مقدمه
آرشيو/ شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران وظيفه ايجاد تحرك و گردش اطلاعات و ارتباطات را در اين صنعت برعهده داشته و با تكيه براين اطلاعات است كه وظايف پنجگانه «تنظيم»، «تعميم»، «حمايت»، «هدايت»، «نظارت» بر فعاليت هاي بيمه اي در ايران را برعهده گرفته است.
با اين وجود، بسياري از مردم هنوز نمي دانند بيمه چيست و نقش و جايگاه آن را نمي شناسند و متأسفانه در بررسي هاي آسيب شناختانه و جامعه شناختي نيز اين موضوع به عينه مشاهده مي شود و اين آسيب متأسفانه به سطوح عالي مديريت كشور نيز سرايت كرده است، به گونه اي كه عدم وجود نگرش تعاملي بين مديريت عالي سازمان ها و مديران و مسئولان اين صنعت، كاهش ثمردهي و كارايي اين بخش از خدمات را به دنبال داشته است.
فرهنگ را مجموعه اي از باورها، اعتقادات، منش ها و هنجارهاي اجتماعي مي نامند كه كليات رفتار و كرداري كه جامعه را شكل مي دهد و شكي نيست كه در فرايند تغييرات فرهنگي همواره مسائلي وجود دارند كه تبعات منفي دارند و يا هنجارهايي كه از گذشته وجود دارند كه قابليت پاسخگويي به نيازهاي جديد را نداشته و اختلال در روند توسعه اجتماعي را فراهم مي كنند.
اعتقاد ما بر اين باور سامان گرفته كه بيمه هم به عنوان يكي از كنش هاي اصلي فرهنگي با تارخچهي هفتادو شش ساله در بسياري موارد پاسخگوي شايسته اي براي نيازهاي اجتماعي مردم به عنوان سرمايه هاي اصلي جامعه بوده است. به گونه اي كه رونق بازار بيمه ضمن تأمين امنيت رواني جامعه چرخش مولد اقتصادي را فراهم كرده و متعاقب آن زمينه هاي لازم را براي افزايش بهره وري سرمايه، اشتغال و توسعه پايدار را هم بوجود مي آورد. بر اين اساس است كه توجه به توسعه و رونق اين صنعت نه يك مأموريت اداري و يا امري تشريفاتي بلكه ضرورتي اجتناب ناپذير است.
ضرورت طرح
مي دانيم كه «بيمه» بمانند بسياري از حرفه هاي ديگر براي بسياري از مردم ناشناخته و مغفول است، تدقيق و تحقيق در جامعه امروز نيز نشان مي دهد كه تحقيقاً در زمينه آگاهي عمومي نسبته به بيمه مشكلات جدي وجود دارد كه پرداختن به آنها در شناخت بهينه بيمه به افكار عمومي كمك شاياني خواهد كرد.
اجراي مناسب اين كمپين مي تواند در
· شناساندن فلسفه و روح بيمه و تبيين اهميت آن در جامعه
· بالا بردن ارزش كيفي فعاليت هاي بيمه اي
· برقراري ارتباط و امكان تبادل تجارب دست اندركاران بيمه
· افزايش و ارتقاء سطح آموزش بيمه
· معرفي مطلوب و جذاب رشته هاي بيمه اي به افكار عمومي
· تشويق و ترغيب مردم به فعاليت هاي بيمه اي
· و تلاش براي برداشتن موانع رشد اعتلاي اين حرفه مفيد باشد.
· طرح حاضر بر آن است تا با پوشش فعاليت هاي متنوع و مختلف توجه و افكار عمومي را به نقش، اهميت و ضرورت بيمه در اقتصاد، صنعت و زندگي مردم، جلب و باورمندي عمومي به بيمه را در جامعه نهادينه سازد.
اين رويكرد داراي محورهاي موضوعي متنوعي بوده، از قالب ها و رسانه هاي مختلف براي اثرگذاري بر روي مخاطبان عام و خاص در جامعه بهره مي گيرد و با توجه به استمرار مناسب،
در برگيري و فراگيري و قالب هاي متنوع رسانه يي حصول به نتايج و اهداف را ميسر خواهد ساخت.
