جايي حفظ كنيد. در جلوي هر كدام از شماره تماسها، ميزان كارآمدي و اين كه اين شخص در زمينه كاري شما چه كمكي ميتواند بكند را نيز يادداشت كنيد. اين به شما كمك مينمايد با خواندن يك خلاصه، سريعاً شخص موردنظر خود را پيدا كنيد. هيچ گاه اخبار خود را به ايميل همه افراد يك نشريه نفرستيد بلكه با شناسايي فرد مورد نظر كه وظيفه سردبيري يا اداره بخش اقتصادي را برعهده دارد، اخبار را انحصاراً براي او بفرستيد. همين كار را براي تهيهكنندگان و گزارشگران و حتي سردبيران بخشهاي اقتصادي و خبري راديو و تلويزيونها هم انجام دهيد.
روز سوم: تصميم بگيريد از كدام روش اطلاع رساني استفاده خواهيد كرد
شما در اين روز ميبايست استراتژي اطلاع رساني خود را تدوين كنيد. آيا از اطلاعيه استفاده ميكنيد؟ از نظرسنجي؟ از انتشار يافته جديد؟ يا از اطلاع رساني در نشريه محلي؟ هركدام از اين راهها را كه انتخاب ميكنيد، نوع خبر و اطلاعرساني شما بايد به قدر كافي از ارزش و اهميت خبري برخوردار باشد و به معني واقعي كلمه اطلاعات در اختيار مخاطب قرار دهد. نكته بعدي اين است كه شما بايد زمانبندي اطلاعرساني يا تبليغات خود را نيز مشخص كنيد. گاهي اوقات اطلاعرسانيهاي هر روزه مخاطب را اذيت ميكند و اين موضوع به ضرر كسب و كار شما نيز است.
روز چهارم: معرفي مختصر و جامعي از كسب و كار خود ارائه كنيد
اصولاً روزنامهنگارها و اهالي رسانه از كساني كه به زبان آنها صحبت ميكنند، خوششان ميآيد. شما بايد از اين مزيت استفاده كنيد و معرفي يك صفحهاي از كسب و كار خود به آنها بدهيد؛ معرفي كه شامل چند اصل مهم روزنامهنگاري از جمله كيستي، چرايي، كجايي، چيستي و زمان مربوط به خبر كسب و كار شما باشد. چنين خبري ميتواند شما را به درون فضاي رسانهاي آنها وارد كند و به همين سبب موجب ارتقاء سطح كمپين تبليغاتي و روابط عمومي شما بشود. اطلاعات اضافي مثل پيشينه كارتان يا نقل قولي مشهور و يا شعارتان و همچنين افتخاراتي كه كسب كرديد، ميتواند در اين رزومه قرار گيرد. سعي كنيد از پرحرفي در معرفي خود خودداري كنيد. ضمناً لازم نيست هر جزئياتي را در اين معرفي بياوريد.
روز پنجم: معرفي كسب و كار خود را به كساني كه در روز اول شناسايي كردهايد ارسال نمائيد.
با پيشرفت ارتباطات، ديگر كسي معرفي كسب وكار خود را با پست معمولي به در خانهها يا رسانهها نميرساند. اين كار را ميتوان با ايميل انجام داد؛ هر چند با فكس هم ميشود اما بسياري از سردبيران و مديران تورهاي تبليغاتي اين روش را نميپسندند. سعي كنيد تصاويري از كسب و كارتان را چاشني گزارش خود بكنيد. اما نكته مهم شناسايي اهالي رسانه اعم از تهيهكنندگان، مديران تبليغاتي و روابط عمومي و سردبيران در اسرع وقت است.
روز ششم: معرفي گزيده كسب و كار براي عموم
انتشار معرفي يك كسب و كار براي اهالي رسانه بدان معني نيست كه آن را براي عموم منتشر نكنيد. شما ميتوانيد اين معرفيها را در وبسايت خود نيز قرار دهيد. شما ميتوانيد آنها را براي مردم عادي هم به طور انبوه ايميل كنيد؛ حتي ميتوانيد آنها را به صورت دستي به مردم بدهيد. اينجاست كه ميتوانيد از قوه خلاقه خود استفاده كنيد و به دنبال راهحلهاي نوآورانه براي رساندن تبليغات خود به دست مردم باشيد.
روز هفتم: به ايجاد ارتباط هميشگي با اهالي رسانه ادامه دهيد
تاكيد بر ارتباط دائم با رسانهها هيچ گاه ضرر ندارد. شما بايد تا ميتوانيد با خبرنگاران، مديران خبري، سردبيران و تهيهكنندگان و عموماً رسانهها ارتباط برقرار نماييد. اين موضوع احتمال ديده شدن كسب و كار شما توسط مردم را بيشتر ميكند.
در پايان به ياد داشته باشيد همه چيز در تبليغات، پول نيست. بايد براي شناساندن كسب و كار خود به رسانهها و مردم وقت و انرژي بگذاريد.
منبع: شفقنا رسانه