شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ضرورت برگزاري كارگاه هاي روابط عمومي و روزنامه نگاري در دستگاه هاي اجرايي استان آذربايجان غربي
جمعه، 1 خرداد 1394 - 11:09 کد خبر:16938
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عبدالسلام معروفي سردبير هفته نامه كوشا و مدير مسئول سايت خبري جوان پرس در جلسه روابط عمومي هاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي بمناسبت ۲۷ ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي عناوين اصلي در خبر نويسي را تشريح كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  عبدالسلام معروفي سردبير هفته نامه كوشا و مدير مسئول سايت خبري جوان پرس در جلسه روابط عمومي هاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي بمناسبت ۲۷ ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي عناوين اصلي در خبر نويسي را تشريح كرد.

به گزارش شارا، اين كارشناس علوم ارتباطات اجتماعي با تبريك روز ارتباطات و روابط عمومي و تقدير از فعاليت هاي دانشگاه علوم پزشكي بخصوص روساي قبلي و فعلي مبني بر فعال سازي اين حوزه با تاكيد بر نقش مهم و حياتي روابط عمومي هاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني در خصوص موضوع بهداشت و سلامت مردم تاكيد و خاطرنشان ساخت :

او با بيان اينكه مديران روابط عمومي هاي دانشگاه بايد با علم و فنون روز خبر ، گزارش و تحليل مجهز باشند ؛ خاطرنشان ساخت : وقتي در اين حوزه خوشبختانه زيرساخت هاي توجه به روابط عمومي فراهم شده پس هر چقدر مديران شهرستاني در اين حوزه و بخش فعال باشند مي تواند در معرفي طرح هاي تحول سلامت موفق و حل مشكلات پيراموني موفق ظاهر شوند.

وي گفت : امروزه روابط عمومي و روزنامه نگاري بعنوان دو رشته تخصصي هموزن و ناگسستني در كنار يكديگر قرار گرفته اند و در عصر ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات همه روزه از سراسر جهان اطلاعات دسته‌بندي شده با انواع ابزار ارتباطي مخابره مي‌شوند تا شايد بتوانند عطش انسان قرن ۲۱ را براي دريافت اخبار جديد برطرف سازند.

معروفي اضافه كرد : خبرنگاران در حوزه روابط عمومي بايد ضمن اطلاع و آگاهي كامل از علم روزنامه نگاري و تهيه و نگارش خبر ، از سازمان مربوطه نيز اطلاعات كافي و وافي داشته باشد .

وي با بيان اينكه بايد در آنلاين انجام دادن اخبار تسريع كرد : روابط عمومي ها يكي از منابع توليد خبر در سازمان هستند.

معروفي در اين دوره كوتاه كه به بهانه تجليل از مسئولان روابط عمومي هاي دانشگاه برگزار شده بود، اصول خبر و خبرنويسي را تشريح كرد و به تعاريف خبر ، عناصر ، ارزشها و سبكهاي خبري و انواع تيتر و قواعد تيتر نويسي اشاره كرد و افزود : در بررسي اخبار پايگاه خبري وب داي استان لازم است از گزارشات تحليلي و توصيفي نيز بيشتر استفاده گردد و همچنين ساختار اين سايت به روز و بهتر شود.

اين فعال رسانه اي استان در خصوص تعريف خبر گفت : خبر پرارزش ترين كالاي روز است و نقش خبرسازان در دنياي امروز بسيار با اهميت است. خبر گزارشي از واقعيت‌هاست ولي هر واقعيتي را نمي‌توان خبر ناميد.

معروفي اضافه كرد : روابط عمومي‌ها يكي از منابع توليد خبر در سازمان هستند. رسالت روابط عمومي در سازمان جستجوي اطلاعات و اخبار و انتقال آن به مخاطبان است مهمترين مرحله در فرآيند تهيه خبر شناخت خبر است كه بدون شك وظيفه كارشناس روابط عمومي است و به مهارت فردي و ذاتي خبرنگار مربوط است به گونه‌اي كه چگونگي و شيوه نگارش خبر يك نوع مهارت علمي و تجربي محسوب مي‌شود.

اين كارشناس علوم ارتباطات تصريح كرد : تنظيم خبر از مراحل سخت كار خبري است كه بدون شناخت اركان آن امكان‌پذير نيست. اركان خبر در واقع پاسخگويي سوالهاي مخاطب است. در صورت عدم استفاده صحيح از اين عناصر، خبر دچار ابهام شده و جذابيت كافي نخواهد داشت و شناخت اركان خبر به خبرنگار كمك مي‌كند قبل از نگارش، از اطلاعات مؤثر و مفيد به خوبي و به جا استفاده كند و در اخبار روابط‌عمومي‌ها استفاده صحيح از عناصر خبر به جامعيت خبر كمك مي‌كند و اطلاعات داخلي سازمان را آن طور كه هميشه مورد نظر كاركنان است به اطلاع آنها مي‌رساند در واقع در اخبار داخلي لزوماً همه عناصر بايد استفاده شود.

مدير سايت خبري تحليلي جوان پرس اضافه كرد : يكي از وظايف كارشناسان تهيه خبر در روابط عمومي‌ها شناخت ارزشهاي خبري نهفته در خبر است كه ضمن كمك در شناسايي خبر به عنوان معيار ارزش‌گذاري هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در كنار اين ارزش ها اخبار تنظيمي توسط روابط عمومي ها بايد داراي عناصر و ارزش هاي خبري و بر اساس يكي از سبك هاي خبري كه معمولا هرم وارونه است ، باشد.

اين فعال رسانه اي استان در خصوص تيتر و قواعد و ويژگي تيتر هم گفت ؛ تيتر يعني هدايتگر خواننده به سوي خبر. جمله يا عبارتي است كه به خبر هويّت مي دهد، مي تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغيب كند، يا او را از خواندن باز دارد و تيتر، دشوارترين نقطه‌ كار روزنامه‌نگاري است و بايد داراي قواعد و ويژگي هاي باشد تا مخاطب و خواننده ما خبر را بخواند ، پس تيتر بايد خلاصه باشد ، استحكام داشته باشد ، روشن باشد ، روان باشد ، وضوح داشته باشد، البته ايهام داشته باشد اما ابهام نداشته باشد و حتي الامكان سوالي نباشد.

وي در پايان ضمن تاكيد بر اينكه روابط عمومي هاي دانشگاه در شهرستان ارتباط فعال و به روزي تر با رسانه هاي محلي منطقه داشته باشند ، تصريح كرد : امسال كه بفرموده مقام معظم رهبري سال ” دولت و ملت ، همدلي و همزباني ” عنوان شده و همچنين حساسيت خصي در بخش سلامت مردم داريم نقش روابط عمومي اين حوزه بسيار مهم و حياتي است و بايد به خوبي در اين حوزه ظاهر شوند.

عبدالسلام معروفي با تاكيد بر تقويت و باز تعريف حوزه روابط عمومي و جايگاه اين واحد مهم و حساس كه مورد تاكيد مسئولين ارشد كشوري و استاني است و نقش آن در نهادها و دستگاه هاي اجرايي استان در تحقق شعار سال و همچنين تعامل بيشتر ادارات با رسانه ها و پر كردن خلاهاي ايجاد شده و مغفول ماندن از اين بخش بر برگزاري كارگاه هاي آموزشي و روزنامه نگاري و مباني تهيه خبر و خبر نويسي و هدايت و اقناع افكار عمومي و دوره هاي روابط عمومي و تقويت اين حوزه در اين دانشگاه و ساير ادارات و سازمان هاي استان تاكيد كرد.