مأموريت
فراهم نمودن زمينه هاي مناسب براي موفقيت برنامه هاي فرهنگي بيمه از طريق معرفي و ارتقاء آگاهي، بينش، منش، و دانش مخاطبان بالقوه و بالفعل نسبت به ايجاد اين باور كه بيمه در افزايش امنيت همه شهروندان تأثير داشته باشد.
اهداف
· معرفي صنعت بيمه به افكار عمومي
· فراهم آوري امكان رشد ضريب نفوذ بيمه در كشور از طريق افزايش توجه عمومي به مفهوم بيمه
· ايجاد شناخت كامل، پايدار و كارآمد نزد مخاطبان
· ايجاد توسعه و حفظ اعتماد و اطمينان بين مخاطبان و صنعت بيمه كشور
· ايجاد تمايل و رغبت عمومي به بيمه
· شناسايي اركان مختلف صنعت بيمه به مردم
· اطلاع رساني عام از صنعت بيمه به جامعه
· توسعه و ترويج فرهنگ بيمه
· ارتقاي سطح آگاهي عمومي جامعه از صنعت بيمه
· ارتقاي سطح تعامل با ذينفعان
· ايجاد تصوير مناسب از بيمه در اذهان عمومي
· تشويق و ترغيب مردم به بهره گيري مناسب از خدمات بيمه اي
مخاطب شناسي
يكي از عناصر بديهي و اساسي در ارتقاي اثربخشي فعاليت هاي تبليغي و ارتباطاتي، شناسايي دقيق و درست مخاطبان پيام است. اطلاع رساني عام در فضاي جامعه بدون توجه به مخاطبان پيام و ويژگي هاي فرهنگي آنان يا بياثر خواهد بود يا قطعاً اثربخشي مورد انتظار را نخواهد داشت.
جدول زير مخاطبان هر يك از محورهاي موضوعي را به تفكيك معرفي مي كند:
محور موضوعي |
ترويج |
ترغيب |
وفاداري |
مخاطبان |
- عامه جامعه
- كودكان و نوجوانان
- گروه هاي اجتماعي
|
- ... |
|
بر اين اساس لازم است در هر محور موضوعي، مخاطبان پيام دقيقاً شناسايي و هدفگذاري شوند تا اولاً دسترسي به هدف تسهيل شود، ثانياً هزينه هاي تبليغ كاهش يابد و ثانياً با خاصسازي تبلغ، از بي اعتنايي به پيام جلوگيري شود.
طرح عام و عمومي يك پيام خاص با مخاطبان ويژه، علاوه بر افزايش هزينه ها، منجر به كاهش سرعت و دقت عمل و مهمتر از آن بي توجهي و بي اعتنايي به پيام و عدم اعتبار منبع پيام مي شود.
برنامه ها
بيشك برنامه ريزي و اجراي مناسب هر برنامه مستلزم انجام مطالعات اوليه و دريافت شناخت كافي نسبت به وضعيت موجود و مجموعه اي از هست ها، نيست ها، بايدها و نبايدها است براين اساس كمپين تعريف شده هم از اين موضوع مستثني نبوده و بالطبع بايد ابتدائاً با تعريف ابعاد مختلف نسبت به اجراي جزئيات آن اقدام كرد.
ابعاد مختلفي را كه مي توان براي اين امر تعريف كرد مي تواند مشتمل بر تحقق، آموزش، تبليغات، ترويج و اقناع باشد. فرايندي كه از «ناآگاهي» شروع شده و به «وفاداري» مي انجامد.
براساس اين مطالب و نيز جلسات مستقيم با كارشناسان و صاحبنظران، مجموعه ئي از فعاليت هاي متنوع پيشنهاد شده است كه در زير به تشريح آن مي پردازيم:
1- برنامه هاي كوتاه مدت:
- جشنواره بيمه و رسانه
- بسته ي فرهنگي مهر بيمه (ويژه كودكان و نوجوانان در مدارس)
- مسابقات فرهنگي و هنري (ويژه دهه فجر) شامل انشاء، نقاشي، داستان كوتاه، پرسش و پاسخ بيمه يي، بهترين جمله براي بيمه
- تبليغات محيطي همزمان با هفته بيمه (بيلبرد – تيزر- آگهي مطبوعاتي )
- برنامه هاي جامع هفته بيمه
- سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه
- حضور در برنامه هاي راديو- تلوزيوني به مناسبت هاي مختلف به خصوص هفته بيمه ( بخش خبري 22:30 – برنامه هاي خانوادگي، اجتماعي صبح و عصر تلويزيون – برنامه هاي اقتصادي راديو و...)
