شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كمپين فرهنگ سازي بيمه: مبتني بر تحقيق، آموزش، تبلغات و اطلاع رساني
دوشنبه، 4 خرداد 1394 - 10:22 کد خبر:17028
بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران وظيفه ايجاد تحرك و گردش اطلاعات و ارتباطات را در اين صنعت برعهده داشته و با تكيه براين اطلاعات است كه وظايف پنجگانه «تنظيم»، «تعميم»، «حمايت»، «هدايت»، «نظارت» بر فعاليت‏ هاي بيمه ‏اي در ايران را برعهده گرفته است.

مقدمه
آرشيو/  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران وظيفه ايجاد تحرك و گردش اطلاعات و ارتباطات را در اين صنعت برعهده داشته و با تكيه براين اطلاعات است كه وظايف پنجگانه «تنظيم»، «تعميم»، «حمايت»، «هدايت»، «نظارت» بر فعاليت‏ هاي بيمه ‏اي در ايران را برعهده گرفته است.


با اين وجود، بسياري از مردم هنوز  نمي ‏دانند بيمه چيست و نقش و جايگاه آن را نمي ‏شناسند و متأسفانه در بررسي ‏هاي آسيب‏ شناختانه و جامعه شناختي نيز اين موضوع به عينه مشاهده مي‏ شود و اين آسيب متأسفانه به سطوح عالي مديريت كشور نيز سرايت كرده است، به گونه ‏اي  كه عدم وجود نگرش تعاملي بين مديريت عالي سازمان‏ ها و مديران و مسئولان اين صنعت، كاهش ثمردهي و كارايي اين بخش از خدمات را به دنبال داشته است.


فرهنگ را مجموعه‏ اي از باورها، اعتقادات، منش ‏ها و هنجارهاي اجتماعي مي ‏نامند كه كليات رفتار و كرداري كه جامعه را شكل مي ‏دهد و شكي نيست كه در فرايند تغييرات فرهنگي همواره مسائلي وجود دارند كه تبعات منفي دارند و يا هنجارهايي كه از گذشته وجود دارند كه قابليت پاسخگويي به نيازهاي جديد را نداشته و اختلال در روند توسعه اجتماعي را فراهم مي‏ كنند.


اعتقاد ما بر اين باور سامان گرفته كه بيمه هم به عنوان يكي از كنش ‏هاي اصلي فرهنگي با تارخچه‏ي هفتادو شش ساله در بسياري موارد پاسخ‏گوي شايسته ‏اي براي نيازهاي اجتماعي مردم به عنوان سرمايه‏ هاي اصلي جامعه بوده است. به گونه ‏اي كه رونق بازار بيمه ضمن تأمين امنيت رواني جامعه چرخش مولد اقتصادي را فراهم كرده و متعاقب آن زمينه‏ هاي لازم را براي افزايش بهره ‏وري سرمايه، اشتغال و توسعه پايدار را هم بوجود مي ‏آورد. بر اين اساس است كه توجه به توسعه و رونق اين صنعت نه يك مأموريت اداري و يا امري تشريفاتي بلكه ضرورتي اجتناب ‏ناپذير است.


ضرورت طرح
مي ‏دانيم كه «بيمه» بمانند بسياري از حرفه‏ هاي ديگر براي بسياري از مردم ناشناخته و مغفول است، تدقيق و تحقيق در جامعه امروز نيز نشان  مي ‏دهد كه تحقيقاً در زمينه آگاهي عمومي نسبته به بيمه مشكلات جدي وجود دارد كه پرداختن به آن‏ها در شناخت بهينه بيمه به افكار عمومي كمك شاياني خواهد كرد.
اجراي مناسب اين كمپين مي ‏تواند در
·        شناساندن فلسفه و روح بيمه و تبيين اهميت آن در جامعه
·        بالا بردن ارزش كيفي فعاليت ‏هاي بيمه ‏اي
·        برقراري ارتباط و امكان تبادل تجارب دست ‏اندركاران بيمه
·        افزايش و ارتقاء سطح آموزش بيمه
·        معرفي مطلوب و جذاب رشته‏ هاي بيمه ‏اي به افكار عمومي
·        تشويق و ترغيب مردم به فعاليت ‏هاي بيمه ‏اي
·        و تلاش براي برداشتن موانع رشد اعتلاي اين حرفه مفيد باشد.
·        طرح حاضر بر آن است تا با پوشش فعاليت ‏هاي متنوع و مختلف توجه و افكار عمومي را به نقش، اهميت و ضرورت بيمه در اقتصاد، صنعت و زندگي مردم، جلب و باورمندي عمومي به بيمه را در جامعه نهادينه سازد.


