شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روز 27 ارديبهشت به نام روز روابط عمومي و ارتباطات نامگذاري شده است. به همين مناسبت ابراهيم صفرلكي مديركل روابط عمومي بانك دي در يادداشتي با عنوان "با توجه به شعار سال: دولت، ملت؛ همدلي و همزباني؛ امسال سال روابط عموميهاست" به اين موضوع پرداخته است.
«سال 1394 براي فعالان حوزه روابط عمومي و دستاندركاران آن ميتواند يك نقطه عطف به حساب آيد چرا كه ميتوانند نقشي اساسي در تحقق شعار سال داشته باشند.
به فرموده مقام معظم رهبري، يكي از مهمترين شروط دستيابي به ظرفيت عظيم ملت ايران، عبارت است از همكاريهاي صميمانه ميان ملّت و دولت؛ اگر اين همكاري صميمانه از دو سو شكل بگيرد، يقيناً همه آنچه را كه جزو آرزوهاي ماست دستيافتني است و آثار آن را مردم عزيزمان به چشم خواهند ديد. دولت، كارگزار ملّت است؛ و ملّت، كارفرماي دولت. هرچه بين ملّت و دولت صميميّت بيشتر و همكاري بيشتر و همدلي بيشتري باشد، كارها بهتر پيش خواهد رفت. بايد به يكديگر اعتماد كنند؛ هم دولت، ملّت را به معناي واقعي كلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهميت و تواناييهاي ملّت را بدرستي بپذيرد، هم ملّت به دولت كه كارگزار كارهاي او است به معناي حقيقي كلمه اعتماد كند".
لذا ايشان، امسال را سال دولت و ملت، همدلي و همزباني، نامگذاري كردند و اين اتفاق فرصت بسيار مناسبي براي دستاندركاران عرصه روابط عمومي است كه در گسترش و تعميق همدلي و همزباني بين دولت و ملت پيشگام و نقش آفرين باشند.روابط عموميها در هر سازمان به طور مستمر از طريق فعاليتهاي پژوهشي و افكارسنجي خواستها، علايق، نيازها و گرايشهاي مخاطبان سازمان و افكار عمومي جامعه در زمينه كار خود را مورد سنجش قرار داده و آن را به اطلاع مديريت سازمان ميرسانند و با اقدامات تصميمسازي كه در دستور كار خود قرار ميدهد امكان تصميمگيري درست را از سوي مسئولان فراهم ميسازند و موجبات بهينهسازي سياست ها، روشها و رويهها را ممكن ميگردانند.
يكي از مواردي كه موجبات افزايش اثربخشي ارتباطات را فراهم ميسازد همدلي است. برقراري يك ارتباط اثربخش همراه با همدلي در چارچوب مشخص و در يك فضاي ارتباطي مناسب امكانپذير ميشود.يكي از اصول ارتباطات انساني و شرط بقا و موجد امنيت و راه ارتباطي بين انسانها اصل آگاهي است كه منظور از آن گذر از مرز رفتار غريزي است كه مختص حيوانات است. انسانها بايد در روابط خود به مرزهاي بلند آگاهي دست يابند. در كتب، لغت همدلي براي نشان دادن يكي از ابعاد آگاهي آمده است و هدف آن، اين است كه در هر رابطه انسانها بتوانند در شناخت مسائل يكديگر به دور از انتظارات بي پايه و توقعات نا محدود آگاه و توانا باشند.
دولت را مردم انتخاب ميكنند و دولتمردان همواره تلاش ميكنند تا رضايت مردم را در همه فعاليتهاي خود به دست آورند، موضوعي كه گاه چه از سوي يك دولتمرد يا كل دولت با اختلال مواجه بوده و آنها نميتوانند از مردم نمره قبولي بگيرند كه دليل آن رعايت نكردن اصول ارتباطي است. نگرفتن نمره و يا دادن نمره پايين به يك مسئول در بسياري اوقات نه از عملكرد آن فرد بلكه ناشي از اطلاعرساني ناقص به تصميم گيرندگان بوده است.چه بسا با ايجاد يك فرصت مطلوب رسانهاي يا با بهرهگيري از رسانهها آن قدر آگاهي بخشي درباره يك موضوع مناسب باشد كه حتي با وجود اينكه يك مسئول عملكرد متوسطي از خود ارائه دهد ولي باز هم از سوي مردم نمره مطلوب اخذ كرده است و اين مهم زماني محقق خواهد شد كه پل ارتباطي مناسبي بين مردم و مسئولان ايجاد شده و انتقال اطلاعات و شفافيت به خوبي صورت پذيرد.اين پل ارتباطي همان روابط عمومي خواهد بود.
تجربه نشان داده است كه سازمانها و دستگاههايي كه از روابط عموميهايي با دانش و آگاهي خوبي برخوردار بودهاند توانستهاند ضمن شناسايي موانع ايجاد رابطه، روابط دوستانه و شفافي را با مخاطبان خود برقرار كنند و خود و سازمان شان را در جايگاه بهتري از افكار عمومي قرار دادهاند.در باب اهميت و جايگاه روابط عمومي بحثهاي فراواني به ميان آمده و از كاركردهاي آن سخنان زيادي مطرح شده است اما فرمايشات مقام معظم رهبري نشان ميدهد هنوز شكافهاي ارتباطي زيادي در كشور موجود است و ما نيازمنديم افرادي در اين مقوله دست به كار شده و مشتاقانهتر در مسير آن گام بردارند.
متاسفانه سازمانهايي در كشور وجود دارند كه نسبت به جايگاه روابط عمومي غافلند، همچنين مسئولان و دستاندركاراني نيز هستند كه كاربرد روابط عمومي را تنها در مسائل پيش پا افتاده روزانه ميبينند اما جاي بسي خوشبختي است كه فضاي عمومي به سمت تقويت و توسعه اين بخش در حال حركت است و اكنون نوبت خود روابط عموميهاست كه نقشآفريني تاثيرگذاري در وظايف محوله داشته باشند.امسال را بايد سال روابط عمومي دانست، چرا كه با انتخاب شعار سال و تاكيد مقام معظم رهبري فرصتي پيش آمده است كه دستاندركاران روابط عمومي در همدل و هم زبان كردن مردم قدم پيش گذاشته و ستاره پشت ابر مانده روابط عمومي را به مدد قدرت جذبه فرمايشات مقام معظم رهبري هرچه افزونتر و درخشانتر سازند.قرآن اين كتاب تدوين شده الهي هم اديان را صلاي وحدت و اتحاد ميزند و مسلمانان را فرمان صريح همبستگي و همدلي ميدهد كه همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد و از تفرقه و جدايي و نا هماهنگي بپرهيزيد.
رسانهها نيز كه يكي از اركان مهم آگاهي بخشي بوده و ميتوانند در تحقق شعار سال موثر باشند حتما به كمك روابط عموميها براي دستيابي به اطلاعات و آرامش در انتشار آنها نيازمندند. در اين مجال فرصت باز كردن اين موضوع كه چگونه ميتوان براي محقق شدن اين نقشه راه نقشآفرين بود، نيست اما ميتوان تاكيد كرد كه پيش از اينكه روابط عموميها بخواهند نشر دهنده همدلي و همزباني باشند بايد خود ابتدا همدل و يك زبان باشند.امسال را سال خود بدانيم و تلاش كنيم در مرحله نخست نشر دهنده همدلي در سازمانمان باشيم و سپس كمك كنيم تا رابط خوبي بين دولت و ملت براي گسترش آرامش در كشور باشيم.»