- مصاحبه هاي مطبوعاتي
- درج مقالات متنوع در مطبوعات
- چاپ و انتشار كتاب و CD عملكرد
- جشنواره آثار برتر روابط عمومي هاي صنعت بيمه
- اخذ پيام از مقام معظم رهبري براي هفته بيمه
- برگزاري جشنواره خادمان صنعت بيمه
- اهداي كتاب هاي بيمه اي به كتابخانه ها
- برنامه حضوركارگزاران صنعت بيمه و آموزش رشته هاي بيمه يي از طريق برنامه هفتگي در شبكه سوم (هر شب به مدت 6 ماه)
- اجراي نمايش هاي بيمه اي براي كودكان و نوجوانان و اجرا در مدارس
2- برنامه هاي ميان مدت:
- برگزاري جشنواره ها و همايش هاي متنوع علمي و هنري با محوريت موضوعات و رشته هاي متنوع بيمه يي (نظير همايش بيمه و ساختمان- بيمه و پزشكي – بيمه و مسؤوليت هاي اجتماعي – بيمه و حوادث رانندگي- بيمه و زندگي و... )
- اجراي طرح هاي مطالعاتي ميان مدت (نظير پيشنهادهاي مركز توسعه كسب و كار بيمه شامل: باشگاه مجازي بيمه گذاران- تكريم بيمه گذاران بر اساس مناسبت هاي ايام سال- كمپين هاي تبليغاتي شركت بيمه و...)
- راه اندازي خبرگزاري اختصاصي صنعت بيمه
- راه اندازي مجله عام بيمه با رويكرد اطلاع رساني و ترويج فرهنگ بيمه با مشاركت بخش خصوصي و بصورت خودگردان
- حمايت از چاپ و انتشار كتب عام و تخصصي بيمه
- ساماندهي نشريات بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد مخاطب محور
- بازنگري و سامان دهي سايت اطلاع رساني اينترنتي بيمه مركزي
- تدوين و انتشار و توزيع بروشورهاي ويژه اطلاع رساني در منازل، اماكن عمومي (مترو، فرودگاه، ايستگاه قطار و...) مدارس و...
- راهاندازي سامانه پاسخگويي الكترونيكي به مشتريان بيمه (لينك جامع بين بيمه مركزي و شركتهاي بيمه)
- انجام مطالعات تطبيقي ميان وضعيت صنعت بيمه ايران با كشورهاي ديگر
- تدوين، طراحي و اجراي بانك اطلاعاتي فعالان صنعت بيمه كشور
- حمايت از چاپ و انتشار كتاب هاي متنوع كودكان با موضوعات بيمهيي
- آموزش فرهنگ بيمه در برنامه هاي كودك و نوجوان تلويزيون
- ايجاد گروه هاي الكترونيكي (MAIL GROUPS) و ارسال مستمر اطلاعات به ايميل هاي گروه
- طراحي، ساخت و پخش برنامه هاي پويا نمايي (انيميشن) از تلويزيون
- توليد جنرال كاتالوگ و CD مولتي مديا براي عرضه در نمايشگاه ها و ...