اين رويكرد داراي محورهاي موضوعي متنوعي بوده، از قالب‏ ها و رسانه‏ هاي مختلف براي اثرگذاري بر روي مخاطبان عام و خاص در جامعه بهره‏ مي‏ گيرد و با توجه به استمرار مناسب،


در برگيري و فراگيري و قالب ‏هاي متنوع رسانه ‏يي حصول به نتايج و اهداف را ميسر خواهد ساخت.


مأموريت
فراهم نمودن زمينه‏ هاي مناسب براي موفقيت برنامه ‏هاي فرهنگي بيمه از طريق معرفي و ارتقاء آگاهي، بينش، منش، و دانش مخاطبان بالقوه و بالفعل نسبت به ايجاد اين باور كه بيمه در افزايش امنيت همه شهروندان تأثير داشته باشد.


اهداف
·        معرفي صنعت بيمه به افكار عمومي
·        فراهم آوري امكان رشد ضريب نفوذ بيمه در كشور از طريق افزايش توجه عمومي به مفهوم بيمه
·        ايجاد شناخت كامل، پايدار و كارآمد نزد مخاطبان
·        ايجاد توسعه و حفظ اعتماد و اطمينان بين مخاطبان و صنعت بيمه كشور
·        ايجاد تمايل و رغبت عمومي به بيمه
·        شناسايي اركان مختلف صنعت بيمه به مردم
·        اطلاع ‏رساني عام از صنعت بيمه به جامعه
·        توسعه و ترويج فرهنگ بيمه
·        ارتقاي سطح آگاهي عمومي جامعه از صنعت بيمه
·        ارتقاي سطح تعامل با ذي‏نفعان
·        ايجاد تصوير مناسب از بيمه در اذهان عمومي
·        تشويق و ترغيب مردم به بهره ‏گيري مناسب از خدمات بيمه‏ اي


مخاطب شناسي
يكي از عناصر بديهي و اساسي در ارتقاي اثربخشي فعاليت هاي تبليغي و ارتباطاتي، شناسايي دقيق و درست مخاطبان پيام است. اطلاع ‏رساني عام در فضاي جامعه بدون توجه به مخاطبان پيام و ويژگي‏ هاي فرهنگي آنان يا بي‏اثر خواهد بود يا قطعاً اثربخشي مورد انتظار را نخواهد داشت.
جدول زير مخاطبان هر يك از محورهاي موضوعي را به تفكيك معرفي مي ‏كند:
 

محور موضوعي

ترويج

ترغيب

وفاداري

مخاطبان

-    عامه جامعه

-  كودكان و نوجوانان

-  گروه ‏هاي اجتماعي

  •          ...
  •          مالكان (خانه-خودرو و ساير اموال و...)
  •          (مهندسان – مديران – كارفرمايان- كارخانجات و...)

- ...

  •          مشتريان
  •          عوامل بيمه (شركت‏ ها- نماينده ‏ها – كاركنان صنعت بيمه و...)
  •          ...

 

بر اين اساس لازم است در هر محور موضوعي، مخاطبان پيام دقيقاً شناسايي و هدف‏گذاري شوند تا اولاً دسترسي به هدف تسهيل شود، ثانياً هزينه ‏هاي تبليغ كاهش يابد و ثانياً با خاص‏سازي تبلغ، از بي‏ اعتنايي به پيام جلوگيري شود.


طرح عام و عمومي يك پيام خاص با مخاطبان ويژه، علاوه بر افزايش هزينه ‏ها، منجر به كاهش سرعت و دقت عمل و مهم‏تر از آن بي ‏توجهي و بي ‏اعتنايي به پيام و عدم اعتبار منبع پيام مي‏ شود.


برنامه ‏ها
بي‏شك برنامه ‏ريزي و اجراي مناسب هر برنامه مستلزم انجام مطالعات اوليه و دريافت شناخت كافي نسبت به وضعيت موجود و مجموعه ‏اي  از هست ‏ها، نيست ‏ها، بايدها و نبايدها است براين اساس كمپين تعريف شده هم از اين موضوع مستثني نبوده و بالطبع بايد ابتدائاً با تعريف ابعاد مختلف نسبت به اجراي جزئيات آن اقدام كرد.


ابعاد مختلفي را كه مي ‏توان براي اين امر تعريف كرد مي ‏تواند مشتمل بر تحقق، آموزش، تبليغات، ترويج و اقناع باشد. فرايندي كه از  «ناآگاهي» شروع شده و به «وفاداري» مي ‏انجامد.


