شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر حسين افخمي در همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با شعار "روابط عمومي، حرفه اي گري و اخلاق مداري" گفت: روابط عمومي از اعمال مديريت است كه مدير توسط آن افكار عمومي را شناسايي و بر اساس آن برنامه تدوين و اجرا مي كند.
به گزارش شارا ، دكتر حسين افخمي استاد دانشگاه با اشاره به شكل گيري مفهوم افكار عمومي و بيان مديريت در دوره هاي مختلف گفت: مشكل اساسي روابط عمومي ها فرهنگ و هويت گمشده است.
وي با اشاره به مشكل آموزش روابط عمومي گفت: روابط عمومي در هيچ رشته دانشگاهي ديگر تدريس نمي شود و در حد تكنيك ها و فنون مانده است.
افخمي با تاكيد بر اين كه روابط عمومي بايد فلسفه علوم اجتماعي را درك كند، افزود: متاسفانه هر كس با كمي مطالعه در زمينه روابط عمومي خود را داراي تخصص و نظريه در اين زمينه مي داند.
وي در ادامه لازمه حركت به سمت حرفه اي شدن را، ورود دانش عمومي، تخصصي و مهارت به حرفه روابط عمومي عنوان كرد و افزود: اگر توان هاي فعلي را با تجربيات مشترك تركيب كنيم، اثر گذار است.
وي با اشاره به انجمن هاي بين المللي حوزه روابط عمومي گفت: دهها سازمان ملي و منطقه اي در حوزه روابط عمومي در جهان وجود دارد كه در ايران هم انجمن روابط عمومي ايران و انجمن متخصصان از نمونه هاي آن هستند.
وي خاطر نشان كرد: اگر در تشكل حرفه اي روابط عمومي فعال هستيم بايد نمود آن را در جامعه ديد.
اين استاد دانشگاه در پايان خواستار توسعه آموزش در سطوح كارشناسي ارشد و دكتراي روابط عمومي شد و گفت: انتظار ما، ورود مهارت، وظيفه، نقش و كاركرد حرفه اي در حوزه تخصصي روابط عمومي است.
دكتر ضيايي پرور نيز در اين همايش گفت: رصد كردن شبكه هاي اجتماعي اين فرصت را براي روابط عمومي ها به وجود مي آورد تا در مورد فضاي جامعه اطلاعات بيشتري به دست آورند و اين عينيت مردم داري در روابط عمومي است.
وي افزود: حضور در گروههاي شبكه هاي مجازي خبرنگاران حوزه به كارشناسان روابط عمومي كمك مي كند تا از فضاي خبري سازمان متبوع با خبر باشند و پيش از نشر خبر واكنش هاي احتمالي را پيش بيني كنند.
دكتر ضيايي پرور تحليل محتواي شبكه هاي اجتماعي را يكي از مهمترين فعاليت هاي روابط عمومي پيشتاز ذكر كرد و اظهار داشت: آنچه در درون اين شبكه ها اتفاق مي افتد، مي تواند به كارشناسان حوزه روابط عمومي كمك كند تا شايعات را در نطفه پاسخگو باشند و از نشر آنها جلوگيري كنند.
وي ادامه داد: حضور روابط عمومي در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي به مثابه خرد كل عمل مي كند و از اين طريق مي توان به ضريب نفوذ بيشتري بين مخاطبان سازمان دست يافت.
اين استاد دانشگاه با اشاره به جايگزيني شبكه هاي مجازي با ساير ابزارهاي ارتباطي تصريح كرد: صفحات رسمي سازمان ها در شبكه هاي مجازي امروزه مخاطبان بيشتري را به خود جلب كرده و به جرات مي توان گفت بازديد از اين صفحات از سايت هاي رسمي سازمان ها بيشتر و پيام هاي آن در جامعه تاثيرگذاري بيشتري دارد.
وي در پايان حضور سازمان هاي دولتي را در شبكه هاي اجتماعي بومي و داخلي بسيار مثبت ارزيابي كرد و افزود: فعاليت روابط عمومي ها در اين شبكه ها مي تواند به نشر و باز خورد فعاليت هاي دولت تدبير و اميد كمك شاياني كند.