- شركت در نمايشگاه هاي اختصاصي صنعت و خدمات و معرفي و عرضه ي خدمات بيمه اي (از سوي شركت هاي بيمه بازرگاني)
- شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب و عرضهي كتب و مجلات عمومي و تخصصي بيمه
- طراحي و ارائه تخفيفات زماني و مكاني و موضوعي (بر اساس مناسبت هاي ملي و مذهبي- سال بر اساس مكان هاي ارائه خدمات نظير نمايشگاه ها و... – بر اساس مخاطبان مثلاً دانشجويان و گروه هاي خاص هدف)
- سنجش سالانه رضايت مندي مشتريان صنعت بيمه و تأثير دهي آن در رتبه بندي بيمه ها
- راه اندازي وبلاگ هاي تخصصي و عمومي بيمه در فضاي مجازي
3- برنامه هاي بلندمدت:
- طرح مطالعاتي آسيبشناسي فرهنگ بيمه در كشور با استفاده از كارشناسان و اساتيد حوزه مرتبط
- ايجاد راديو بيمه به منظور اطلاع رساني فرهنگ بيمه
- طراحي و پياده سازي الگويCRM و خدمات پس از فروش اختصاصي صنعت بيمه براي اجرا از سوي شركت هاي بيمه
- طرح هاي مطالعاتي براي شناسايي روش هاي قانوني توسعه صنعت بيمه (نهادي سازي قانوني) و پيشنهاد آنها به دولت و مجلس
- تدوين رويكرد مسؤوليت هاي اجتماعي Social Responsibility)) با تكيه بر تأثيرات اجتماعي صنعت بيمه در جامعه
- طراحي فروش الكترونيكي بيمه نامه ها و كارت هاي بيمه
- طراحي و عملياتي سازي فرآيند ارزيابي و رتبه بندي كارگزاران و نمايندگي ها
گستره اجرا
هرچند كه بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران متولي حاكميتي صنعت بيمه و توسعه فرهنگ بيمه در كشور است اما از آنجا كه ترويج فرهنگ بيمه ، افزايش حق بيمه توليدي و متناسباً رشد سهم بازار شركت هاي بيمه يي را در پي دارد، بنوعي كليه شركت هاي بازرگاني بيمه نيز در اجراي اين طرح متداخل هستند.
لذا اين طرح بر آن است تا با مشاركت عام كليه شركت ها و بيمه مركزي، اقدامات يكپارچه و برنامهريزي شدهيي را در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ بيمه عملياتي كند.
از اين رو گستره ي اجراي اين طرح شامل بيمه مركزي ج.ا.ا و كليه شركت هاي بيمه يي كشور مي باشد.
هزينه ها
در صورت تصويب و تأييد برنامه ها، برآوردهاي دقيق اجراي طرح متناسب با زمانبندي و اعتبارات مرتبط تدوين و اعلام خواهد شد. اما در يك برآورد اوليه مي توان اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال را پيش بيني كرد.
علاوه بر آن با توجه به مطالب پيش گفته در گستره ي اجراي طرح، بيمه مركزي مي تواند از مشاركت مالي شركت هاي بازرگاني بيمه، متناسب با سهم بازارشان در تأمين اعتبار هزينه هاي طرح بهره مند شود.
اعتبار
طرح حاضر پس از تأييد رياست كل بيمه مركزي چ.ا.ا مي تواند در سنديكاي بيمه گران و در نهايت شوراي عالي بيمه مطرح و تصويب شود كه پس از آن به مدت 3 سال مي تواند ملاك عمل قرار گيرد. اعتبار طرح از زمان تصويب يك ساله بوده و پس از يك سال مي تواند مورد ارزيابي و تكميل قرار گيرد.
ارزيابي
به منظور اطمينان از اثربخشي و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده مي توان نتايج حاصل از آن را به دو روش زير ارزيابي كرد:
1- ميزان رشد حق بيمه توليدي و افزايش بيمه نامه ها در مدت زمان معيني پس از اجراي طرح
2- سنجش افكار عمومي از طريق مدل ها و روش هاي تحقيقاتي و آماري علمي
مسؤوليت
مديريت روابط عمومي و بين الملل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران مسؤوليت مستقيم هماهنگي و اجراي طرح را بر عهده دارد. اين مديريت مي تواند در پيشبرد و اجراي طرح از مشاركت و ياري
· شوراي روابط عمومي هاي بيمه
· مراكز، مؤسسات و نهادهاي خصوصي و عمومي
· ساير واحدهاي بيمه مركزي
بهره مند شود. روش هاي سفارش كار و برون سپاري مي تواند مورد نظر قرار گيرد.