براساس اين مطالب و نيز جلسات مستقيم با كارشناسان و صاحب‏نظران، مجموعه ‏ئي از فعاليت ‏هاي متنوع پيشنهاد شده است كه در زير به تشريح آن مي ‏پردازيم:


1-   برنامه‏ هاي كوتاه ‏مدت:
-        جشنواره بيمه و رسانه
-        بسته‏ ي فرهنگي مهر بيمه (ويژه كودكان و نوجوانان در مدارس)
-        مسابقات فرهنگي و هنري (ويژه دهه فجر) شامل انشاء، نقاشي، داستان كوتاه، پرسش و پاسخ بيمه ‏يي، بهترين جمله براي بيمه
-        تبليغات محيطي همزمان با هفته بيمه (بيلبرد – تيزر- آگهي مطبوعاتي )
-        برنامه‏ هاي جامع هفته بيمه
-        سخنراني پيش از خطبه ‏هاي نماز جمعه
-        حضور در برنامه‏ هاي راديو- تلوزيوني به مناسبت‏ هاي مختلف به خصوص هفته بيمه ( بخش خبري 22:30 – برنامه‏ هاي خانوادگي، اجتماعي صبح و عصر تلويزيون – برنامه‏ هاي اقتصادي راديو و...)
-        مصاحبه‏ هاي مطبوعاتي
-        درج مقالات متنوع در مطبوعات
-        چاپ و انتشار كتاب و CD عملكرد
-        جشنواره آثار برتر روابط عمومي‏ هاي صنعت بيمه
-        اخذ پيام از مقام معظم رهبري براي هفته بيمه
-        برگزاري جشنواره خادمان صنعت بيمه
-        اهداي كتاب‏ هاي بيمه‏ اي به كتابخانه‏ ها
-        برنامه حضوركارگزاران صنعت بيمه و آموزش رشته‏ هاي بيمه ‏يي از طريق برنامه‏ هفتگي در شبكه سوم (هر شب به مدت 6 ماه)
-        اجراي نمايش ‏هاي بيمه ‏اي براي كودكان و نوجوانان و اجرا در مدارس


2-   برنامه‏ هاي ميان مدت:
-        برگزاري جشنواره‏ ها و همايش ‏هاي متنوع علمي و هنري با محوريت موضوعات و رشته‏ هاي متنوع بيمه‏ يي (نظير همايش بيمه و ساختمان- بيمه و پزشكي – بيمه و مسؤوليت هاي اجتماعي – بيمه و حوادث رانندگي- بيمه و زندگي و... )
-        اجراي طرح‏ هاي مطالعاتي ميان مدت (نظير پيشنهاد‏هاي مركز توسعه كسب و كار بيمه شامل: باشگاه مجازي بيمه گذاران- تكريم بيمه گذاران بر اساس مناسبت‏ هاي ايام سال- كمپين ‏هاي تبليغاتي شركت بيمه و...)
-        راه اندازي خبرگزاري اختصاصي صنعت بيمه
-        راه ‏اندازي مجله عام بيمه با رويكرد اطلاع ‏رساني و ترويج فرهنگ بيمه با مشاركت بخش خصوصي و بصورت خودگردان
-        حمايت از چاپ و انتشار كتب عام و تخصصي بيمه
-        سامان‏دهي نشريات بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد مخاطب محور
-        بازنگري و سامان دهي سايت اطلاع ‏رساني اينترنتي بيمه مركزي
-        تدوين و انتشار و توزيع بروشورهاي ويژه اطلاع رساني در منازل، اماكن عمومي (مترو، فرودگاه، ايستگاه قطار و...) مدارس و...
-        راه‏اندازي سامانه پاسخ‏گويي الكترونيكي به مشتريان بيمه (لينك جامع بين بيمه مركزي و شركت‏هاي بيمه)
-        انجام مطالعات تطبيقي ميان وضعيت صنعت بيمه ايران با كشورهاي ديگر
-        تدوين، طراحي و اجراي بانك اطلاعاتي فعالان صنعت بيمه كشور
-        حمايت از  چاپ و انتشار كتاب ‏هاي متنوع كودكان با موضوعات بيمه‏يي
-        آموزش فرهنگ بيمه در برنامه‏ هاي كودك و نوجوان تلويزيون
-        ايجاد گروه‏ هاي الكترونيكي (MAIL GROUPS)  و ارسال مستمر اطلاعات به ايميل‏ هاي گروه
-        طراحي، ساخت و پخش برنامه ‏هاي پويا نمايي (انيميشن) از تلويزيون
-        توليد جنرال كاتالوگ و CD  مولتي مديا براي عرضه در نمايشگاه ‏ها و ...
-        شركت در نمايشگاه ‏هاي اختصاصي صنعت و خدمات و معرفي و عرضه ‏ي خدمات بيمه‏ اي (از سوي شركت‏ هاي بيمه بازرگاني)
-        شركت در نمايشگاه بين‏ المللي كتاب و عرضه‏ي كتب و مجلات عمومي و تخصصي بيمه
-        طراحي و ارائه تخفيفات زماني و مكاني و موضوعي (بر اساس مناسبت‏ هاي ملي و مذهبي- سال بر اساس مكان‏ هاي ارائه خدمات نظير نمايشگاه ‏ها و... –  بر اساس مخاطبان مثلاً دانشجويان و گروه‏ هاي خاص هدف)
-        سنجش سالانه رضايت مندي مشتريان صنعت بيمه و تأثير دهي آن در رتبه ‏بندي بيمه‏ ها
-        راه ‏اندازي وبلاگ‏ هاي تخصصي و عمومي بيمه در فضاي مجازي


3-   برنامه ‏هاي بلندمدت:
-        طرح مطالعاتي آسيب‏شناسي فرهنگ بيمه در كشور با استفاده از كارشناسان و اساتيد حوزه مرتبط
-        ايجاد راديو بيمه به منظور اطلاع ‏رساني فرهنگ بيمه
-        طراحي و پياده ‏سازي الگويCRM  و خدمات پس از فروش اختصاصي صنعت بيمه براي اجرا از سوي شركت‏ هاي بيمه
-        طرح ‏هاي مطالعاتي براي شناسايي روش ‏هاي قانوني توسعه صنعت بيمه (نهادي‏‏ سازي قانوني) و پيشنهاد آن‏ها به دولت و مجلس
-        تدوين رويكرد مسؤوليت‏ هاي اجتماعي Social Responsibility)) با تكيه بر تأثيرات اجتماعي صنعت بيمه در جامعه
-        طراحي فروش الكترونيكي بيمه ‏نامه ‏ها و كارت‏ هاي بيمه
-        طراحي و عملياتي‏ سازي فرآيند ارزيابي و رتبه ‏بندي كارگزاران و نمايندگي‏ ها


گستره‏ اجرا
هرچند كه بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران متولي حاكميتي صنعت بيمه و توسعه فرهنگ بيمه در كشور است اما از آن‏جا كه ترويج فرهنگ‏ بيمه ، افزايش حق بيمه توليدي و متناسباً رشد سهم بازار شركت ‏هاي بيمه‏ يي را در پي دارد، بنوعي كليه شركت‏ هاي بازرگاني بيمه نيز در اجراي اين طرح متداخل هستند.


لذا اين طرح بر آن است تا با مشاركت عام كليه شركت‏ ها و بيمه مركزي، اقدامات يكپارچه و برنامه‏ريزي شده‏يي را در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ بيمه عملياتي كند.
از اين رو گستره‏ ي اجراي اين طرح شامل بيمه مركزي ج.ا.ا و كليه شركت‏ هاي بيمه‏ يي  كشور مي‏ باشد.


هزينه ‏ها
در صورت تصويب و تأييد برنامه ‏ها، برآوردهاي دقيق اجراي طرح متناسب با زمان‏بندي و اعتبارات مرتبط تدوين و اعلام خواهد شد. اما در يك برآورد اوليه مي‏ توان اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال را پيش ‏بيني كرد.
علاوه بر آن با توجه به مطالب پيش گفته در گستره ‏ي اجراي طرح، بيمه مركزي مي ‏تواند از مشاركت‏ مالي شركت‏ هاي بازرگاني بيمه، متناسب با سهم بازارشان در تأمين اعتبار هزينه ‏هاي طرح بهره ‏مند شود.


اعتبار
طرح حاضر پس از تأييد رياست كل بيمه مركزي چ.ا.ا مي ‏تواند در سنديكاي بيمه ‏گران و در نهايت شوراي عالي بيمه مطرح و تصويب شود كه پس از آن به مدت 3 سال مي‏ تواند ملاك عمل قرار گيرد. اعتبار طرح از زمان تصويب يك ساله بوده و پس از يك سال مي‏ تواند مورد ارزيابي و تكميل قرار گيرد.


ارزيابي
به منظور اطمينان از اثربخشي و دست‏يابي به اهداف از پيش ‏تعيين شده مي ‏توان نتايج حاصل از آن را به دو روش زير ارزيابي كرد:
1-    ميزان رشد حق بيمه توليدي و افزايش بيمه نامه‏ ها در مدت زمان معيني پس از اجراي طرح
2-    سنجش افكار عمومي از طريق مدل‏ ها و روش ‏هاي تحقيقاتي و آماري علمي


مسؤوليت
مديريت روابط عمومي و بين ‏الملل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران مسؤوليت مستقيم هماهنگي و اجراي طرح را بر عهده دارد. اين مديريت مي‏ تواند در پيشبرد و اجراي طرح از مشاركت و ياري
·        شوراي روابط عمومي‏ هاي بيمه
·        مراكز، مؤسسات و نهادهاي خصوصي و عمومي
·        ساير واحدهاي بيمه مركزي
بهره مند شود. روش ‏هاي سفارش كار و برون سپاري مي ‏تواند مورد نظر قرار گيرد.